برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟ اگر برنامه نویس باشید، احتمالا واژه «Cross-platform» به گوشتان خورده باشد. در این مقاله به مزایا و معایب برنامه نویسی Cross-platform می‌پردازیم. همچنین تفاوت برنامه نویسی Cross-platform با برنامه نویسی Native و Hybrid را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این مقاله به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • پلتفرم چیست؟
  • برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟
  • زبان‌های برنامه نویسی کراس پلتفرم
  • چه اپلیکیشن‌هایی کراس پلتفرم هستند؟
  • مزایا و معایب برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟
  • مزایای برنامه نویسی کراس پلتفرم نسبت به نیتیو
  • معایب برنامه نویسی کراس پلتفرم نسبت به نیتیو
  • برنامه نویسی نیتیو چیست؟
  • زبان‌های برنامه نویسی نیتیو
  • چه برنامه‌هایی نیتیو هستند؟
  • مزایا و معایب برنامه نویسی نیتیو چیست؟
  • مزایای برنامه نویسی Native نسبت به Cross-platform
  • معایب برنامه نویسی Native نسبت به Cross-platform
  • اپلیکیشن هیبریدی چیست؟
  • زبان‌های برنامه نویسی هیبرید (ترکیبی)
  • چه برنامه‌هایی هیبریدی هستند؟

  • مزایای اپلیکیشن‌های هیبریدی
  • معایب اپلیکیشن‌های هیبریدی
  • برنامه نویسی Cross-platform یا Native؟ کدام یک بهتر است؟
  • درآمد برنامه نویسی Cross-platform بهتر است یا Native؟

پلتفرم چیست؟

قبل از اینکه به سوال «برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟» بپردازیم ابتدا باید با مفهوم پلتفرم آشنا شویم. Platform چیست؟ Platform «پلتفرم» در زبان فارسی به معنی «سکو» است. معنی پلتفرم در مهندسی کامپیوتر و IT، مجموعه‌ای از سخت‌افزار و نرم‌افزاری است که برای میزبانی یک برنامه یا یک سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم به‌صورت ساده معنی پلتفرم را بیان کنیم، پلتفرم یک سخت‌افزاری است که یک نرم‌افزار (سیستم عامل) روی آن نصب شده است و امکان نصب سایر نرم‌افزارها (برنامه‌ها، بازی و...) روی آن را برای ما فراهم می‌کند.

سیستم عامل ویندوز، لینوکس، مکینتاش (سیستم‌عامل اپل)، اندروید و ios و... هر کدام سیستم عاملی هستند که روی یک سخت‌افزار نصب شده‌اند. یعنی سیستم‌عامل جزئی از یک پلتفرم است. وقتی می‌گوییم این برنامه برای چه پلتفرمی است، منظورمان این است که این برنامه روی چه سیستم‌عاملی (ویندوز، لینوکس، مکینتاش، اندروید و ios و...) قابل اجرا است؟

حال که با معنی پلتفرم در برنامه نویسی آشنا شدیم، در ادامه به سوال «برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟» می‌پردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم

برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟

برنامه نویسی Cross-platform چیست؟ Cross-platform «کراس پلتفرم» در زبان فارسی به معنی «چند سکویی» است. همانطور که از نامش پیداست، یعنی یک برنامه، روی چندین پلتفرم قابل اجرا است. در برنامه نویسی کراس پلتفرم، یک بار کد می‌زنید و آن کد به چندین خروجی تبدیل می‌شود و می‌توان روی پلتفرم‌های مختلف مانند: ویندوز، لینوکس، مکینتاش، اندروید و ios و... اجرا کرد.

در حقیقت مزایای کراس پلتفرم در همین چند پلتفرمی بودن است. شما یک بار برنامه نویسی می‌کنید و در چندین پلتفرم برنامه خود را می‌توانید نصب و اجرا کنید، بدون اینکه نیاز باشد برای هر پلتفرم مختلف، از زبان‌های برنامه نویسی مختلف استفاده کرد. اما کراس پلتفرم علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که در پایین مزایای کراس پلتفرم را به همراه معایب کراس پلتفرم، بررسی خواهیم کرد.

