تفاوت وردپرس با سایت اختصاصی چیست؟ احتمالا شما نیز در شبکه‌های اجتماعی جدال بین وردپرس و CMS اختصاصی را شنیده باشید و با خود بگویید وردپرس بهتر است یا سایت برنامه نویسی شده؟ کسانی که با وردپرس طراحی سایت می‌کنند، می‌گویند که وردپرس بهتر از سایت اختصاصی است و کسانی که به برنامه نویسی اختصاصی سایت مشغول هستند، می‌گویند سایت اختصاصی بهتر از وردپرس است. اما حقیقت ماجرا چیست؟ تفاوت‌ میان طراحی سایت با وردپرس و سایت اختصاصی زیاد است. در این مقاله به مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس و سایت اختصاصی می‌پردازیم. تا در نهایت با توجه به نیاز خود بدانیم که وردپرس را انتخاب کنیم یا سایت اختصاصی؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم نمود:

  • تفاوت وردپرس و سایت اختصاصی چیست؟
  • وردپرس چیست؟
  • سایت اختصاصی چیست؟
  • ویژگی‌های سایت وردپرسی
  • مزایای سایت وردپرسی نسبت به سایت اختصاصی
  • معایب سایت وردپرسی نسبت به سایت اختصاصی
  • ویژگی‌های سایت اختصاصی
  • مزایای سایت اختصاصی نسبت به سایت وردپرسی
  • معایب سایت اختصاصی نسبت به سایت وردپرسی
  • وردپرس انتخاب بهتری است یا سایت اختصاصی؟

تفاوت وردپرس و سایت اختصاصی چیست؟

قبل از اینکه به تفاوت میان وردپرس و سایت اختصاصی بپردازیم، ابتدا باید یک تعریف از وردپرس و سایت اختصاصی داشته باشیم تا در نهایت به تفاوت بین وردپرس و برنامه نویسی اختصاصی بپردازیم.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای آماده برای طراحی سایت است. WordPress به‌صورت رایگان و متن باز (Open Source) است که با زبان برنامه نویسی PHP توسعه داده شده است. توسط وردپرس می‌توان انواع سایت‌های شخصی، شرکتی، خدماتی، پزشکی، فروشگاهی و... را طراحی کرد.

هزاران نفر در سرتاسر جهان مشغول توسعه و کدنویسی وردپرس هستند. طراحان سایت می‌توانند بدون نیاز به یک خط کد برنامه نویسی، از این سیستم آماده استفاده کنند و سایت خود مشتری را راه‌اندازی کنند. قالب‌ و افزونه‌های متنوعی برای وردپرس وجود دارند که طراحان سایت می‌توانند به‌صورت آماده از آن‌ها استفاده کنند.

بیشتر طراحان سایت از افزونه صفحه‌ساز المنتور برای طراحی صفحات و قالب وردپرس استفاده می‌کنند. با المنتور هر صفحه دلخواهی را می‌توان بدون کد نویسی طراحی کرد. در برخی از موارد نیز طراحان دست به کد می‌شوند و جاهای خاصی که محدودیت وجود دارد، با کمی کد نویسی کار خود را پیش می‌برند.

برای آشنایی بیشتر با وردپرس و کاربرد آن و همچنین لیست سایت‌های معروف وردپرسی، مقاله زیر را مطالعه کنید:

سایت اختصاصی چیست؟

سایت اختصاصی یا سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، توسط یک زبان برنامه نویسی با توجه به نیاز کارفرما، کدنویسی می‌شود. سایت‌های اختصاصی از صفر تا صد نوشته می‌شوند و مانند وردپرس آماده و رایگان نیستند. به دلیل اینکه سیستم مدیریت محتوای اختصاصی نیاز به زمان و انرژی بیشتری دارد، قیمت آن گران‌تر از طراحی سایت با وردپرس است.

طراحی سایت با وردپرس به دست یک نفر ممکن است انجام شود اما برنامه نویسی اختصاصی کار یک نفر نیست و معمولا تیم‌های چند نفره باید آن را توسعه دهند. برنامه نویسی اختصاصی شامل تیم UI/UX، فرانت‌اند، بک‌اند، دواپس، مدیر محصول و سایر کسانی هستند که در توسعه سایت اختصاصی نقش دارند.

در طراحی سایت به‌صورت اختصاصی، کارفرما نیازهای خود را به شرکت ارائه می‌کند و شرکت نیز با توجه به نیازهای او، این موارد را به تیم توسعه بازگو می‌کند و شروع به توسعه و برنامه نویسی سایت می‌کنند. البته در همه‌ی موارد برنامه نویسان از صفر کد نویسی نمی‌کنند.

شرکت‌ها معمولا یک سری ویژگی‌های عمومی که در همه‌ی سایت‌ها مشترک است را قبلا توسعه داده‌اند و مواردی که با توجه به نیاز کارفرما جدید است را به پروژه اضافه می‌کنند. در سایت اختصاصی قالب آماده مثل وردپرس وجود ندارد و باید اختصاصی برای آن سایت توسعه داده شود.

ویژگی‌های سایت وردپرسی

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

در قسمت قبل، تفاوت میان وردپرس و سایت اختصاصی را بیان کردیم. سایت‌های وردپرسی در مقایسه با سایت‌های اختصاصی ویژگی‌های خاصی دارند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای سایت وردپرسی نسبت به سایت اختصاصی

  1. سایت وردپرسی نسبت به سایت اختصاصی به زمان کمتری برای طراحی نیاز دارد.
  2. قیمت سایت‌های وردپرسی نسبت به سایت‌های اختصاصی ارزان‌تر است.
  3. برای سایت‌های وردپرسی، قالب‌های زیاد و متنوعی وجود دارد که ممکن است نیاز کاربر را تا حد زیادی رفع کند.
  4. برای طراحی سایت وردپرسی نیازی به دانش برنامه نویسی نیست.
  5. وجود افزونه‌های Yoast SEO و Rank Math SEO می‌تواند به سئوی محتوا کمک کند.

