چگونه رزومه برنامه نویسی بنویسیم؟ یکی از چالش‌هایی که برنامه نویسان برای استخدام شدن در شرکت‌های برنامه نویسی دارند، نوستن رزومه برنامه نویسی است. رزومه اصولی برای برنامه نویس، شانس استخدام شدن در شرکت‌ها را افزایش می‌دهد. در حقیقت اولین مرحله برای مصاحبه و گرفتن شغل برنامه نویسی، داشتن رزومه خوب برای برنامه نویس است. اگر رزومه برنامه نویس مناسب نباشد، در همان ابتدای کار توسط شرکت کنار گذاشته می‌شود و به مصاحبه دعوت نخواهد شد. در این مقاله از آموزش برنامه نویسی، به نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس می‌پردازیم.

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • چگونه رزومه برنامه نویسی بنویسیم؟
  • رزومه انگلیسی برای برنامه نویسی بهتر است یا رزومه فارسی؟
  • در رزومه برنامه نویس عکس داشته باشیم یا خیر؟
  • نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس
  • در رزومه برنامه نویسی چه مواردی را بنویسیم؟
  • نمونه رزومه برنامه نویس
  • معرفی 9 سایت رایگان برای ساخت آنلاین رزومه برنامه نویسی
  • خلاصه نکات برای نوشتن رزومه برنامه نویس

چگونه رزومه برنامه نویسی بنویسیم؟

برای نوشتن رزومه برای برنامه نویسی، می‌توانید از سایت‌های رزومه‌ساز آنلاین برای برنامه نویسی استفاده کنید. بعضی شرکت‌های استخدامی نیز رزومه ساز آنلاین دارند. اما برای نوشتن رزومه حرفه‌ای در برنامه نویسی بهتر است که خودتان دست به کار شوید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک فایل ورد (Word) باز کنید.
  2. رزومه برنامه نویس را در آن بنویسید.
  3. فایل ورد را حتما به PDF تبدیل کنید.

نوشتن رزومه برنامه نویسی توسط خودتان باعث می‌شود که شرکت‌ها شما را فردی حرفه‌ای بدانند که برای خودتان زمان بیشتری می‌گذرید و ارزش بیشتری قائل هستید.بیشتر برنامه نویسان از قالب‌های آماده برای رزومه برنامه نویسی استفاده می‌کنند که مشابه هم هستند و باعث دید منفی در نگاه اول توسط شرکت می‌شود.

رزومه انگلیسی برای برنامه نویسی بهتر است یا رزومه فارسی؟

شاید این یک سوال مهم برای بیشتر برنامه نویسان باشد که رزومه انگلیسی برای برنامه نویس بهتر است یا رزومه فارسی؟ این سوال بستگی به شرکت مورد نظر دارد و بعضی شرکت‌ها رزومه‌های انگلیسی برای برنامه نویس را ترجیح می‌دهند و بعضی شرکت‌ها رزومه‌های فارسی برای برنامه نویس را ترجیح می‌دهند.

اما یک نکته مهم را در نظر داشته باشید. ممکن است فردی که مسئول بررسی رزومه برنامه نویسی شما است، زبان انگلیسی خوبی نداشته باشد و اگر رزومه شما انگلیسی باشد، سریعا آن را کنار می‌گذارد. پس پیشنهاد ما این است که برای شرکت‌های برنامه نویسی ایرانی، رزومه‌های فارسی بفرستید.

اگر شرکت برنامه نویسی خارجی بود، از رزومه خارجی استفاده کنید. همیشه سعی کنید دو نسخه انگلیسی و فارسی برای رزومه برای برنامه نویسی داشته باشید و با توجه به شرکت مورد نظر، رزومه مناسب را ارسال کنید.

در رزومه برنامه نویس عکس داشته باشیم یا خیر؟

این مورد نیز بستگی به شرکت برنامه نویسی دارد که به آن رزومه ارسال می‌کنید و یک جواب خاصی ندارد. اما این را در نظر داشته باشید که ممکن است شخصی که مسئول بررسی رزومه شماست، از عکس شما خوشش نیاید و آن را کنار بگذارد. عکس رزومه نباید مهارت‌های برنامه نویسی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما این مورد بازهم به خود شما بستگی دارد.

نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس

  1. نام و اطلاعات تماس شما باید در بالای رزومه قرار بگیرد.
  2. یک توضیح مختصر درباره خودتان و حیطه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید بنویسید.
  3. تجربیات شغلی (شرکت‌هایی که در آن مشغول بودید) را به ترتیب زمانی از جدیدترین تا قدیمی‌ترین بنویسید.
  4. میزان تحصیلات خود را به ترتیب از آخرین مدرک تحصیلی تا پایین‌ترین مدرک بنویسید.
  5. اگر لینکدین یا گیت‌هاب فعالی دارید، حتما در رزومه خود آدرس آن‌ها را قرار دهید.
  6. توضیحاتی مختصر از تجربیات خود و توانایی‌های برنامه نویسی خود را در بخش مربوطه بنویسید.
  7. در نوشتن رزومه خود به املای صحیح و دقت در کاراکترها توجه کنید. غلط املایی باعث دیدمنفی به شما می‌شود.
  8. رزومه خود را قبل از ارسال به شرکت‌ها، به افراد با تجربه در حوزه برنامه نویسی، نشان دهید و با آن‌ها مشورت کنید.
  9. از نام بردن مهارت‌هایی که دارید و به شغل شما کمکی نخواهند کرد بپرهیزید.
  10. سعی کنید رزومه خود را در یک صفحه تمام کنید. در نظر داشته باشید که رزومه‌های ارسالی به شرکت‌ها زیاد است و اگر رزومه شما طولانی باشد، شخصی که مسئول بررسی آن است آن را کنار می‌گذارد.
  11. از دروغ گفتن و اغراق بیش از حد بپرهیزید. چون اگر به مصاحبه پذیرفته شوید، مهارت شما سنجیده خواهد شد و میزان صداقت شما را کاهش می‌دهد.
  12. رزومه خود را دائما بروزرسانی کنید و مهارت‌های جدیدی که یاد گرفته‌اید را در آن بنویسید.
  13. بهترین رزومه برای برنامه نویس، رزومه‌ای است که مطابق شرکت مورد نظر نوشته شود. یعنی سعی کنید برای هر شرکت رزومه منحصر به فرد بفرستید و یک رزومه را به همه جا ارسال نکنید. برای این کار اطلاعات خود را در آن زمینه افزایش دهید و در سایت‌های استخدامی ببینید که آن شرکت به چه مهارت‌هایی نیاز دارد و چیدمان مهارتی خود را با آن شرکت وفق دهید.

در رزومه برنامه نویسی چه مواردی را بنویسیم؟

اکنون در این قسمت مقاله، به مواردی که باید در رزومه برنامه نویسی بنویسیم اشاره می‌کنیم:

  1. اطلاعات تماس
  2. اطلاعات شخصی
  3. درباره من
  4. مهارت‌های شغلی
  5. سوابق شغلی
  6. سوابق تحصیلی
  7. جوایز و گواهینامه‌ها
  8. نمونه کارهای انجام شده
  9. مهارت‌های زبانی
  10. علایق و ویژگی‌ها

اطلاعات تماس

در قسمت تماس با ما در رزومه برنامه نویسی، اطلاعات تماس خود را قرار دهید. اطلاعات تماس می‌توانند شامل ایمیل، شماره موبایل و تمامی راه‌های ارتباطی مانند لینکدین و گیت‌هاب (در صورت فعال بودن) شما باشد. این بخش باید در بالای رزومه شما باشد.

اطلاعات شخصی

قسمت اطلاعات شخصی در رزومه برنامه نویسی معمولا بعد از اطلاعات تماس قرار می‌گیرد. در این بخش باید نام، نام خانوادگی، جنسیت، سال تولد، وضعیت خدمت (اگر پسر هستید)، وضعیت تاهل، استان و شهر سکونت خود را بنویسید.

درباره من

خلاصه رزومه برنامه نویس را باید در این بخش نوشته شود. یک توضیح مختصر از خود و و مدت زمانی که در حوزه برنامه نویسی مشغول هستید، به همراه تجربیاتی و علایق خود را بنویسید. توجه کنید که بخش درباره من در رزومه برنامه نویسی بسیار مهم است. در این قسمت مواردی را بنویسید که باعث جلب توجه خواننده شود و  او را به ادامه خواندن رزومه شما ترغیب کند. این بخش را زیاد طولان نکنید و با سه تا چهار خط سعی کنید خودتان را پرزنت کنید.

مهارت‌های شغلی

مهارت‌های شغلی در رزومه برنامه نویسی بسیار مهم است. بیشتر اوقات فقط این قسمت را در رزومه مشاهده می‌کنند. در این قسمت زبان برنامه نویسی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن را بنویسید. مهارت‌هایی که دارید و کمکی به شما در این موقعیت شغلی نمی‌کند را وارد نکنید. نمونه مهارت‌هایی که نام بردن آن در قسمت مهارت‌های شغلی رزومه مناسب نیستند به شرح زیر است:

  1. دانش ICDL
  2. توانایی کار با نرم‌افزار Office
  3. توانایی کار با فتوشاپ
  4. و...