در برنامه نویسی کراس پلتفرم به دلیل اینکه با یکبار نوشتن برنامه می‌توان در همه پلتفرم‌ها استفاده کرد، باعث، صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه، افزایش سرعت توسعه و... می‌شود اما کراس پلتفرم معایب خودش را نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

زبان‌های برنامه نویسی کراس پلتفرم

برخی از زبان‌های برنامه نویسی به وسیله فریم‌ورک‌هایی که ارائه می‌کنند امکان نوشتن اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم را برای ما فراهم می‌کنند. از معروف‌ترین فریم‌ورک‌های کراس پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محیط توسعه Xamarin (زامارین): یک محیط توسعه اپن سورس برای فریمورک Net. است که در سال 2011 ساخته شد و در سال 2016 توسط مایکروسافت خریداری شد. توسط زامارین می‌توان با یکبار کد نویسی خروجی اندروید، ios و ویندوز تحویل گرفت.
  2. فریمورک React Native (ری‌اکت نیتیو): بر اساس کتابخانه ری‌اکت جاوا اسکریپت توسط شرکت متا (فیس‌بوک) توسعه داده شده است که در سال 2015 منتشر شد. توسط ری‌اکت نیتیو می‌توان با یکبار کد نویسی خروجی وب، اندروید، ios و ویندوز گرفت.
  3. فریمورک Flutter (فلاتر): یک فریم‌ورک اپن سورس برای زبان برنامه نویسی دارت (Dart) است که توسط گوگل در سال 2017 ساخته شده است. با یکبار کد نویسی در فلاتر می‌توان برنامه‌های اندروید، ios، ویندوز، لینوکس، مکینتاش و... ساخت.

چه اپلیکیشن‌هایی کراس پلتفرم هستند؟

اپلیکیشن‌های معروف زیر، از فریم‌‎ورک‌های کراس پلتفرم استفاده کرده‌اند.

  1. فیس‌بوک
  2. اینستاگرام
  3. اسکایپ

مزایا و معایب برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟

شاید تا به اینجای کار به فکر این افتاده باشید که چه لزومی دارد برای هر پلتفرم، از زبان برنامه نویسی مختلف استفاده کرد؟ با یادگیری یک زبان و فریم‌ورک مربوط به آن یکبار کد نویسی کنیم و روی همه پلتفرم‌ها اجرا کنیم. بله مزیت کراس پلتفرم در همین یکبار کد نویسی و خروجی گرفتن برای چندین پلتفرم است، اما در کنار این مزایا معایبی نیز دارد که در اینجا به مزایا و معایب برنامه نویسی کراس پلتفرم می‌پردازیم که شما بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

مزایای برنامه نویسی کراس پلتفرم نسبت به نیتیو

برنامه نویسی Cross-platform یک سری مزایایی دارد که برنامه نویسان را به این سمت سوق می‌دهد. از جمله مزایای برنامه نویسی کراس پلتفرم (Cross-platform) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش سرعت توسعه: در برنامه نویسی کراس پلتفرم، با یکبار کد زدن، می‌توان از آن برنامه در انواع پلتفرم‌ها استفاده کرد. این کار باعث می‌شود سرعت توسعه بالاتر رفته و برای انواع پلتفرم‌ها برنامه نوشت.
  2. کاهش هزینه‌ها: برنامه نویسی کراس پلتفرم باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. چون در یک شرکت نرم‌افزاری به جای اینکه برای هر پلتفرم جداگانه، یک برنامه نویس جداگانه استخدام کرد، با یک برنامه نویس می‌توان چندین برنامه نوشت و در همه پلتفرم‌ها اجرا کرد. یعنی یک برنامه نویسی که به‌صورت کراس پلتفرم کد می‌زند کار چندین نفر را انجام می‌دهد.
  3. افزایش مدیریت روی کدها و بروزرسانی نرم‌افزار: وقتی یک برنامه به‌صورت کراس پلتفرم نوشته شود، هنگامی که برنامه نیاز به تغییرات و بروزرسانی داشته باشد، با تغییر کدهای آن می‌توان این بروزرسانی را روی سایر پلتفرم‌ها نیز اعمال کرد که باعث مدیریت بهتر برنامه می‌شود.
  4. نیاز به دانش کم: یک برنامه نویسی که کراس پلتفرم برنامه می‌نویسد، نیازی نیست برای هر پلتفرم، زبان برنامه نویسی مخصوص به آن پلتفرم را یاد بگیرد. چرا که با یادگیری یک زبان کراس پلتفرم، می‌تواند یک برنامه را روی پلتفرم‌های مختلف اجرا کند.
  5. سود بالا: در برنامه نویسی کراس پلتفرم، می‌توان یک برنامه را که در پلتفرم‌های مختلف قابل اجرا است، برای فروش به کارفرماهایی که هم به وب‌سایت نیاز دارند و هم به اپلیکیشن‌های اندروید و ios و... ارائه کرد و سود بالایی از این طریق حاصل نمود.

