مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است؟ یا چقدر طول می‌کشد برنامه نویسی را یاد بگیرم؟  این ها سوالاتی است که برنامه نویسان هنگام شروع برنامه نویسی می‌پرسند. در این مقاله به مدت زمان یادگیری برنامه نویسی و عواملی که به مدت زمان یادگیری برنامه نویسی بستگی دارند می‌پردازیم. شما با خواندن این مقاله به موضوعات زیر پی خواهید برد:

  • چقدر طول می‌کشد برنامه نویسی را یاد بگیرم؟
  • مدت زمان یادگیری برنامه نویسی به چه عواملی بستگی دارد؟
  • چگونه مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را کاهش دهیم؟

چقدر طول می‌کشد برنامه نویسی را یاد بگیرم؟

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی به عوامل زیادی بستگی و در هر شخص متفاوت است. نمی‌توان مدت زمان مشخص برای یادگیری برنامه نویسی را دقیق گفت. در ادامه این مقاله، عواملی که در مدت زمان یادگیری برنامه نویسی دخالت دارند را بررسی می‌نمائیم.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. میزان پیچیدگی زبان برنامه نویسی
  2. سطح علمی و هوش فرد
  3. میزان علاقه شخص
  4. مدت زمان اختصاص دادن به یادگیری
  5. نوع روش یادگیری

میزان پیچیدگی زبان برنامه نویسی:

یکی از عواملی که در مدت زمان یادگیری برنامه نویسی دخیل است، میزان پیچیدگی آن زبان برنامه نویسی است. برای مثال: زبان برنامه نویسی پایتون نسبت به زبان سی‌شارپ یا جاوا راحت‌تر است. پس طبیعی است که مدت زمان یادگیری پایتون نسبت به مدت زمان یادگیری سی‌شارپ و جاوا، کمتر است.

سطح علمی و هوش فرد:

هر شخص استعداد و توانایی‌های متفاوتی دارد. ممکن است یک شخص در مدت زمان 6 ماه به سطح متوسطی از دانش برنامه نویسی برسد و شخص دیگر 1 سال زمان ببرد. توجه داشته باشید که برای برنامه نویس شدن نیاز به هوش خارق‌العاده ندارید. با هوش متوسط هم می‌شود برنامه نویسی را به خوبی یاد گرفت.

میزان علاقه شخص:

از دیگر پارامترهایی که مدت زمان یادگیری برنامه نویسی به آن بستگی دارد، میزان علاقه شما به یادگیری برنامه نویسی است. اگر به برنامه نویسی علاقه ندارید و هدف شما صرفا پول است، پیشنهاد ما این است که تجدید نظر کنید. چرا که یادگیری برنامه نویسی بدون داشتن علاقه کاری بسیار دشوار است.

مدت زمان اختصاص دادن به یادگیری:

تعداد ساعاتی که برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی اختصاص می‌دهید، در مدت زمان یادگیری برنامه نویسی دخیل است. ممکن است یک شخص روزی 2 ساعت وقت برای آموزش برنامه نویسی زمان بگذارد و شخص دیگر 6 ساعت زمان بگذارد. پس هر چقدر زمان بیشتری بگذارید مدت زمان یادگیری برنامه نویسی نیز کاهش می‌یابد.

اما دقت کنید که در اوایل شروع برنامه نویسی تعداد ساعات آموزش خود را بالا نبرید. این امر باعث می‌شود از برنامه نویسی خسته شوید و یادگیری آن را رها کنید. همچنین با مطالعه مقاله زیر می‌توانید مدت زمان برنامه نویسی روزانه خود را محاسبه کنید:

نوع روش یادگیری:

نحوه یادگیری هر شخص متفاوت است. ممکن است یک شخص با ویدئوهای یوتیوب و خواندن مقاله یا کتاب‌های آموزشی، برنامه نویسی را یاد بگیرد و شخص دیگر با دوره‌های آموزشی برنامه نویسی.

پیشنهاد ما این است که یک دوره آموزشی تهیه کنید و یادگیری را شروع کنید. این روش بازدهی بهتری نسبت به سایر روش‌های یادگیری برنامه نویسی دارد.

چگونه مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را کاهش دهیم؟

  1. آشنایی با پیش‌نیازهای برنامه نویسی
  2. تمرین روزانه برنامه نویسی
  3. صبر و استمرار
  4. یادگیری زبان انگلیسی

آشنایی با پیش‌نیازهای برنامه نویسی:

آشنایی با دانش کامپیوتر و مبانی برنامه نویسی و همچنین یادگیری فلوچارت می‌تواند مدت زمان یادگیری برنامه نویسی شما را کاهش دهد. یعنی سریع‌تر می‌توانید برنامه نویسی را یاد بگیرید. قبل از شروع برنامه نویسی سعی کنید دوره‌ ICDL را به خوبی یاد بگیرید.

تمرین روزانه برنامه نویسی:

سعی کنید هر روز برنامه نویسی  را تمرین کنید. اگر یک جلسه از دوره آموزشی را مشاهده کردید، تا آن را به خوبی درک نکردید و تمرین و کد نویسی نکردید به سراغ جلسات بعدی نروید.

صبر و استمرار:

از مهم‌ترین شروط یادگیری برنامه نویسی صبر و استمرار در برنامه نویسی است. سعی کنید زنجیره یادگیری و تمرین را قطع نکنید. حتی اگر شده روزی نیم ساعت وقت بگذارید ولی هرگز آن را رها نکنید. اگر در 7 روز هفته، روزی 2 ساعت وقت بگذارید (14 ساعت) بهتر از این است که 2 روز در هفته، هر روز 7 ساعت زمان بگذارید. پس استمرار در برنامه نویسی بهتر از تعداد ساعات زیاد است.

یادگیری زبان انگلیسی:

آشنایی با دانش انگلیسی می‌تواند مدت زمان یادگیری برنامه نویسی شما را کاهش دهد. اگر زبان انگلیسی شما ضعیف است اصلا نگران نباشید. بخشی از زمان خود را در کنار برنامه نویسی، به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید. با یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید اشکالات برنامه نویسی خود را در انجمن‌های برنامه نویسی مانند Stack Overflow مطرح کنید و از پاسخ دیگران استفاده کنید.

سخن آخر:

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است؟ در این مقاله، دانستیم که چقدر طول می‌کشد برنامه نویسی را یاد بگیریم و عواملی که در مدت زمان یادگیری برنامه نویسی دخیل است را بررسی کردیم. در یادگیری زبان برنامه نویسی عجله نکنید. سعی کنید آن را به خوبی یاد بگیرید و تمرین کنید. همچنین زنجیره یادگیری را متوقف نکنید و استمرار داشته باشید. اگر بخواهیم یک زمان حدودی برای یادگیری برنامه نویسی تعیین کنیم. با روزی 2 تا 4 ساعت در مدت زمان 6 ماه می‌توان به سطح خوبی از برنامه نویسی رسید. اما حرفه‌ای شدن در برنامه نویسی به میزان تجربه شما بستگی دارد. لطفا در قسمت نظرات بیان کنید که چقدر طول کشید تا برنامه نویسی را یاد بگیرید؟