بهترین زبان برنامه نویسی کدام است؟ در این مقاله لیست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا را برای شما آماده کرده‌ایم. شما با خواندن این مقاله به موضوعات زیر پی خواهید برد:

  • بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کدام است؟
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای هدف X کدام است؟
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای بک‌اند وب چیست؟
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای فرانت‌اند وب چیست؟
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن‌های اندروید چیست؟
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن‌های ios چیست؟
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ چیست؟
  • چگونه از بین چند زبان برنامه نویسی با هدف خاص، یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم؟
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای برای چه کشوری؟
  • بهترین زبان برنامه نویسی با توجه به جامعه آماری
  • بهترین زبان برنامه نویسی با توجه به میزان حقوق دریافتی

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کدام است؟

وقتی می‌پرسیم بهترین زبان برنامه نویسی کدام است؟ سوال اشتباهی است. چون هر زبان برنامه نویسی برای یک هدف خاص است و نمی‌توانیم بگوییم زبان برنامه نویسی X بهتر از زبان برنامه نویسی Y است. اینکه بگوییم بهترین زبان برنامه نویسی کدام است؟ مانند این است که می‌پرسیم بهترین ابزار در جعبه ابزار چیست؟ آچار یا چکس؟ همانطور که می‌دانید آچار برای باز کردن پیچ است و چکش برای ضربه زدن به میخ. پس برای پیچ، آچار بهترین ابزار است و برای ضربه زدن به میخ، بهترین ابزار چکش است.

سوال صحیح: بهترین زبان برنامه نویسی برای هدف X کدام است؟

اگر در ابتدای شروع برنامه نویسی هستید بهتر است مقالات زیر را مطالعه کنید و سپس به ادامه این مقاله بپردازید:

سوال بهترین زبان برنامه نویسی وقتی صحیح است که بپرسیم بهترین زبان برنامه نویسی برای چه هدفی؟ برای مثال:

بهترین زبان برنامه نویسی برای بک‌اند وب چیست؟

زبان‌های برنامه نویسی: PHP - C# - Python - JavaScript برای وب مناسب‌اند اما نمی‌توان گفت که PHP از #C بهتر است. چون باز هم هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند.

بهترین زبان برنامه نویسی برای فرانت‌اند وب چیست؟

بهترین زبان برنامه نویسی برای فرانت‌اند وب تک گزینه است و می‌توان به JavaScript به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی فرانت‌اند اشاره کرد.

بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن‌های اندروید چیست؟

برای اپلیکیشن‌های اندرویدی چندین زبان برنامه نویسی وجود دارد ولی از میان آن‌ها، Java (جاوا) و Kotlin (کاتلین) محبوبیت بالایی دارند.

بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن‌های ios چیست؟

در گذشته برای اپلیکیشن‌های اندرویدی از Objective-C استفاده می‌شد که به مرور منسوخ شد. در حال حاضر بهترین زبان برای اپلیکیشن‌های ios، زبان برنامه نویسی Swift (سوئیفت) است.

بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ چیست؟

برای نرم‌افزارهای دسکتاپ می‌توان به C (سی) - سی پلاس پلاس (++C) و سی‌شارپ (#C) اشاره کرد.

چگونه از بین چند زبان برنامه نویسی با هدف خاص، یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم؟

حال که هدف خود را مشخص کرده‌اید و می‌دانید برای چه هدف خاصی می‌خواهید برنامه نویسی را شروع کنید، باز هم چند گزینه وجود دارد. برای مثال: به "بهترین زبان برنامه نویسی برا بک‌اند وب چیست؟" دوباره نگاه کنید. 4 زبان PHP - C# - Python - JavaScript را برای شما به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی اشاره کردیم.

اما بین این 4 زبان فقط باید یک زبان را انتخاب کنیم. پس چگونه بهترین زبان برنامه نویسی را بین این زبان‌ها انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • بهترین زبان برنامه نویسی برای کشور X.
  • بهترین زبان برنامه نویسی با توجه به جامعه آماری.
  • بهترین زبان برنامه نویسی با توجه به میزان حقوق دریافتی.

بهترین زبان برنامه نویسی برای برای چه کشوری؟

بهترین زبان برنامه نویسی برای کشور ایران، با کشور آمریکا و آلمان تفاوت دارد. برای مثال در ایران، زبان برنامه نویسی PHP و JavaScript بازار کار بهتری نسبت به Python یا #C دارند. ولی ممکن است در آمریکا زبان برنامه نویسی Python و در آلمان زبان برنامه نویسی #C محبوبیت بیشتری داشته باشند. پس اگر در ایران باشید یا قصد مهاجرت دارید باید به این نکته توجه کنید و از سایت‌های کاریابی آن کشورها، محبوبیت و بازار کار آن زبان‌ها  را بررسی کنید.

بهترین زبان برنامه نویسی با توجه به جامعه آماری

یکی دیگر از راه‌های انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی جامعه آماری آن زبان برنامه نویسی است. برای مثال: PHP - Python - C# - JavaScript جامعه آماری بیشتری نسبت به زبان برنامه نویسی GoLang و Ruby دارند. اگر در زبان‌های برنامه نویسی PHP - Python - C# - JavaScript به مشکل برخورد کردید برنامه نویسان زیادی نسبت به GoLang و Ruby وجود دارند که شما را راهنمایی کنند.

بهترین زبان برنامه نویسی با توجه به میزان حقوق دریافتی

یکی دیگر از پارامترهای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی، میزان حقوق دریافتی در آن کشور است. برای مثال در ایران زبان برنامه نویسی GoLang حقوق نسبتا بالاتری نسبت به بقیه زبان‌ها دارد. چون برنامه نویسان کمتری به سمت این زبان می‌روند پس با توجه به کمبود نیروی متخصص، حقوق بالاتری نیز دریافت می‌کنند.