دولوپر (ِDeveloper) کیست؟ شاید شما نیز اصطلاح برنامه نویسی «Developer» به فارسی «دولوپر» که به معنی «توسعه‌دهنده» است را شنیده باشید اما نمی‌دانید که دولوپر چیست؟ یا بهتر است بگوییم که Developer کیست؟ در این مقاله از آموزش برنامه نویسی دولوپر شو، با معنی دولوپر آشنا می‌شویم و انواع دولوپر و سطوح Developer را معرفی می‌کنیم.

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • معنی دولوپ (Develop) چیست؟
  • معنی دولوپر (Developer) چیست؟
  • دولوپر کیست؟
  • وظیفه دولوپر چیست؟
  • معرفی انواع دولوپر در نرم‌افزار (Software Developer)
  • انواع سطوح دولوپر (Developer) چیست؟

معنی دولوپ (Develop) چیست؟

برای اینکه بدانیم دولوپر (Developer) کیست؟ ابتدا باید اصطلاح دولوپ (Develop) را بررسی کنیم. دولوپ (Develop) در فارسی به معنی «توسعه دادن»، «رشد دادن» و یا «گسترش دادن» است. اصطلاح دولوپ (Develop) در نرم‌افزار نیز به معنی «توسعه دادن کد» است.

معنی دولوپر (Developer) چیست؟

در قسمت بالا با معنی Develop آشنا شدیم. در این قسمت با معنی Developer آشنا می‌شویم. دولوپر (Developer) به معنی «توسعه‌دهنده» است.

دولوپر کیست؟

دولوپر چیست؟

در قسمت بالا با معنی دولوپ و معنی دولوپر آشنا شدیم. در اینجا به وظیفه دولوپر می‌پردازیم. در پاسخ به سوال: دولوپر کیست؟ شخصی است که کدهای برنامه نویسی را توسعه می‌دهد. یعنی با نوشتن و اضافه کردن کدها، یک برنامه یا نرم‌افزار را ایجاد می‌کند و امکانات آن را توسعه می‌دهد.

وظیفه دولوپر چیست؟

در پاسخ به سوال: وظیفه دولوپر چیست؟ دولوپر مسئول ساخت و توسعه‌ی خدمات یا محصول نرم‌افزاری می‌باشد. برای مثال، تمام سایت‌ها، برنامه‌های دسکتاپ (آفیس، فتوشاپ و...)، بازی‌ها (Call of Duty ،Clash of Clans و...)، اپلیکیشن‌های موبایل (موبایل بانک، تقویم، دوربین، شبکه‌های اجتماعی و...) توسط شخص دولوپر ساخته شده‌اند. یعنی دولوپر (Developer) مسئول ساخت و دولوپ (Develop) کدهای این برنامه‌ها است.

معرفی انواع دولوپر در نرم‌افزار (Software Developer)

در قسمت قبل دانستیم که دولوپ چیست؟ و شخص دولوپر کیست؟ در این قسمت از مقاله به بررسی انواع دولوپر (Developer) در نرم‌افزار می‌پردازیم. دولوپر (Developer)، در سایر مشاغل نیز کاربرد دارد اما در این مقاله، دولوپر را از دید مهندسی نرم‌افزار بررسی می‌کنیم که به آن Software Developer یا «توسعه‌دهنده نرم‌افزار» می‌گویند. پس Software Developer به بخش‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

انواع Software Developer

نام فارسی نام انگلیسی
توسعه‌دهنده وب (وب دولوپر) Web Developer
توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل (موبایل اپ دولوپر) Mobile App Developer
توسعه‌دهنده نرم‌افزار دسکتاپ (دسکتاپ دولوپر) Desktop Software Developer
توسعه‌دهنده داده‌های بزرگ (بیگ دیتا دولوپر) Data Scientist (Big Data Developer)
توسعه‌دهنده یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ دولوپر) Artificial Intelligence/Machine Learning Developer
توسعه‌دهنده بازی (گیم دولوپر) Game Developer
توسعه‌دهنده سیستم‌عامل (دولوپر سیستم‌عامل) Operating Systems Developer
توسعه‌دهنده یا مهدس دواپس (دواپس دولوپر) DevOps Engineer
توسعه‌دهنده امنیت نرم‌افزار (دولوپر امنیت نرم‌افزار) Security Software Developer

