چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ این سوالی است که اکثر افراد در هنگام شروع برنامه نویسی می‌پرسند. در این مقاله به نحوه شروع برنامه نویسی و نکاتی درباره آن می‌پردازیم و یاد خواهید گرفت که چگونه برنامه نویسی را شروع کنید؟

نکات مهم برای شروع برنامه نویسی:

برای این که بدانیم چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ باید به نکات زیر توجه کنیم. البته اگر سن شما کمتر است و یا سن زیادی دارید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

1- یادگیری پیش نیازها:

یادگیری فلوچارت، ساختمان داده و الگوریتم می‌تواند برای فرآیند درک برنامه نویسی شما کمک کند. همچنین دانش زبان انگلیسی برای یادگیری برنامه نویسی مفید است.
عدم یادگیری این پیش نیازها به این معنا نیست که شما نمی‌توانید برنامه نویسی را شروع کنید. بلکه این پیش نیازها فرآیند یادگیری شما را تسریع می‌بخشند. پس اگر این پیش نیازها را بلد نیستید اصلا نگران شروع برنامه نویسی نباشید.

2- انتخاب حوزه برنامه نویسی:

به طور کلی در برنامه نویسی، سه حوزه اصلی وجود دارد:
- برنامه نویسی دسکتاپ: برنامه‌های ویندوز، لینوکس، مکینتاش مانند: آفیس، ماشین حساب، فتوشاپ، نرم‌افزار حسابداری، بازی‌های کامپیوتری و... شامل این دسته بندی می‌شوند.
- برنامه نویسی موبایل: اپلیکیشن‌های Android و ios مانند: تلگرام، اینستاگرام، واتساپ، بازار، بازی‌های موبایل، موبایل بانک و هر آنچه روی گوشی شما نصب شده است در این دسته بندی قرار دارد.
- برنامه نویسی وب: سایت‌های خبری، ورزشی، فروشگاهی، شرکتی و شخصی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم در این دسته بندی قرار دارند.
شما باید یکی از این حوزه‌ها را با توجه به علاقه خود انتخاب کنید. اگر هنوز نمی‌دانید به کدام حوزه علاقه دارید، بهتر است که در هر حوزه، 1 ماه به صورت آزمایشی یادگیری را شروع کنید. در مقاله زیر درباره انواع حوزه‌های برنامه نویسی و دسته‌بندی آن‌ها بیشتر صحبت کرده‌ایم:

3- انتخاب زبان برنامه نویسی:

حال که حوزه برنامه نویسی را مشخص کردید باید یک زبان برنامه نویسی متناسب با آن حوزه را شروع کنید. بهترین گزینه برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی جامعه آماری و بازار کار آن زبان در کشور مورد نظر است. برای آشنایی بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید:

4- یادگیری زبان برنامه نویسی:

بعد از اینکه زبان برنامه نویسی را انتخاب کردید باید نحوه یادگیری آن را بدانید که در مقالات زیر درباره آن‌ها به طور مفصل اشاره کرده‌ایم. شما می‌توانید در این مرحله، با رفتن به کلاس‌های حضوری یا دوره‌های آموزشی برنامه نویسی به صورت خودآموز می‌توانید آن را یاد بگیرید.

اگر بعد از خواندن این مقاله و مقالات اشاره شده همچنان نمی‌دانید که چگونه برنامه نویسی را شروع کنید؟ می‌توانید در قسمت پرسش و پاسخ یا نظرات سایت مشکل خود را بیان کنید تا پاسخ دهیم.