حال که با مزایای برنامه نویسی Cross-platform نسبت به Native آشنا شدیم، در ادامه به معایب برنامه نویسی Cross-platform نسبت به Native می‌پردازیم.

معایب برنامه نویسی کراس پلتفرم نسبت به نیتیو

حال که به مزایای برنامه نویسی کراس پلتفرم اشاره کردیم، ممکن است سریع به سمت کراس پلتفرم بروید اما صبر کنید. برنامه نویسی کراس پلتفرم در کنار مزایایی که به برنامه نویس ارائه می‌کند معایبی نیز با خود به همراه دارد. در این قسمت به معایب برنامه نویسی کراس پلتفرم می‌پردازیم:

  1. کم بودن سرعت برنامه: برنامه‌هایی که به‌صورت Cross-platform ساخته شده‌اند نسبت به برنامه‌های Native «نیتیو» یا بومی، سرعت پایین‌تری دارند. چون برنامه‌های کراس پلتفرم باید برای همه پلتفرم‌ها سازگار باشند، سرعت آن‌ها نسبت به برنامه‌های نیتیو (بومی) که تمرکزشان روی یک پلتفرم خاص است کمتر است.
  2. مصرف باتری زیاد: برنامه نویسی کراس پلتفرم دارای امکانات و حجم زیادی از ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود یک برنامه با چندین پلتفرم سازگار شود. این حجم از امکانات باعث می‌شود مصرف باتری اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم اندرویدی مصرف باتری زیادی داشته باشند.
  3. نحوه کد نویسی: در برنامه نویسی کراس پلتفرم کمی کدهای پیچیده‌تری خواهیم داشت چون نیاز است این کدها روی چندین پلتفرم و سیستم‌عامل سازگار باشند.
  4. دسترسی محدود به دستگاه کاربر: در برنامه نویسی کراس پلتفرم، دسترسی برنامه به سخت‌افزار بسیار محدودتر از برنامه نویسی بومی یا نیتیو است. در برنامه نویسی کراس پلتفرم، دسترسی به سنسورها، GPs، دوربین، میکروفون و موارد فیزیکی دستگاه محدودتر و سخت‌تر است.

اکنون که با مزایا و معایب برنامه نویسی Cross-platform نسبت native (بومی) آشنا شدیم، در ادامه به سراغ برنامه نویسی Native (بومی) می‌رویم.

توسعه اپلیکیشن نیتیو

برنامه نویسی نیتیو چیست؟

برنامه نویسی Native چیست؟ Native «نیتیو» در زبان فارسی به معنی «بومی» است. در برنامه نویسی نیتیو، برای هر پلتفرم خاص، باید از زبان اختصاصی آن پلتفرم استفاده کرد. برای مثال: زبان جاوا و کاتلین زبان‌های بومی اپلیکیشن‌های اندرویدی هستند. زبان برنامه نویسی بومی برای اپلیکیشن‌های ios زبان Swift است. برای دسکتاپ زبان‌های برنامه نویسی C++ ،C و #C و... زبان‌های بومی هستند. برای برنامه نویسی وب، زبان‌ PHP و JavaScript و... بومی است.

در برنامه نویسی بومی یا نیتیو نمی‌توان با یکبار نوشتن کد، چندین خروجی در پلتفرم‌های مختلف مانند ویندوز، لینوکس، مکینتاش، اندروید و ios و... گرفت. یعنی برای پلتفرم ویندوز باید از زبان مختص آن و برای اپلیکیشن‌های اندرویدی از زبان مختص آن و همینطور برای سایر پلتفرم‌ها نیز از زبان برنامه نویسی مخصوص آن‌ها استفاده کرد.

چون در برنامه نویسی نیتیو، از زبان برنامه نویسی اختصاصی آن پلتفرم استفاده می‌شود، در نتیجه همه‌ی ویژگی‌های آن پلتفرم را داراست که باعث افزایش سرعت و بهینه بودن برنامه می‌شود. این اصلی‌ترین دلیل استفاده از زبان‌های برنامه نویسی نیتیو (Native) است.

زبان‌های برنامه نویسی نیتیو

در این قسمت برای هر پلتفرم معروف‌ترین زبان‌های برنامه نویسی Native (بومی) مختص به آن را بیان می‌کنیم.