وب دولوپر (Web Developer) کیست؟

در قسمت‌های قبلی دانستیم که معنی دولوپر چیست و دولوپر کیست؟ در این قسمت از مقاله خواهیم دانست که وب دولوپر کیست؟ Web Developer یکی از انواع شغل‌های دولوپری در نرم‌افزار است. وظیفه یک وب دولوپر به توسعه دادن کدهای وب است و به برنامه نویسی وب می‌پردازد. وب دولوپر انواع مختلفی دارد که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. فرانت‌اند دولوپر (Front-End Developer)
  2. بک‌اند دولوپر (Back-End Developer)
  3. فول‌استک دولوپر (Full-Stack Developer)

وظیفه فرانت‌اند دولوپر (Front-End Developer) چیست؟

یکی از انواع وب دولوپرها، فرانت اند دولوپر است. فرانت اند دولوپر کیست؟ Front-End Developer ظاهر قالب سایت مانند: دکمه‌ها، فرم‌ها، تصاویر، منوها، متن‌ها و... را توسعه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر مقالات زیر را مطالعه کنید:

وظیفه بک‌اند دولوپر (Back-End Developer) چیست؟

یکی دیگر از انواع وب دولوپرها، بک اند دولوپر است. بک اند دولوپر کیست؟ Back-End Developer کدهای سمت سرور را که در مرورگر مشاهده نمی‌شود، مانند ذخیره اطلاعات در پایگاه داده و شرط‌های منطقی برنامه را توسعه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر مقالات زیر را مطالعه کنید:

وظیفه فول‌استک دولوپر (Full-Stack Developer) چیست؟

فول استک دولوپر کیست؟ فول استک دولوپر ترکیبی از فرانت اند دولوپر و بک اند دولوپر است. یعتی هم قسمت ظاهر سایت (Client Side) و هم قسمت سمت سرور (Server Side) را توسعه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر، مقالات زیر را مطالعه کنید:

موبایل اپ دولوپر (Mobile App Developer) کیست؟

موبایل اپ دولوپر کیست؟ Mobile App Developer یا توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های موبایلی، نیز یکی دیگر از انواع دولوپر در نرم‌افزار است که به دو قسمت جداگانه تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. اندروید دولوپر (Android Developer)
  2. iOS دولوپر (iOS Developer)

وظیفه اندروید دولوپر (Android Developer) چیست؟

اندروید دولوپر کیست؟ Android Developer یا توسعه‌دهنده اندروید همانطور که از نامش پیداست، وظیفه دارد که برنامه‌هایی برای سیستم‌عامل اندروید توسعه دهد. هر آن چیزی که در موبایل اندرویدی خود مانند بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها نصب کرده‌اید، توسط اندروید دولوپر توسعه داده شده‌اند.

وظیفه iOS دولوپر (iOS Developer) چیست؟

iOS دولوپر کیست؟ iOS Developer یا توسعه‌دهنده iOS نیز وظیفه دارد برنامه‌هایی برای سیستم‌عامل iOS توسعه دهد. تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که در گوشی موبایل آیفون نصب شده‌اند، توسط iOS دولوپر طراحی شده است.

دسکتاپ دولوپر (Desktop Software Developer) کیست؟

یکی دیگر از انواع توسعه‌دهنده نرم‌افزار، دسکتاپ دولوپر است. دسکتاپ‌ها نیز به سه بخش مختلف تشکیل می‌شوند:

  1. ویندوز
  2. لینوکس
  3. مک (اپل)

دسکتاپ دولوپر کیست؟ Desktop Software Developer یا توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای دسکتاپ وظیفه دارد که برنامه‌هایی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک توسعه دهد.

