آیا برنامه نویسی سخت است یا آسان؟ سوال پرتکراری که اکثر برنامه نویسان موقع شروع برنامه نویسی می‌پرسند این است که آیا برنامه نویسی سخت است؟ در پاسخ به این سوال با قاطعیت نمی‌شود گفت که خیر، برنامه نویسی آسان است. بلکه باید چندین پارامتر بررسی شود و در انتها ببینیم که برنامه نویسی سخت است یا آسان؟ پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • آیا برنامه نویسی سخت است؟
  • مثال برای سنجش سختی برنامه نویسی
  • برنامه نویسی سخت است اگر مواردی را رعایت نکنیم.
  • برنامه نویسی آسان است اگر مواردی را رعایت کنیم.
  • علاقه داشتن به برنامه نویسی، میزان سختی آن را آسان می‌کند.

آیا برنامه نویسی سخت است؟

برنامه نویسان تازه کار هنگام شروع برنامه نویسی تصور می‌کنند که برنامه نویسی سخت است. در ابتدای شروع، هر کاری سخت به نظر می‌رسد چون مسیر درستی از آن نداریم. برنامه نویسی نیز از این قاعده مسثنی نیست. اگر دانش کامپیوتری و بعضی مفاهیم پایه‌ای در برنامه نویسی را در خودمان افزایش دهیم می‌بینیم که برنامه نویسی سخت نیست؛ بلکه برنامه نویسی آسان است. پس اجازه بدهید با یک مثال به بررسی این موضوع بپردازیم.

مثال برای سنجش سختی برنامه نویسی

قبل از پاسخ به سوال «آیا برنامه نویس سخت است؟» ابتدا این سوال‌ها را بررسی می‌کنیم تا در نهایت ببنیم برنامه نویسی سخت است یا خیر؟

  • آیا زبان فارسی سخت است؟
  • آیا زبان انگلیسی سخت است؟
  • آیا رانندگی کردن سخت است؟

احتمالا در پاسخ به سوالات بالا بگویید خب بستگی دارد. بله برای شخصی که در انگلستان زندگی می‌کند زبان انگلیسی آسان است اما زبان فارسی سخت است. برای شخصی که در ایران است زبان انگلیسی سخت است ولی زبان فارسی راحت است. اما اگر یک شخص ایرانی برای مدتی در انگلستان زندگی کند، زبان انگلیسی نیز برای او آسان می‌شود.

در برنامه نویسی نیز اگر خود را در آن شرایط قرار دهید، یادگیری آن برای شما آسان می‌شود. بگذارید یک مثال از رانندگی بزنیم تا در نهایت به سنجش میزان سختی برنامه نویسی برسیم. اولین باری که اقدام به شروع به یادگیری ماشین سواری و گرفتن گواهینامه کرده‌اید را بخاطر بیاورید.

هنگام استارت زدن ماشین اکثرا سوئیچ ماشین را زیاد نگه می‌داشتید و ماشین با اینکه روشن می‌شد متوجه نمی‌شدیم که چه موقع باید سوئیچ را رها کنیم و همیشه صدای ناهنجاری می‌داد. بعد که اقدام به حرکت می‌کردیم، به ترتیب در ذهنمان تصور می‌کردیم که اول باید کلاچ ماشین را فشار دهیم، سپس دنده 1 و سپس گاز و در همین هنگام باید آرام آرام کلاچ را رها می‌کردیم که ماشین شروع به حرکت کند. در بیشتر موارد ماشین را به صورت ناگهانی به جلو پرتاب می‌کردیم و ماشین خاموش می‌شد.

اما بعد از گذشت مدت زمانی دیگر نه اشتباه استارت زدن را داشتیم، نه نیاز بود که ترتیب حرکت ماشین را بخاطر بیاوریم و نه ماشین را موقع حرکت خاموش می‌کردیم. در اوایل هنگام رسیدن به مقصد به ترتیب باید تمرکز می‌کردیم که اول باید کلاچ را نگه داریم سپس ترمز کنیم و دنده را خلاص کنیم و کلاچ را رها کنیم. اما وقتی حرفه‌ای شدیم دیگر نیازی برای بخاطر سپردن ترتیب انجام کار نداشتیم و ذهنمان ناخودآگاه همه حرکات را بدون تفکر به ترتیب آن انجام می‌داد.