  1. نرم‌افزارهای ویندوز: C++ ،C و #C و...
  2. اپلیکیشن‌های اندرویدی: زبان برنامه نویسی Java و Kotlin
  3. اپلیکیشن‌های ios: زبان برنامه نویسی Swift
  4. برنامه نویسی وب: PHP و JavaScript و...

استفاده از این زبان‌های برنامه نویسی در پلتفرم مربوطه، باعث افزایش سرعت و کارایی برنامه می‌شود.

چه برنامه‌هایی نیتیو هستند؟

در برنامه‌های معروف زیر، از زبان‌های برنامه نویسی نیتیو استفاده شده است.

  1. اپلیکیشن تلگرام (در اپلیکیشن اندروید، ios، دسکتاپ و وب آن از زبان‌های برنامه نویسی جداگانه استفاده شده است)
  2. اپلیکیشن شیپور
  3. اپلیکیشن دیوار
  4. سایت دیجی‌کالا

مزایا و معایب برنامه نویسی نیتیو چیست؟

در قسمت بالا به مزایا و معایب برنامه نویسی Cross-platform اشاره شد. در این قسمت نیز به مزایا و معایب برنامه نویسی Native می‌پردازیم. آشنایی با مزایا و معایب برنامه نویسی بومی (Native) شما را در انتخاب مسیر درست قرار می‌دهد و باعث می‌شود با دید بهتری زبان برنامه نویسی مناسب خود ار انتخاب کنید.

مزایای برنامه نویسی Native نسبت به Cross-platform

با این که با مزایای برنامه نویسی کراس پلتفرم نسبت به نیتیو آشنا شدیم، اما مزایای برنامه نویسی نیتیو نسبت به کراس پلتفرم را بررسی نکرده‌ایم. در اینجا به بررسی این موارد می‌پردازیم تا در نهایت ببینیم برنامه نویسی Native انتخاب بهتری است یا Cross-platform؟ پس در ادامه نیز با ما همراه باشید:

  1. زیاد بودن سرعت برنامه: به دلیل اینکه برنامه نویسی نیتیو مخصوص یک پلتفرم خاص است، کاملا باهم سازگار هستند که باعث می‌شود سرعت برنامه‌های نیتیو بالاتر باشد.
  2. کاهش مصرف باتری: در برنامه نویسی نیتیو به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص آن پلتفرم، از امکانات اضافی که کاربردی ندارد جلوگیری شده و این کار باعث کاهش مصرف باتری شده است.
  3. دسترسی کامل به سخت‌افزار دستگاه: در زبان برنامه نویسی نیتیو، برخلاف کراس پلتفرم، به دلیل سازگار،  هماهنگی و یکپارچگی هرچه بیشتر نرم‌افزار با سخت‌افزار، دسترسی بیشتری به سخت‌افزارهای دستگاه مانند: سنسورها، GPs، دوربین، میکروفون و موارد فیزیکی و... داریم.
  4. امکانات بیشتر: در برنامه نویسی نیتیو هیچگونه محدودیتی در ساخت یک اپلیکیشن نخواهید داشت. هر امکاناتی که مد نظرتان است می‌توانید به برنامه خود اضافه کنید.
  5. کاربند پسند بودن: برنامه‌های نیتیو به دلیل بالا بودن سرعت و میزان بهینگی، بیشتر مورد پسند کاربران هستند.

حال که با مزایای برنامه نویسی Native به برنامه نویسی Cross-platform آشنا شدیم، به سراغ معایب برنامه نویسی Native نسبت به برنامه نویسی Cross-platform می‌رویم.

معایب برنامه نویسی Native نسبت به Cross-platform

با وجود مزایای نیتیو نسبت به برنامه نویسی کراس پلتفرم، نمی‌توان با قطعیت انتخاب کرد که برنامه نویسی کراس پلتفرم بهتر است یا نیتیو؟ ابتدا به سراغ معایب برنامه نویسی نیتیو نسبت به کراس پلتفرم برویم و در نهایت ببنیم کدام یک برتری دارد؟

