XAMPP چیست؟ زمپ یک سرویس‌دهنده وب کراس پلتفرم و رایگان برای ایجاد سرور یا هاست محلی (localhost) است. کاربرد XAMPP امروزه در بین توسعه‌دهندگان اهمیت بالایی دارد. در این مقاله از آموزش برنامه نویسی، به سوال زمپ چیست؟ پاسخ خواهیم داد و کاربرد زمپ را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • XAMPP چیست؟
  • کاربرد زمپ چیست؟
  • XAMPP مخفف چیست؟
  • محیط یا کنترل پنل XAMPP
  • مزایای XAMPP چیست؟
  • معایب XAMPP چیست؟
  • نرم‌افزارهای مشابه XAMPP چیست؟

XAMPP چیست؟

زمپ چیست؟ همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، XAMPP یک سرویس‌دهنده وب کراس پلتفرم (Cross-platform)، منبع باز (Open Source) و رایگان برای ایجاد سرور یا هاست محلی (localhost) است. توسط نرم‌افزار زمپ می‌توان یک پایگاه داده MySQL برای ذخیره داده‌ها، یک وب سرور Apache برای تبادل اطلاعات بین سرور (Server) و کلاینت (کاربر) و یک محیط برای توسعه وب بر روی کامپیوتر شخصی ساخت.

تفاوت هاست آنلاین با هاست محلی یا لوکال هاست (localhost)

هاست (Host) به معنای یک فضای میزبانی برای ذخیره اطلاعات است. تمامی اطلاعاتی که در صفحات سایت‌ها مانند: متن‌ها، تصاویر، ویدئوها، صداها، نمودارها، قالب سایت، دکمه‌ها و... مشاهده می‌کنید، در هاست آنلاین ذخیره شده‌اند. برای راه‌اندازی یک سایت، نیاز به خرید دامنه و هاست آنلاین دارید. دامنه به معنای آدرس سایت شما است و هاست، فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات سایت شما است.

لوکال هاست (localhost)، به معنی هاست محلی است. یعنی به جای اینکه یک هاست آنلاین خریداری کنید، می‌توانید یک هاست محلی روی کامپیوتر خود نصب کنید و یک سایت روی آن ایجاد کنید. این سایت فقط در کامپیوتر شما نمایش داده می‌شود و برعکس هاست آنلاین، کاربران نمی‌توانند از طریق اینترنت سایت شما را مشاهده کنند.

کاربرد زمپ چیست؟

در قسمت قبل دانستیم که XAMPP چیست؟ در این قسمت به کاربرد زمپ می‌پردازیم. زمپ (XAMPP) یک نرم‌افزار رایگان برای ایجاد localhost است که توسط آن می‌توان برنامه نویسی وب را روی کامپیوتر خود بدون نیاز به اینترنت انجام داد.

بدون وجود زمپ، برای برنامه نویسی وب و تست کدهای خود، باید هاست آنلاین تهیه می‌کردید و این یک هزینه اضافه بود. با استفاده از XAMPP می‌توانید در کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود، برنامه نویسی وب را انجام دهید و بعد از اتمام آزمایش و اطمینان از صحت کدها، یک هاست آنلاین خریداری نمایید و سایت خود را جهت مشاهده و استفاده بقیه کاربران در سطح اینترنت، روی آن انتقال دهید.

همچنین می‌توانید سیستم مدیریت محتوای وردپرس را روی XAMPP نصب کنید و یک سایت وردپرسی روی کامپیوتر خود به‌صورت رایگان ایجاد کنید و بعد از اتمام طراحی و توسعه آن، یک هاست آنلاین خریداری کنید و وردپرس را روی آن انتقال دهید.