برنامه نویسی نیز مانند رانندگی ماشین است. در اوایل کار، برنامه نویسی سخت است چون تصور می‌کنیم که مطالب زیادی وجود دارد که باید ترتیب انجام آن‌ها را حفط کنیم درست همانند ماشین سواری که در ابتدا ترس زیادی داشتیم. اما با گذشت زمان به مرور ملکه ذهنمان می‌شود و بعضی موارد به‌صورت بدیهی در ناخودآگاه ذهنمان انجام می‌شود.

برنامه نویسی سخت است اگر موارد زیر را رعایت نکنیم:

برنامه نویسی اصولی دارد و اگر این اصول را رعایت نکنیم، برنامه نویسی سخت و دشوار می‌شود. پس در پایین به این موارد می‌پردازیم:

  1. اگر برنامه نویسی را صرفا بخاطر پول انتخاب کنید: برنامه نویسی، چالش و سختی‌های زیادی دارد که باید با علاقه و لذت انجام شود و پول، به تنهایی گزینه مناسبی برای یادگیری برنامه نویسی نیست چون که در طولانی مدت چالش‌های سخت برنامه نویسی شما را از پای در می‌آورد.
  2. چندین حوزه برنامه نویسی را همزمان انتخاب کنید: اگر چندین حوزه مانند برنامه نویسی وب، اندروید و دسکتاپ را بخواهید همزمان شروع کنید، گمراه می‌شوید. هر کدام از این حوزه‌ها چالش‌های مربوط به خودش را دارد که نباید تمرکزتان بین این حوزه‌ها تقسیم شود. پس یک زبان را انتخاب کنید و تمرکزتان را روی آن بگذارید، در غیر این صورت برنامه نویسی برای شما سخت می‌شود.
  3. همزمان چندین زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید: هر حوزه از برنامه نویسی ممکن است چندین زبان برنامه نویسی مختلف داشته باشد. مثلا در حوزه وب، زبان‌های برنامه نویسی PHP، JavaScript، C#، Python و... کاربرد دارد و شما باید تمرکز خود را روی یک زبان بگذارید، در غیر این صورت، یادگیری برنامه نویسی سخت و دشوار است.
  4. عجله کنید و سریع به نتیجه برسید: اگر می‌خواهید سریع به نتیجه برسید، قید برنامه نویسی را بزنید. برنامه نویسی یک فرآیندی است که باید آهسته و پیوسته، اقدام به یادگیری کنید در غیر این صورت نتیجه نخواهید گرفت. پس هر روز برای یادگیری خود زمان بگذارید.

برنامه نویسی آسان است اگر موارد زیر را رعایت کنیم:

برنامه نویسی اصولی دارد و اگر این اصول را رعایت کنیم، برنامه نویسی آسان و لذت‌بخش می‌شود. پس در پایین به این موارد می‌پردازیم:

  1. یادگیری ICDL: یادگیری مهارت‌های کامپیوتری مانند ICDL قبل از شروع برنامه نویسی ضروری است.
  2. یادگیری مفاهیم پایه‌ای برنامه نویسی: اگر بخواهید یادگیری برنامه نویسی برای شما آسان شود، باید مفاهیم پایه‌ای مانند توانایی الگوریتم و فلوچارت را در خود تقویت کنید.
  3. یادگیری زبان انگلیسی: اگر مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کنید می‌توانید در انجمن‌های خارجی مانند استک اورفلو، سوالات برنامه نویسی خود را مطرح کنید و پاسخ آن را دریافت کنید و یا از دوره‌های خارجی در یوتیوب استفاده کنید. البته عدم دانش زبان انگلیسی، مانع یادگیری برنامه نویسی نیست و می‌توانید در کنار برنامه نویسی، مهارت زبان انگلیسی خود را بالا ببرید. اگر زبان انگلیسی خود را تقویت کنید، در این صورت یادگیری برنامه نویسی آسان است.
  4. یادگیری مهارت جستجو در گوگل: مهارت جستجو در گوگل یکی از مهارت‌های مهم در یادگیری برنامه نویسی است. اگر در برنامه نویسی به مشکل برخورد کردید بدانید که برنامه نویسان دیگر قبل از شما به آن مشکل برخورد کرده‌اند و سوال خود را در انجمن‌هایی مانند استک اور فلو بیان کرده‌اند و سایر برنامه نویسان به آن‌ها پاسخ داده‌اند. پس اگر مشکل خود را جستجو کنید، پاسخ مناسب آن را دریافت خواهید کرد.
  5. پیدا کردن بهترین منابع برای آموزش برنامه نویسی: اگر برای شروع برنامه نویسی بهترین منابع آموزشی را پیدا کنید، یادگیری برنامه نویسی برای شما آسان می‌شود.