  1. کاهش سرعت توسعه: در برنامه نویسی بومی یا نیتیو بخاطر اینکه باید برای هر پلتفرم با زبان مختص به آن کد نویسی کرد، سرعت توسعه پایین می‌آید. این مسئله به دلیل است که باید برای هر پلتفرم از ابتدا کدهای مربوط به آن زبان را بنویسیم.
  2. افزایش هزینه‌ها: در برنامه نویسی نیتیو باید برای هر پلتفرم، برنامه نویس جداگانه استخدام کرد. برای مثال برای پلتفرم اندروید، برنامه نویس اندروید نیاز است برای پلتفرم ios برنامه نویس ios و برای سایر پلتفرم‌ها برنامه نویس مختص به آن پلتفرم نیاز خواهد بود که این باعث افزایش هزینه‌ها خواهد بود.
  3. کاهش مدیریت روی کدها و بروزرسانی نرم‌افزار: در برنامه نویسی نیتیو یا بومی، اگر هر تغییری روی اپلیکیشن اندروید ایجاد کنید، باید همان تغییرات را از اول روی اپلیکیشن ios نیز اعمال کنید، این باعث می‌شود که بروزرسانی سخت‌تری نسبت به برنامه نویسی کراس پلتفرم داشته باشیم.
  4. نیاز به دانش زیاد: در یک شرکت باید چندین نفر با دانش‌های برنامه نویسی مختلف استخدام کرد که هر کدام روی پلتفرم مورد نظر خود کار کنند.

حالا که معایب برنامه نویسی بومی (Native) نسبت به چند سکویی (Cross-platform) آشنا شدیم. ببینیم آیا برنامه نویسی مابین این دو نیز وجود دارد؟ تا در نهایت به سوال «برنامه نویسی کراس پلتفرم بهتر است یا برنامه نویسی نیتیو؟» برسیم. پس ابتدا به بررسی اپلیکیشن هیبریدی (Hybrid) بپردازیم.

توسعه اپلیکیشن هیبرید

اپلیکیشن هیبریدی چیست؟

در قسمت‌های قبلی با برنامه نویسی کراس پلتفرم و نیتیو آشنا شدیم. اکنون در این قسمت به اپلیکیشن‌های هیبریدی می‌پردازیم. اپلیکیشن Hybrid چیست؟ Hybrid «هیبرید» در فارسی به معنی «ترکیبی» است. این نوع اپلیکیشن‌ها، ترکیبی از ویژگی‌های برنامه نویسی کراس پلتفرم و نیتیو هستند.

برنامه‌های هیبریدی ترکیبی از یک برنامه بومی (Native) و یک وب اپلیکیشن است. برنامه‌های هیبریدی در واقع برنامه‌‌هاب وب هستند که در پوسته Native ظاهر می‌شوند. اپلیکیشن‌های هیبریدی پس از دانلود در گوشی شما نصب می‌شوند و سپس از طریق مرورگری که در خود دارند، به امکانات سخت‌افزاری و سیستم‌عامل گوشی دسترسی پیدا می‌کنند.

مرورگر و افزونه‌های برنامه‌های هیبریدی به کاربر نمایش داده نمی‌شوند اما در پس زمینه این برنامه اجرا می‌شوند بخاطر همین ظاهرشان مثل یک اپلیکیشن است نه وب. برنامه‌های هیبریدی از زبان‌های CSS، HTML و JavaScript بهره می‌برند و کد را درون یک کانتینر اجرا کرده و از APIهای بومی برای دسترسی به سخت‌افزار استفاده می‌کنند. اکنون به مزایا و معایب اپلیکیشن‌های هیبریدی بپردازیم.

زبان‌های برنامه نویسی هیبرید (ترکیبی)

اگر بخواهیم یکی از بهترین فریمورک‌های هیبریدی را معرفی کنیم باید به فریمورک Ionic (آیونیک) اشاره کنیم. آیونیک یک فریمورک اگن سورس است که در سال 2013 منتشر شد. آیونیک از فناوری‌های CSS، HTML و JavaScript با ادغام فریم‌ورک‌هایی همچون React ،Angular و Vue برای ساخت برنامه‌های تزکیبی (Hybrid) موبایل، دسکتاپ، وب اپلیکیشن است که بر اساس فریمورک آپاچی کوردوا توسعه داده شده است. آیونیک برای اینکه بتواند به قسمت‌های سخت‌افزاری مانند: GPS، سنسورها، نور و... دسترسی پیدا کند، از افزونه‌های آپاچی کوردوا استفاده می‌کند.