معایب سایت وردپرسی نسبت به سایت اختصاصی

  1. سرعت سایت‌های وردپرسی معمولا کمتر از سایت‌های اختصاصی است، چون در وردپرس امکانات زیادی قرار گرفته است تا مناسب همه‌ی کسب‌وکارها باشد. ممکن است اکثر این امکانات مورد استفاده قرار نگیرد و سایت را سنگین کند.
  2. در وردپرس ممکن است بین افزونه‌ها و قالب سایت تداخل ایجاد شود و سایت به مشکل بخورد.
  3. وردپرس برای پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ، مناسب و بهینه نیست.
  4. ممکن است وردپرس پاسخگوی همه‌ی نیازهای یک کارفرما نباشد.

ویژگی‌های سایت اختصاصی

سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

در ادامه تفاوت سایت وردپرسی و سایت اختصاصی، به سراغ ویژگی‌های سایت‌های اختصاصی می‌رویم. سایت‌های اختصاصی در مقایسه با سایت‌های وردپرسی نیز ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای سایت اختصاصی نسبت به سایت وردپرسی

  1. امکان شخصی سازی با توجه به نیاز کارفرما.
  2. سایت اختصاصی برخلاف وردپرس، پاسخگوی همه‌ی نیازهای مشتری است.
  3. سایت‌های اختصاصی قالب‌های زیباتری نسبت به وردپرس دارند چون منحصر به فرد آن سایت طراحی می‌شوند و مانند وردپرس تکراری نیستند.
  4. سئو تکنیکال در سایت اختصاصی بهتر است چون از کدهای اضافی که در قالب‌های وردپرسی وجود دارد جلوگیری می‌شود و کاملا بهینه هستند.
  5. سرعت سایت‌های اختصاصی نسبت به سایت‌های وردپرسی فوق‌العاده بالا است چون مناسب نیاز آن طراحی شده و کدهای زاید و اضافی در آن وجود ندارد.
  6. سایت اختصاصی برای پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ کاملا جوابگو است.

معایب سایت اختصاصی نسبت به سایت وردپرسی

  1. سایت اختصاصی نسبت به سایت وردپرسی هزینه بالایی دارد.
  2. سایت اختصاصی در مقایسه با سایت وردپرسی، زمان بیشتری برای برنامه نویسی نیاز دارد.

وردپرس انتخاب بهتری است یا سایت اختصاصی؟

احتمالا با توجه به مقایسه وردپرس و سایت اختصاصی که در قسمت‌های بالا انجام شد، متوجه تفاوت میان وردپرس با سایت اختصاصی شده باشید. در جواب سوال وردپرس بهتر است یا سایت اختصاصی؟ باید بگوییم که هیچکدام نسبت به یکدیگر برتری کامل و مطلق ندارند. اینکه وردپرس بهتر است یا سایت اختصاصی، باید نیازهای خودتان را در نظر بگیرید. این نیازها ممکن است برای هر شخص کاملا متفاوت باشد.

برای انتخاب سایت مناسب، پارامترهایی وجود دارد. ممکن است برای یک شخص، وردپرس گزینه بهتری باشد و برای شخص دیگر، سایت اختصاصی گزینه مناسبی باشد. این پارامترها را در این قسمت بررسی می‌کنیم:

تفاوت وردپرس با برنامه نویسی اختصاصی
پارامتر انتخابی وردپرس سایت اختصاصی
بودجه نیاز به بودجه کمتری دارد. نیاز به بودجه بیشتری دارد.
زمان نیاز به زمان کمتری برای طراحی دارد. نیاز به زمان بیشتری برای برنامه نویسی دارد.
سرعت سایت سرعت نسبت به سایت اختصاصی کمتر است. سرعت نسبت به سایت وردپرسی بیشتر است.
زمینه فعالیت مناسب سایت‌های شخصی، شرکتی، خبری، وبلاگی، آموزشی. مناسب همه نوع سایت و فروشگاه.
تعداد کاربران برای کاربران لحظه‌ای (آنلاین) کم و متوسط مناسب است. برای کاربران لحظه‌ای (آنلاین) زیاد، مناسب است.
مقیاس پروژه برای پروژه‌های کوچک و متوسط مناسب است. برای پروژه‌های خیلی بزرگ مناسب است.
سئو سئوی محتوا با توجه به افزونه‌هایی که وجود دارد، راحت است. سئوی تکنیکال با توجه به کد نویسی اختصاصی بهتر است.
امنیت اگر نکات امنیتی را رعایت و افزونه‌های امنیتی را نصب کنیم، امنیت آن بالا است. با رعایت یک سری نکات، امنیت آن بالاتر می‌رود.

جمع‌بندی

در این مقاله تفاوت میان وردپرس و سایت اختصاصی را بررسی کردیم. در پاسخ به سوال وردپرس بهتر است یا سایت اختصاصی؟ گفتیم که هر کدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد و یک سری پارامترهایی را بررسی کردیم. با توجه به این پارامترها، باید بدانیم که برای ما وردپرس انتخاب بهتری است یا سایت اختصاصی؟

به‌طور کلی اگر ابتدای کار هستید، بودجه زیادی را صرف سایت اختصاصی نکنید. وردپرس در 80 درصد موارد پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. اگر کاربران شما افزایش یافت و پروژه شما نیاز به توسعه بیشتری در آینده داشت، می‌توانید به سراغ سایت اختصاصی بروید.