شاید تا به حال واژه "طراحی سایت" و "برنامه نویسی سایت" را شنیده باشید. در این مقاله از دولوپر شو می‌خواهیم تفاوت بین طراحی سایت و برنامه نویسی سایت را به شما بیان کنیم.

به طور کلی فرایند سایت به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. طراحی سایت
  2. برنامه نویسی سایت

طراحی سایت چیست؟

برای این که یک سایت کد نویسی شود ابتدا باید طرح (تصویر) آن به صورت گرافیکی روی نرم‌افزار Figma ،Photoshop و یا Adobe XD طراحی شود. یک طراح وب نیاز به دانش کد نویسی یا برنامه نویسی ندارد و فقط تصویر آن را در نرم‌افزار طراحی کرده و در اختیار برنامه نویس سایت قرار می‌دهد.

برنامه نویسی سایت چیست؟

برنامه نویسی سایت، خود به دو دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • توسعه فرانت‌اند (Front-End Development)
  • توسعه بک‌اند (Back-End Development)

به طور خلاصه فرانت‌اند بخشی از سایت گفته می‌شود که کاربر آن را در مرورگر خود می‌بیند. مثلا صفحات سایت مانند: صفحه اصلی، فرم ورود، فرم ثبت نام و... که کاربران آن‌ها را می‌بیند.

بک‌اند به بخشی از سایت گفته می‌شود که کاربر آن را در مرورگر نمی‌بیند. مثلا وقتی کاربر در فرم ثبت نام نام و ایمیل خود را وارد می‌کند و روی دکمه ثبت نام کلیک می‌کند، یک درخواست به سمت سرور (پایگاه داده) فرستاده می‌شود و در آنجا شرطی چک می‌شود که چنین ایمیلی قبلا ثبت شده است یا نه؟

اگر پاسخ مثبت بود در قالب پیامی با متن "چنین ایمیلی قبلا ثبت شده است !" در سمت فرانت‌اند سایت مشاهده می‌کنید و اگر پاسخ منفی بود ایمیل و نام شما در پایگاه داده ثبت می‌شود و پیامی با متن "ثبت نام شما با موفقیت انجام شد." در سمت فرانت‌اند سایت مشاهده می‌کنید.

به چنین شرطی که کاربر آن را مشاهده نمی‌کند و فقط پیام آن را در سمت فرانت‌اند مشاهده می‌کند، قسمت بک‌اند سایت گفته می‌شود.

نقش طراح سایت با برنامه نویس سایت چیست؟

طراح سایت، یک طرح از تمام صفحات سایت مانند: صفحه اصلی، صفحه ورود، ثبت نام، مقالات و... را در نرم‌افزار به صورت عکس گرافیکی طراحی می‌کند. سپس این طرح در اختیار برنامه نویس فرانت‌اند سایت قرار می‌گیرد و برنامه نویس فرانت‌اند تمام این طراحی‌های گرافیکی را به صورت کد، برنامه نویسی می‌کند و در مرحله بعدی، کدهای فرانت‌اند در اختیار برنامه نویس بک‌اند قرار می‌گیرد تا شروط لازم در بین کدهای فرانت‌اند قرار بگیرد و سایت به درستی کار کند.

تصور اشتباه در مورد طراحی سایت با برنامه نویسی سایت چیست؟

تصور اشتباهی که بین طراحی سایت با برنامه نویسی سایت وجود دارد این است که برخی از کاربران فکر می‌کنند که صفحه ساز وردپرس (بدون کد نویسی) است و جزء طراحی سایت محسوب می‌شود. در صورتی که خود صفحه ساز وردپرس کدهایی را در سمت فرانت‌اند اضافه می‌کند که نوعی برنامه نویسی است. طراحی سایت فقط بخش گرافیکی سایت را شامل می‌شود نه بخش کد نویسی سایت.