چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟ یکی از اصطلاحات برنامه نویسی وب، Back-End است. برای یادگیری برنامه نویسی Back-End، یک سری روش‌ها و مراحلی وجود دارد که به آن مسیر یادگیری برنامه نویس بک اند می‌گوییم. در این مقاله از آموزش برنامه نویسی دولوپر شو، با نقشه راه برنامه نویس بک اند (Back-End Developer Roadmap) آشنا خواهیم شد و زبان‌‎های برنامه نویسی بک اند را معرفی خواهیم نمود.

موضوعاتی که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • برنامه نویسی بک اند چیست؟
  • چگونه برنامه نویسی بک اند را یاد بگیریم؟
  • زبان‌های برنامه نویسی و تکنولوژی‌های بک اند (Back-End Programming Language)
  • نقشه راه برنامه نویس بک اند (Back-End Developer Roadmap)
  • مسیر یادگیری بک اند به‌صورت جامع و تصویری (Back-End Developer Learning Path)

برنامه نویسی بک اند چیست؟

قبل از اینکه به نقشه راه برنامه نویسی بک اند بپردازیم، ابتدا باید بدانیم که بک اند چیست؟ اگر با برنامه نویسی بک اند آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله زیر را مطالعه کنید و سپس به ادامه این مقاله بپردازید:

چگونه برنامه نویسی بک اند را یاد بگیریم؟

چگونه بک اند را یاد بگیریم؟ برای یادگیری برنامه نویسی بک اند یک سری راه‌کارهایی وجود دارد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم. حتما این ترتیب‌ها را رعایت کنید تا مسیر یادگیری بک اند برای شما آسان‌تر و قابل هضم‌تر باشد.

زبان‌های برنامه نویسی و تکنولوژی‌های بک اند (Back-End Programming Language)

قبل از پرداختن به نقشه راه برنامه نویسی بک اند، ابتدا یک معرفی از زبان‌های برنامه نویسی بک اند داشته باشیم و سپس مسیر یادگیری برنامه نویسی بک اند را بهتر متوجه شویم:

تکنولوژی‌های بک اند

نام تکنولوژی نوع تکنولوژی
HTML زبان نشانه‌گذاری
CSS زبان استایل‌دهی
JavaScript زبان برنامه نویسی
Database پایگاه داده برای ذخیره اطلاعات
PHP زبان برنامه نویسی برای بک اند
#C زبان برنامه نویسی برای بک اند
Python زبان برنامه نویسی برای بک اند
Java زبان برنامه نویسی برای بک اند
Golang زبان برنامه نویسی برای بک اند
Laravel فریمورک بک اند برای PHP
ASP.NET Core فریمورک بک اند برای #C
Django فریمورک بک اند برای Python
Spring فریمورک بک اند برای Java
Node.js محیط توسعه بک اند برای جاوا اسکریپت
Beego فریمورک بک اند برای Golang
Git و GitHub ورژن کنترل و ذخیره کدها

نقشه راه برنامه نویس بک اند (Back-End Developer Roadmap)

حال که زبان‌های برنامه نویسی بک اند را معرفی کردیم، به معرقی مسیر یادگیری بک اند یا همان نقشه راه برنامه نویسی بک اند می‌پردازیم. برای یادگیری برنامه نویسی بک اند، باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. یادگیری HTML
  2. یادگیری CSS
  3. آشنایی با JavaScript
  4. یادگیری Database
  5. یادگیری PHP
  6. یادگیری #C
  7. یادگیری Python
  8. یادگیری Java
  9. یادگیری Golang
  10. یادگیری Laravel
  11. یادگیری ASP.NET Core
  12. یادگیری Django
  13. یادگیری Spring
  14. یادگیری Node.js
  15. یادگیری Beego
  16. یادگیری Git و GitHub

مرحله اول نقشه راه بک اند: (یادگیری HTML)

چگونه برنامه نویسی بک اند یاد بگیریم؟ در مرحله اول نقشه راه برنامه نویسی بک اند، اول باید HTML را یاد بگیرید. شاید فکر کنید که یادگیری HTML فقط برای برنامه نویس فرانت اند است در حالی که یک برنامه نویس بک اند نیز باید HTML را یاد بگیرد. HTML اسکلت یک سایت را تشکیل می‌دهد.