علاقه داشتن به برنامه نویسی، میزان سختی آن را آسان می‌کند:

در پاسخ به سوال «آیا برنامه نویسی سخت است؟» بگذارید یک داستان از خودم تعریف کنم. هنگامی که 10 سال سن داشتم یک کامپیوتر خریدیم. روزها و شب‌ها پای کامپیوتر می‌نشستم و با آن بازی می‌کردم. بعد از مدتی با واژه «اینترنت» آشنا شدم. با خرید کارت‌ها اعتباری اینترنتی که در آن زمان Dial-Up بود و خبری از مودم و ADSL نبود وارد اینترنت شدم و با خواندن مطالب در وبلاگ‌ها دانش کامپیوتری خودم را افزایش دادم.

بعد از مدتی من هم ترغیب شدم که یک سایت داشته باشم تا مطالب خودم را در آن قرار دهم. با سیستم وبلاگ‌دهی بلاگفا آشنا شدم و یک وبلاگ با موضوع «دانلود نرم‌افزار» در آن ساختم. همیشه سعی می‌کردم مطالبی که در سایت پی‌سی دانلود بود را کپی کنم و در وبلاگ خودم قرار دهم چون آشنایی به اصول سئو نداشتم و نمی‌دانستم با کپی کردن به نتیجه نخواهم رسید.

برای اینکه تعداد بازدیدهایم را ببینم از سیستم وبگذر استفاده کردم که با قرار دادن کد جاوا اسکریپت در تگ‌های وبلاگ، تعداد افراد آنلاین، روزانه، ماهانه و کل را نمایش می‌داد. همیشه بعد از گذاشتن مطلب جدید در وبلاگ، عنوان ان را در گوگل جستجو می‌کردم اما خبری از وبلاگ من نبود.اما مشاهده می‌کردم که تعداد افراد آنلاین سایتم که همیشه 1 بود (خودم بودم)، تبدیل به 5 نفر شده است بعدا متوجه شدم وبلاگ من در لیست وبلاگ‌های بروز شده در سایت بلاگفا قرار می‌گرقت و از آنجا سایت من را مشاهده میکردند نه بخاطر سئوی سایت در گوگل.

کم کم سعی کردم قالب سایت را با ویرایش کد و قرار دادن کدهای جاوا اسکریپت زیباتر کنم. این موضوع باعث شد که من به دنیای کد نویسی و برنامه نویسی علاقه‌مند شوم. اولین برنامه خودم که یک ماشین حساب ساده بود، با زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک در سن 13 سالگی نوشتم که هیجان برنامه نویسی برایم دو چندان شد. همیشه سعی می‌کردم مطالب جدیدی یاد بگیرم این باعث شد از مسیر برنامه نویسی لذت ببرم و به برنامه نویسی علاقه‌مند شوم.

پس ورود به حوزه برنامه نویسی اگر با علاقه شما همراه باشد قطعا برنامه نویسی آسان است. سعی کنید همیشه تشنه یادگیری، حل مسائل مختلف و چالش‌های جدید باشید.

جمع بندی:

شما نیز اگر می‌خواهید وارد دنیای برنامه نویسی شوید باید به دنیای برنامه نویسی علاقه داشته باشید. اگر علاقه شما به حل مسائل و چالش‌های برنامه نویسی به صورت تفریحی و از روی لذت و علاقه باشد، برنامه نویسی آسان است. ولی اگر صرفا بخاطر پول و میلیاردر شدن وارد حوزه برنامه نویسی شوید، قطعا برنامه نویسی سخت است. پس سوال «آیا برنامه نویسی سخت است یا آسان؟» کاملا به خودتان بستگی دارد. به نظر شما یادگیری برنامه نویسی سخت است یا آسان؟ لطفا در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.