XAMPP مخفف چیست؟

در ادامه مقاله زمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ به معنی XAMPP می‌پردازیم. زَمپ به انگلیسی XAMPP شامل 4 حرف است که هر کدام معنی خاص خود را دارد:

  1. X: این حرف به معنای Cross-platform (کراس پلتفرم) است. یعنی در هر 4 سیستم عامل ویندوز، لینوکس، سولاریس و مک قابل نصب و اجرا است.
  2. A: این حرف به معنای وب سرور Apache (آپاچی) کراس پلتفرم است. وقتی یک صفحه از سایت را باز می‌کنیم، در حقیقت از طریق HTTP یک درخواست به وب سرور (Web Server) ارسال می‌کنیم. وب سرور اطلاعات را از پایگاه داده و کدهایی که روی سرور قرار داده‌ایم دریافت می‌کند و آن را در قالب Response (پاسخ) به مرورگر کاربر ارسال می‌کند.
  3. M: این حرف به معنای MySQL است. مای‌اس‌کیوال یک سیستم مدیریت پایگاه داده است که توسط آن می‌توان اطلاعات را از پایگاه‌داده نمایش داد و یا اطلاعات را روی پایگاه داده ذخیره، بروزرسانی و یا حذف کرد. توسط XAMPP می‌توان یک سرور یا هاست محلی (localhost) از نوع MySQL، بدون اینکه نیازی به خرید هاست آنلاین باشد، به‌صورت رایگان روی کامپیوتر خود ساخت.
  4. P: این حرف به معنای زبان برنامه نویسی PHP است. پی‌اچ‌پی یک زبان سطح بالا و مفسری برای بک‌اند وب است. توسط XAMPP می‌توان برنامه‌های PHP را توسط وب سرور آپاچی به راحتی اجرا کرد و یا آن را به پایگاه داده MySQL وصل کرد.
  5. P: حرف آخر P نیز به معنای زبان برنامه نویسی Perl است. پرل یک زبان سطح بالا، مفسری و همه منظوره است. کاربرد اصلی Perl برای حل مشکلات مبتنی بر مدیریت سیستم، توسعه وب و شبکه است.

محیط یا کنترل پنل XAMPP

در ادامه مقاله XAMPP چیست؟ گزینه‌های اصلی موجود در کنترل پنل XAMPP را توضیح می‌دهیم:

کنترل پنل زمپ

  1. Apache: آپاچی یک وب سرور برای ارسال و دریافت اطلاعات از پایگاه‌داده است.
  2. MySQL: یک سیستم مدیریت پایگاه داده برای نمایش، ذخیره، بروزرسانی و حذف اطلاعات از پایگاه داده است.
  3. FileZilla: فایل‌زیلا یک سرور پروتکل انتقال فایل (FTP Server) است که توسط آن می‌توان فایل‌های برنامه نویسی و... را در کامپیوتر ایجاد و یا ویرایش کرد و توسط آن، به سرور ارسال کرد.
  4. Mercury: یک سرور ایمیل است که به مدیریت ایمیل‌ها در اینترنت کمک می‌کند.
  5. Tomcat: یک وب سرور مبتنی بر JAVA است که برای ساختن وب‌سایت و برنامه‌های مبتنی بر جاوا کاربرد دارد.

مزایای XAMPP چیست؟

در قسمت‌های قبل دانستیم که زمپ چیست؟ و با کاربرد زمپ آشنا شدیم. در این قسمت می‌خواهیم مزایای زمپ را بررسی کنیم:

  1. استفاده از XAMPP رایگان است.
  2. برای استفاده از XAMPP نیازی به اینترنت نیست.
  3. XAMPP در هر 4 سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس، سولاریس و مک قابل نصب و اجرا است.
  4. با نصب XAMPP می‌توان از وب سرور Apache، پایگاه داده MySQL و زبان‌های برنامه نویسی PHP و Perl به‌صورت یکجا استفاده کرد.
  5. توسط XAMPP می‌توان بدون نیاز به خرید هاست آنلاین، یک هاست محلی یا لوکال هاست (localhost) در کامپیوتر خود ایجاد کرد.
  6. با استفاده از XAMPP می‌توان کدهای برنامه نویسی را روی کامپیوتر تست کرد و بعد از اطمینان از صحت کدها، آن‌ها را به هاست آنلاین جهت مشاهده و استفاده بقیه کاربران انتقال داد.
  7. استفاده از XAMPP باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.
  8. سرعت localhost نسبت هاست آنلاین بالاتر است، چون در کامپیوتر اجرا می‌شود و به اینترنت نیازی ندارد.