بیگ دیتا دولوپر Data Scientist (Big Data Developer) کیست؟

در این قسمت از مقاله دولوپر کیست؟ باید ببینیم که Big Data دولوپر کیست؟ یک دانشمند داده، شخصی است که تخصص خود را در حوزه تحلیل و استخراج دانش از داده‌های بزرگ و پیچیده دارد. او از روش‌های متنوعی برای جمع‌آوری، ذخیره، پردازش و تحلیل داده‌های حجیم استفاده می‌کند تا الگوها، روابط و روندهای مهم را در این داده‌ها شناسایی کند و از آن‌ها برای ارائه راهکارها و تصمیم‌های بهینه در صنایع و سازمان‌ها بهره‌برداری کند.

ماشین لرنینگ دولوپر (Artificial Intelligence/Machine Learning Developer) کیست؟

ماشین لرنینگ دولوپر کیست؟ یک توسعه‌دهنده هوش مصنوعی/یادگیری ماشین  شخصی است که تخصص خود را در طراحی، توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارد. این فرد مسئول تحلیل داده‌ها، آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین و ساخت مدل‌های هوش مصنوعی است که قادر به تفسیر داده‌ها، پیش‌بینی، تصمیم‌گیری و انجام وظایف پیچیده است.

گیم دولوپر (Game Developer) کیست؟

در این قسمت از مقاله دولوپر کیست؟ باید ببینیم که گیم دولوپر چه کسی است؟ یک توسعه‌دهنده بازی (Game Developer) مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای طراحی، توسعه و اجرای بازی‌های ویدیویی را دارد. این فرد مسئول ایجاد قسمت‌های مختلف یک بازی از جمله گرافیک، برنامه‌نویسی، طراحی سطوح، صداگذاری و تست بازی است.

توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های تلفن همراه، بازی‌های کنسول و بازی‌های واقعیت مجازی/افزوده فعالیت کنند. آن‌ها برنامه‌نویسی و استفاده از ابزارهای تخصصی برای ساخت بازی‌ها را انجام می‌دهند و عناصر مختلف بازی را به هم متصل می‌کنند تا تجربه‌ی بازی زیبا و روان برای بازیکنان ایجاد شود.

دولوپر سیستم‌عامل (Operating Systems Developer) کیست؟

در ادامه مقاله شغل دولوپر چیست؟ باید با دولوپر سیستم‌عامل آشنا شویم. یکی دیگر از انواع دولوپرها، دولوپر سیستم‌عامل است. دولوپر سیستم‌عامل کیست؟ یک توسعه‌دهنده سیستم‌عامل (Operating Systems Developer) شخصی است که تخصص و تجربه لازم برای طراحی، توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌عامل‌ها را دارد. این فرد مسئول ایجاد ساختار، مفاهیم و عملکرد سیستم‌عامل برای کامپیوترها و دستگاه‌های الکترونیکی است.

توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل معمولاً در سطح پایین‌تر از نرم‌افزارهای کاربردی فعالیت می‌کنند و به طراحی و پیاده‌سازی جزئیات فنی سیستم‌عامل، ارتباط با سخت‌افزار، مدیریت منابع و زمان‌بندی پردازش رایانه‌ای می‌پردازند.

دواپس دولوپر یا مهندس دواپس (DevOps Engineer) کیست؟

دولوپر چیست؟ در این قسمت باید ببینیم که DevOps Engineer یا DevOps Developer کیست؟ یک مهندس دواپس شخصی است که مسئولیت‌های توسعه و عملیات را در فرآیند توسعه و ارائه نرم‌افزارها به عهده دارد. این شخص بر روی اتصال و همکاری بین تیم‌های توسعه نرم‌افزار (Development) و عملیات (Operations) تمرکز می‌کند تا فرآیند توسعه، ارتقاء، تست و ارائه نرم‌افزارها را بهبود بخشد. برای آشنایی بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید:

دولوپر امنیت نرم‌افزار (Security Software Developer) کیست؟

در آخرین بخش از انواع دولوپر، به معرفی دولوپر امنیت نرم‌افزار یا Security Software Developer می‌پردازیم. دولوپر امنیت کیست؟ شخصی است که تخصص و تجربه لازم برای طراحی، توسعه و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای امنیتی را دارد. این فرد مسئول ایجاد ابزارها، الگوریتم‌ها و مکانیزم‌هایی است که به منظور حفاظت و امنیت اطلاعات و سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار امنیتی بر روی جنبه‌های مختلف امنیتی نرم‌افزار مانند رمزنگاری، تشخیص نفوذ، مدیریت هویت و دسترسی، حفاظت از داده‌ها، آزمون نفوذ و مانیتورینگ امنیت تمرکز می‌کنند. آن‌ها برنامه‌ها و ابزارهایی را طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند که در جلوگیری از حملات امنیتی و حفاظت از سیستم‌ها و داده‌ها موثر باشند.