برای مثال با HTML در صفحات سایت، دکمه‌ها، فرم‌ها، منوها، جداول، تصاویر و... را ایجاد می‌کنیم و جایگاه آن‌ها در سایت را مشخص می‌کنیم. یادگیری HTML 7 روز طول می‌کشد. برای آشنایی بیشتر در مورد HTML مقالات زیر را مطالعه کنید:

مرحله دوم نقشه راه بک اند: (یادگیری CSS)

چگونه برنامه نویسی بک اند یاد بگیریم؟ در مرحله دوم نقشه راه برنامه نویسی بک اند، باید CSS را یاد بگیرید نیازی به یادگیری 100 درصد CSS نیست بلکه مفاهیم اولیه مانند کلاس، آیدی، فلکس باکس، گرید و... می‌تواند در مسیر بک اند دولوپر برای شما مفید باشد. یادگیری CSS حدود 14 روز زمان می‌برد. برای آشنایی بیشتر مقالات زیر را مطالعه کنید:

مرحله سوم نقشه راه بک اند: (آشنایی با JavaScript)

چگونه برنامه نویسی بک اند یاد بگیریم؟ در مرحله سوم نقشه راه برنامه نویسی بک اند، باید با زبان برنامه نویسی JavaScript آشنا باشید. یک توسعه‌دهنده بک اند نیازی به یادگیری عمیق جاوا اسکریپت ندارد و آشنایی اولیه با مفاهیم آن کافی است. اما اگر می‌خواهید Back End را با نود جی اس (Node.js) یاد بگیرید، باید جاوا اسکریپت را عمیق یاد بگیرید. یادگیری جاوا اسکریپت حدود 4 ماه زمان می‌برد. برای آشنایی بیشتر با آن، مقاله زیر را مطالعه کنید:

مرحله چهارم نقشه راه بک اند: (یادگیری پایگاه داده)

چگونه برنامه نویسی بک اند یاد بگیریم؟ در مرحله چهارم نقشه راه بک اند، باید پایگاه داده (Database) را بلد باشید. این مرحله را می‌توانید همزمان با مرحله پنجم یاد بگیرید. در این مرحله ابتدا باید با دستورات SQL را خوب یاد بگیرید و یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) را یاد بگیرید. از سیستم‌های مدیریت پایگاه داده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. MySQL
  2. MariaDB
  3. PostgreSQL
  4. MongoDB
  5. Oracle
  6. SQL Server
  7. Redis
  8. و...

یادگیری یک مورد از موارد بالا کافی است و باید بسته به نیاز خود و نوع زبان برنامه نویسی بک اند که در مرحله پنجم انتخاب می‌کنید، پایگاه داده مورد نظر با آن را انتخاب کنید.

مرحله پنجم نقشه راه بک اند: (یادگیری زبان برنامه نویسی بک اند)

چگونه برنامه نویسی بک اند یاد بگیریم؟ در مرحله پنجم مسیر یادگیری بک اند، باید یک زبان برنامه نویسی سمت سرور (Server Side) یا بک اند وب را یاد بگیرید. از معروف‌ترین زبان‌های برنامه نویسی بک اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. JavaScript
  2. PHP
  3. #C
  4. Python
  5. Java
  6. Golang
  7. و...

یادگیری یکی از زبان‌های برنامه نویسی بالا کافی است و نیازی به یادگیری همه‌ی آن‌ها نیست.

مسیر یادگیری بک اند با JavaScript

شاید تعجب کنید که در لیست زبان‌های بک اند وب، نام جاوا اسکریپت هم وجود دارد. جاوا اسکریپت هم برای فرانت اند وب و هم برای بک اند وب (با محیط Node.js) مناسب است. جاوا اسکریپت محبوبیت زیادی در بین توسعه‌دهندگان وب دارد. اگر این زبان را انتخاب کردید، در مرحله چهارم، یادگیری پایگاه داده MongoDB مناسب است.

مسیر یادگیری بک اند با PHP

زبان برنامه نویسی PHP نیز مخصوص بک اند وب است. PHP یکی از پر استفاده‌ترین و مهمترین زبان‌های برنامه نویسی وب است و می‌توانید در نقشه راه بک اند از این زبان نیز استفاده کنید. این زبان با پایگاه داده MySQL در مرحله چهارم بسیار سازگار است. برای اشنایی بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید:

مسیر یادگیری بک اند با #C

زبان برنامه نویسی #C نیز برای نقشه راه برنامه نویسی بک اند مناسب است. این زبان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. اگر این زبان را انتخاب کردید، در مرحله چهارم، پایگاه داده SQL Server می‌تواند انتخاب بهتری باشد. برای آشنایی بیشتر با سی شارپ مقاله زیر را مطالعه کنید:

مسیر یادگیری بک اند با Python

یکی دیگر از بهترین زبان‌های بک اند وب، زبان برنامه نویسی پایتون است. پایتون در دنیا محبوبیت خاصی دارد و علاوه بر هوش مصنوعی در سمت بک اند وب نیز از آن استفاده می‌شود. اگر در نقشه راه برنامه نویسی بک اند وب، این زبان را انتخاب کردید، در مرحله چهارم یکی از بهترین گزینه‌ها برای پایگاه داده، PostgreSQL است. یادگیری پایتون آسان است و با 2 تا 3 ماه زمان می‌توان مباحث اولیه آن را یاد گرفت. برای آشنایی بیشتر مقالات زیر را مطالعه کنید:

مسیر یادگیری بک اند با Java

جاوا نیز یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است و می‌توان از آن در بک اند وب استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که بازار کار بک اند وب برای جاوا کم است و از جاوا بیشتر در برنامه نویسی اندروید استفاده می‌کنند. Oracle یکی از بهترین پایگاه داده‌ها برای زبان جاوا است. اگر می‌خواهید برنامه نویسی وب انجام دهید، بهتر است در نقشه راه توسعه‌دهنده بک اند (Back-End Developer Roadmap) از زبان‌های بالا استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید:

مسیر یادگیری بک اند با Golang

زبان برنامه نویسی گولنگ نیز در بک اند وب استفاده می‌شود. Golang به دلیل تازه بودن، جامعه آماری پایینی در ایران نسبت به بقیه زبان‌های برنامه نویسی دارد. گولنگ اکثر پایگاه داده‌ها را پشتیبانی می‌کند.

مرحله ششم نقشه راه بک اند: (یادگیری فریمورک بک اند)

چگونه برنامه نویسی بک اند یاد بگیریم؟ در مرحله پنجم مسیر یادگیری بک اند دولوپر، باید یک فریمورک مناسب با توجه به زبان برنامه نویسی که در مرحله پنجم انتخاب کردید، یاد بگیرید. از فریمورک‌های معروف بک اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Laravel (لاراول یک فریمورک برای بک اند با PHP است).
  2. ASP.NET Core (یک فریمورک برای بک اند با #C است).
  3. Django (جنگو یک فریمورک برای بک اند با پایتون است).
  4. Spring (اسپرینگ یک فریمورک برای بک اند با جاوا است).
  5. Node.js (یک محیط توسعه برای بک اند با جاوا اسکریپت است).
  6. Beego (یک فریمورک برای بک اند با گولنگ است).

یادگیری یکی از موارد بالا با توجه به نوع زبانی که انتخاب کردید، کافی است.

مرحله هفتم نقشه راه بک اند: (یادگیری Git و GitHub)

چگونه برنامه نویسی بک اند یاد بگیریم؟ در مرحله هفتم نقشه راه بک اند، باید گیت و گیت‌هاب را بلد باشید. یادگیری Git و GitHub برای کارهای تیمی و کنترل کردن نسخه‌های پروژه برای هر برنامه نویسی اولویت دارد. برای یادگیری آن از لینک زیر می‌توانید ثبت‌نام کنید:

مسیر یادگیری بک اند به‌صورت جامع و تصویری (Back-End Developer Learning Path)

در قسمت بالا مسیر اصلی یادگیری بک اند را بیان کردیم، یعنی شما با نقشه راه Back-End که در قسمت بالا گفته شد، 90 درصد برنامه نویسی بک اند را یاد می‌گیرید که برای استخدام در شرکت‌ها کافی است. اما مسیر یادگیری بک اند دولوپر، جزئیات زیادی دارد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. البته نیازی به یادگیری همه‌ی این جزئیات نیست و با یادگیری 7 مرحله بالا می‌توانید در شرکت‌ها استخدام شوید.

نقشه راه بک اند دولوپر

جمع‌بندی

چگونه بک اند یاد بگیریم؟ در این مقاله نقشه راه برنامه نویسی بک اند را یاد گرفتیم و با ترتیب مسیر یادگیری بک اند آشنا شدیم. اگر می‌خواهید برنامه نویسی Back-End را یاد بگیرید، مطالعه نقشه راه Back-End برای شما مفید خواهد بود. اگر برنامه نویس بک اند هستید، لطفا در قسمت نظرات، مسیر یادگیری بک اند دولوپر (Back End Developer Roadmap) و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.