از سایر فریمورک‌ها و محیط‌های توسعه هیبریدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Ionic
  2. PhoneGap
  3. Cordova
  4. Intel XDK
  5. Snecha
  6. Kendo UI

چه برنامه‌هایی هیبریدی هستند؟

  1. توییتر
  2. جیمیل
  3. اوبر (تاکسی اینترنتی)

مزایای اپلیکیشن‌های هیبریدی:

در این قسمت مزایای اپلیکیشن‌های Hybrid نسبت به Native و Cross-platform را بررسی می‌کنیم:

  1. سرعت توسعه بالا: اپلیکیشن‌های هیبریدی مانند اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم به دلیل اینکه با یکبار برنامه نویسی خروجی‌های مختلفی برای هر پلتفرم می‌دهند، سرعت توسعه بالایی دارند.
  2. کاهش هزینه‌: مبرنامه‌های هیبریدی مانند اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم، هزینه پایینی دارند چون با استخدام یک برنامه نویس باعث می‌شود برای چندین پلتفرم کد نویسی کرد.
  3. افزایش مدیریت روی کد و بروزرسانی نرم‌افزار: برنامه‌های هیبریدی ماننند کراس پلتفرم به دلیل یکبار تغییر و بروزرسانی و اعمال آن روی تمامی پلتفرم‌ها مدیریت آسانی دارند.
  4. نیاز به دانش کم: به دلیل اینکه با یاد گرفتن یک زبان برنامه نویسی می‌توان روی چندین پلتفرم خروجی گرفت، نیاز به دانش انواع زبان‌ها نیست.
  5. دسترسی زیاد به سخت‌افزار نسبت به کراس پلتفرم: برنامه‌های هیبریدی به دلیل اینکه از ترکیب کراس پلتفرم و وب استفاده می‌کنند دسترسی بیشتری نسبت به برنامه‌های کراس پلتفرم دارند اما محدودتر از نیتیو هستند.

معایب اپلیکیشن‌های هیبریدی:

در این قسمت معایب برنامه‌های Hybrid نسبت به Native را بررسی می‌کنیم:

  1. کیفیت برنامه: کیفیت اجرای برنامه‌های هیبرید نسبت به نیتیو پایین است و ممکن است در دستگاه‌های مختلف بهینه نباشند.
  2. ظاهرUI: شکل ظاهری اپلیکیشن ممکن است در پلتفرم‌های مختلف متفاوت باشد.
  3. دسترسی به سخت‌افزار: برنامه‌های هیبرید دسترسی محدودتر نسبت به برنامه‌های نیتیو دارند.

حال که با مزایا و معایب اپلکیکیشن‌های هیبرید، کراس پلتفرم و نیتیو آشنا شدیم. می‌توانیم به سوال «برنامه نویسی کراس پلتفرم بهتر است یا نیتیو؟» پاسخ دهیم.

برنامه نویسی Cross-platform یا Native؟ کدام یک بهتر است؟

اکنون با بررسی هر کدام از ویژگی‌های برنامه نویسی کراس پلتفرم و نیتیو می‌توانیم ببنیم برنامه نویسی Cross-platform بهتر است یا Native؟

این سوال بستگی به اهداف یک شخص و انتظارات او از برنامه دارد.

برنامه نویسی کراس پلتفرم (Cross-platform) بهتر از نیتیو (Native) است در صورتی که:

  1. در چندین پلتفرم مختلف با یک بار برنامه نویسی خروجی بگیرید.
  2. نیاز به یک برنامه سطح متوسط دارید که دسترسی به سخت‌افزار مانند: GPS، دوربین و سنسور های جانبی زیاد مهم نیست.
  3. سرعت توسعه برای شما مهم است.
  4. هزینه برای شما مهم است.

برنامه نویسی نیتیو (Native) بهتر از کراس پلتفرم (Cross-platform) است در صورتی که:

  1. نیاز دارید سرعت برنامه شما بالاتر و بهینه‌تر باشد.
  2. دسترسی کامل به سخت‌افزار داشته باشید.
  3. کیفیت از هزینه برای شما مهم‌تر باشد.
  4. یک اپلیکیشن با کیفیت با تمام ویژگی‌ها داشته باشید.

درآمد برنامه نویسی Cross-platform بهتر است یا Native؟

در این مورد اصلا نمی‌توان گفت که درآمد کراس پلتفرم بهتر از نیتیو یا بالعکس است. این مورد بستگی به شرکت، توانایی‌های برنامه نویس و سابقه آن دارد.

جمع بندی:

در این مقاله به سوالاتی نظیر: «برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟» «برنامه نویسی نیتیو چیست؟» «برنامه نویسی هیبرید چیست؟» «تفاوت برنامه نویسی Cross-platform با Native» را پاسخ دادیم. و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کردیم و در نهایت متوججه شدیم که برنامه نویسی کراس پلتفرم بهتر است یا برنامه نویسی نیتیو؟ هپونه سوال و ابهامی در این مورد دارید، لطفا در قسمت نظرات اعلام کنید تا به آن پاسخ دهیم.