مهارت‌های بالا فقط رزومه شما را طولانی می‌کنند. یک برنامه نویس حتما باید با ICDL آشنا باشد اما نام بردن آن به عنوان مهارت، مناسب و حرفه‌ای نیست. برای مثال اگر می‌خواهید رزومه برای برنامه نویس فرانت‌اند، ارسال کنید به مهارت‌های زیر اشاره کنید:

  1. HTML
  2. CSS
  3. Tailwind CSS
  4. JavaScript
  5. OOP
  6. React
  7. Redux
  8. Next.js
  9. Git
  10. و...

از گفتن Flex Box و Grid و... که داخل CSS هستند خودداری کنید و گفتن CSS همه‌ی این موارد را پوشش می‌دهد. یا نیازی به نوشتن ECMAScript نیست چون JavaScript آن را پوشش می‌دهد. همچنین از گفتن ورژن‌های تکنولوژی‌ها خودداری کنید. برای مثال HTML5 و CSS3 خوب نیست و فقط به گفتن نام آن‌ها اکتفا کنید.

رزومه برای برنامه نویس بک‌اند با PHP نیز می‌توانید از نمونه مشابه زیر استفاده کنید:

  1. HTML
  2. CSS
  3. JavaScript
  4. PHP
  5. Laravel
  6. Design Patter
  7. Solid
  8. MySQL
  9. Redis
  10. RESTful API
  11. MVC
  12. OOP
  13. Docker
  14. Linux
  15. Git
  16. و...

سوابق شغلی

در قسمت سوابغ شغلی در رزومه برنامه نویسی، باید لیست شرکت‌هایی که در آن کار کرده‌اید و موقعیتی که در آن داشتید را به همراه مدت زمان آن لیست کنید. این سوابق باید به ترتیب از جدید به قدیم نوشته شود. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید یک مثال می‌زنیم:

  1. تکنیکال تیم لید در شرکت D (شرکت کنونی شما)
  2. فول استک دولوپر در شرکت C (از سال 1398 تا سال 1400 به مدت 2 سال)
  3. بک‌اند دولوپر در شرکت B (از سال 1396 تا سال 1398 به مدت 2 سال)
  4. فرانت‌اند دولوپر در شرکت A (از سال 1395 تا سال 1396 به مدت 1 سال)

فریلنسری و دورکاری نیز نیز جزء سوابق شغلی به حساب می‌آیند و اگر فریلنسر بوده‌اید در قسمت بالا به آن نیز اشاره کنید.

سوابق تحصیلی

در قسمت سوابق تحصیلی در برنامه نویسی باید به دانشگاه و میزان تحصیلات خود اشاره کنید. در این قسمت نیز مانند قسمت سوابق شغلی، باید به ترتیب از جدیدترین به قدیمی‌ترین بنویسید. برای مثال:

  1. دانشجوی کارشناسی‌ارشد نرم‌افزار در دانشگاه B (تحصیلات کنونی)
  2. کارشناسی نرم‌افزار در دانشگاه A (در سال 1396)
  3. دیپلم ریاضیات (در سال 1392)

جوایز و گواهینامه‌ها

جوایر و گواهینامه‌ها در رزومه برنامه نویسی زیاد مهم نیست. مهم‌ترین نکته در رزومه برنامه نویسی این است که شما مهارت و تجربه کافی داشته باشید. مدرک‌گرایی در برنامه نویسی اصلا خوب نیست. اما اگر مدارکی مانند سایت‌های آموزشی یودمی، کوسرا و... دارید، در این قسمت می‌توانید به آن‌ها اشاره کنید.

نمونه کارهای انجام شده

نمونه کار در رزومه برنامه نویسی بسیار مهم است. شرکت‌های برنامه نویسی برای سنجش میزان توانایی و مهارت شما، باید نمونه کارهای شما را مشاهده کنند. نمونه کار خود را در گیت‌هاب قرار دهید و در رزومه خود به نام پروژه خود اشاره کنید و لینک گیت‌هاب خود را در آن قرار دهید.