انواع سطوح دولوپر (Developer) چیست؟

در قسمت قبل دانستیم که دولوپر (Developer) کیست؟ و با انواع دولوپر در نرم‌افزار آشنا شدیم. در این بخش انواع سطوح دولوپر را معرفی می‌کنیم. انواع سطوح دولوپر (Developer) چیست؟

انواع سطوح دولوپر نرم‌افزار

نام فارسی نام انگلیسی
توسعه‌دهنده کارآموز Trainee Developer
توسعه‌دهنده جونیور (جونیور دولوپر) Junior Developer
توسعه‌دهنده میانی (میدلول دولوپر) Mid-Level Developer
توسعه‌دهنده ارشد (سنیور دولوپر) Senior Developer
رهبر Lead Developer

منظور از توسعه‌دهنده کارآموز چیست؟

دولوپر کارآموز کیست؟ این دولوپر، تازه در مسیر برنامه نویسی قدم گذاشته است. برای اینکه با زبان‌های برنامه نویسی و تکنولوژی‌های آن آشنا شود باید در شرکت‌های کارآموزشی استخدام شود و مهارت‌های خود را بهبود ببخشد.

... شرکت های استخدام برنامه نویس

منظور از جونیور دولوپر چیست؟

جونیور دولوپر کیست؟ این شخص نسبت به کارآموز تجربیات بیشتری دارد اما هنوز یک برنامه نویس مبتدی است و با گذر زمان و انجام پروژه‌های بیشتر می‌تواند تجربیات خود را بهبود ببخشد.

منظور از میدلول دولوپر چیست؟

میدلول دولوپر کیست؟ این شخص نسبت به جونیور دولوپر از تجربیات بیشتری برخوردار است و چندین سال بیشتر از جونیور تخصص دارد و با تکنولوژی‌های بیشتری آشنا است. اما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس سنیور باید زمان بیشتری را صرف کند.

منظور از سنیور دولوپر چیست؟

سنیور دولوپر کیست؟ این شخص از تجربیات بیشتری برخوردار است و به عنوان معمار نرم‌افزار  می‌تواند در شرکت‌ها به سایر برنامه نویسان کمک کند. سنیور دولوپر به الگوریتم‌های برنامه نویسی و الگوهای طراحی مسلط است و تجربیات بیشتری دارد.

منظور از رهبر (Lead Developer) چیست؟

Lead Developer کیست؟ یک توسعه‌دهنده Lead یا برنامه نویس Lead بر توسعه نرم‌افزار یک تیم نظارت می‌کند. آن‌ها راهنمایی‌های فنی را به توسعه‌دهندگان و برنامه نویسان در تمام سطوح ارائه می‌دهند.

توسعه‌دهندگان Lead مسئولیت پروژه‌ها را بر عهده می‌گیرند و اطمینان حاصل می‌کنند که هر گونه اشکال، باگ و مشکلات نرم‌افزاری را تست کرده و آن‌ها را اشکال‌زدایی کنند. برای آشنایی بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید:

جمع‌بندی

دولوپر (Developer) کیست؟ در این مقاله دانستیم که معنی دولوپر چیست؟ و با انواع دولوپر و سطوح دولوپر در نرم‌افزار آشنا شدیم. به‌طور خلاصه دولوپ (Develop) به معنی «توسعه دادن» است و دولوپر (Developer) به معنی «توسعه‌دهنده» است. یعنی شخصی که کدهای برنامه یا نرم‌افزار را توسعه می‌دهد. اگر سوالی در مورد مقاله Developer چیست؟ برای شما پیش آمده است، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.