معایب XAMPP چیست؟

زمپ با وجود مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که در این قسمت به معایب زمپ می‌پردازیم:

  1. XAMPP به‌صورت هاست محلی (localhost) روی کامپیوتر است و کاربران نمی‌توانند آن را در اینترنت مشاهده کنند.
  2. امکانات XAMPP نسبت به هاست آنلاین کمتر است.

نرم‌افزارهای مشابه XAMPP چیست؟

اکنون که به‌صورت کامل با XAMPP چیست؟ آشنا شدیم، دو نرم‌افزار دیگر شبیه XAMPP را معرفی می‌کنیم:

  1. WAMP
  2. MAMP

مقایسه XAMPP با WAMP

مقایسه XAMPP و WAMP

WAMP مخفف کلمات MySQL ،Apache ،Windows و PHP است.

مقایسه زمپ با ومپ
XAMPP WAMP
منبع باز و رایگان است. منبع باز و رایگان است.
هاست محلی (localhost) است. هاست محلی (localhost) است.
در سال 2002 توسط شرکت Apache Friends ساخته شده است. در سال 2003 توسط یک مهندس فرانسوی به نام رومین بوردون ساخته شده است.
بر روی 4 سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس، سولاریس و مک قابل نصب است. فقط بر روی ویندوز 32 بیت و 64 بیت قابل نصب است.
محیط کاربری ساده‌تری دارد. محیط کاربری پیچیده‌تری دارد.
حجم دانلود نسخه ویندوز 151 مگابایت و نسخه لینوکس و مک 149 مگابایت است. حجم دانلود نرم‌افزار 4 برابر XAMPP و حدود 660 مگابایت است.
فایل‌ها در محل نصب و در پوشه htdocs قرار دارند. فایل‌ها در محل نصب و در پوشه www قرار دارند.

 

مقایسه XAMPP با MAMP

مقایسه XAMPP و MAMP

MAMP مخفف کلمات MySQL ،Apache ،Mac و (Python ،Perl ،PHP) است.

مقایسه زمپ با ممپ
XAMPP MAMP
رایگان است. رایگان است.
هاست محلی (localhost) است. هاست محلی (localhost) است.
بر روی هر 4 سیستم‌عامل قابل نصب است. مناسب سیستم‌عامل مک است اما دارای نسخه ویندوز نیز می‌باشد.
حجم دانلود نسخه ویندوز 151 مگابایت و نسخه لینوکس و مک 149 مگابایت است. حجم دانلود نرم‌افزار برای ویندوز 704 مگابایت و برای مک 452 مگابایت است.

جمع‌بندی

XAMPP چیست؟ در این مقاله با کاربرد XAMPP آشنا شدیم و مزایا و معایب استفاده از XAMPP را بررسی کردیم. اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی از مطالب بالا داشته باشیم، XAMPP مخفف کلمات X به معنی Cross-platform (قابل استفاده در هر 4 سیستم‌عامل)، A حرف اول Apache (وب سرور برای دریافت و ارسال اطلاعات)، M حرف اول MySQL (سیستم مدیریت پایگاه داده)، P حرف اول PHP (زبان برنامه نویسی) و P آخر نیز حرف اول Perl (زبان برنامه نویسی) است.

توسط XAMPP می‌توان یک هاست محلی (localhost) در کامپیوتر خود ساخت و برنامه نویسی وب را روی آن انجام داد و بعد از تست و اطمینان از صحت کارکرد کدها، آن‌ها در هاست اصلی جهت نمایش عموم، انتقال داد. اگر سوالی در مقاله زمپ چیست؟ برای شما مبهم است، لطفا در قسمت نظرات اعلام کنید.