حتما با گیت و گیت‌هاب آشنایی داشته باشید و نمونه کارهای بیشتری در گیت‌هاب قرار دهید. این کار شما را حرفه‌ای نشان می‌دهد و شانس استخدام شدن شما را افزایش می‌دهد. برای مثال در این قسمت مانند زیر عمل کنید:

  1. پروژه فروشگاهی (لینک گیت‌هاب پروژه)
  2. نمونه کار کدنویسی فرانت‌اند سایت (لینک گیت‌هاب پروژه)

مهارت‌های زبانی

مهارت‌های زبانی در رزومه برنامه نویسی شامل زبان‌هایی که بلد هستید (زبان‌های گفتگو، نه زبان‌های برنامه نویسی) است. برای مثال در این قسمت اینگونه بنویسید:

  1. انگلیسی (متوسط)
  2. فارسی (حرفه‌ای)
  3. آذری (زبان مادری)

علایق و ویژگی‌ها

اگر علایق و ویژگی‌ها در رزومه برنامه نویسی را به خوبی بنویسید، می‌تواند شانس پذیرفته شدن رزومه برای دعوت به مصاحبه را افزایش دهد. در این قسمت سعی کنید ویژگی‌های مثبت خود را بنویسید. برای مثال:

  1. دارای روحیه کار تیمی.
  2. علاقه‌مند به چالش و حل مسئله.
  3. علاقه‌مند به یادگیری تکنولوژی‌های جدید.

در این قسمت از اغراق و تعریف بیش از حد بپرهیزید برای مثال نمونه‌های زیر مناسب نیستند:

  1. من مهارت‌های بسیار زیادی در برنامه نویسی دارم.
  2. من خیلی باهوش هستم و می‌توانم به شرکت شما کمک کنم.
  3. من فردی با اخلاق و مهربان هستم.
  4. و...

نمونه رزومه برنامه نویس

در این قسمت یک نمونه رزومه برنامه نویس را برای شما آماده کرده‌ایم تا دید بهتری به شما دهد و در نوشتن رزومه برنامه نویسی به شما کمک کند:

تصویر نمونه رزومه برنامه نویس

معرفی 9 سایت رایگان برای ساخت آنلاین رزومه برنامه نویسی

اگر تصمیم دارید از رزومه‌ساز آنلاین برای برنامه نویسی استفاده کنید، می‌توانید از سایت‌های زیر استفاده کنید:

  1. Zety Resume Builder
  2. Resumonk
  3. Free Resume Builder
  4. Visual CV
  5. Cvmaker
  6. Resume Genius
  7. Resume Builder
  8. Resume Baking
  9. Enhancv

خلاصه نکات برای نوشتن رزومه برنامه نویس

در این قسمت خلاصه نکاتی که در قسمت‌های قبلی برای نوشتن رزومه برنامه نویس گفته شد را برای شما در جدول لیست می‌کنیم تا یک مرور کلی به مطالب گفته شده داشته باشید:

  1. رزومه‌ساز آنلاین برای برنامه نویسی خوب است یا خیر؟ بهتر است خودتان در نرم‌افزار ورد شروع به نوشتن رزومه برنامه نویس کنید.
  2. فرمت رزومه برنامه نویس به چه شکل باشد؟ حتما برای رزومه خود از فرمت PDF استفاده کنید.
  3. رزومه انگلیسی در برنامه نویسی بهتر است یا فارسی؟ برای شرکت‌های ایرانی رزومه فارسی بنویسید و برای شرکت‌های خارجی، رزومه انگلیسی.
  4. در رزومه برنامه نویس، عکس قرار دهیم یا خیر؟ همانطور که در بالا گفته شد، بهتر است این کار را انجام ندهید. اما کاملا سلیقه‌ای است.
  5. رزومه برنامه نویس باید چند صفحه باشد؟ سعی کنید رزومه خود را در یک صفحه بنویسید.
  6. یک رزومه خاص برای همه‌ی شرکت‌ها ارسال کنیم؟ بهتر است برای هر شرکت یک رزومه خاص بنویسید.
  7. نوشتن مهارت‌های زیاد در رزومه برنامه نویسی خوب است؟ خیر. از نوشتن مهارت‌هایی که به موقعیت شغلی شما کمکی نمی‌کنند، خودداری کنید.
  8. اغراق در رزومه برنامه نویسی خوب است؟ به هیچ عنوان در رزومه خود اغراق نکنید و همیشه صادق باشید.

جمع‌بندی

چگونه یک رزومه خوب برای برنامه نویسی بنویسیم؟ در این مقاله به نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس پرداختیم. رعایت این نکات در رزومه برنامه نویس می‌تواند شانس دعوت به مصاحبه را برای شما افزایش دهد و در نهایت به استخدام شما منجر شود. اگر شما نیز برنامه نویس هستید و در نوشتن رزومه برنامه نویسی تجربه دارید، لطفا در قسمت نظرات، این تجربیات را با ما در میان بگذارید.