روز جهانی برنامه نویس، چه روزی است؟ 13 سپتامبر، دویست و پنجاه و ششمین روز سال در تقویم میلادی به عنوان روز جهانی برنامه نویس انتخاب شده است. روز برنامه نویس در تاریخ شمسی ایران نیز معادل 22 شهریور در سال‌های معمولی و 21 شهریور در سال‌های کبیسه است. روسیه به عنوان اولین کشوری بود که 13 سپتامبر، به عنوان روز جهانی برنامه نویس را به رسمیت شناخت. اما چرا 13 سپتامبر به عنوان روز برنامه نویس انتخاب شد؟ در این مقاله، علت نام‌گذاری 256امین روز سال، به عنوان روز برنامه نویس را بررسی می‌کنیم.

در این مقاله به موضوعات زیر می‌پردازیم:

  • دلیل نام‌گذاری 13 سپتامبر، به عنوان روز برنامه نویس چیست؟
  • تاریخچه انتخاب روز برنامه نویس
  • روز برنامه نویس چگونه شکل گرفت؟
  • روز برنامه نویس در چین
  • عکس‌های تبریک روز برنامه نویس
  • متن تبریک روز برنامه نویس
  • آشنایی با اولین برنامه نویس دنیا به مناسبت روز برنامه نویس

دلیل نام‌گذاری 13 سپتامبر، به عنوان روز برنامه نویس چیست؟

13سپتامبر که 256اُمین روز هر سال است به عنوان روز برنامه نویس انتخاب شده است. علت نام‌گذاری 256اُمین روز سال، به عنوان روز برنامه نویس چیست؟ از جمله دلایل انتخاب عدد 256 به عنوان روز برنامه نویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدد 256 معادل عدد 100 در مبنای 16 است.
  2. در سیستم دودویی (باینری) کامپیوتری، تعداد اعداد منحصر به فردی که می‌توان توسط یک بایت، تولید کرد 256 تا است، که شامل اعداد 0 تا 255 می‌باشد.
  3. عدد 256، بزرگترین توان عدد 2 است که در محدوده 365 روز سال است.
  4. به‌صورت کلی، عدد 256 برای برنامه نویسان عدد آشنا و محبوبی است.

تاریخچه انتخاب روز برنامه نویس

بعد از اینکه با علت نام‌گذاری روز برنامه نویس آشنا شدیم، به سراغ تاریخچه انتخاب روز برنامه نویس برویم.

روز برنامه نویس چگونه شکل گرفت؟

برای اولین بار، دو مهندس به نام‌های ولنتین بالت و مایکل چرویاکوف که در یک شرکت کامپیوتری در روسیه مشغول بودند، در اوایل سال 2002 امضاهایی را به دولت روسیه جهت به رسمیت شناختن روزی با عنوان روز برنامه نویس، ارسال کردند.

در 24 ژوئیه سال 2009 وزارت ارتباطات روسیه، درخواستی جهت به رسمیت شناختن روزی به عنوان «روز برنامه نویس» اعلام کرد. در 11 سپتامبر 2009 رئیس جمهور پیشین روسیه دمیتری مدودف این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس نام‌گذاری کرد.

به این ترتیب، روسیه اولین کشوری بود که دویست و پنجاه و ششمین روز هر سال را به عنوان روز جهانی برنامه نویس به رسمیت شناخت. بعد از آن کشورهای آلمان، کانادا، چین، کرواسی، فرانسه، گواتمالا، هند، بلژیک، استرالیا، نیوزیلند، لهستان، اسلوونی، بریتانیا، و ایالات متحده آمریکا نیز این روز را به عنوان روز جهانی برنامه نویس به رسمیت شناختند.

روز برنامه نویس در چین

برعکس سایر کشورها که روز جهانی برنامه نویس در 13 سپتامبر است، روز برنامه نویس در کشور چین، 24 اکتبر است. تاریخ 24 اکتبر به این دلیل بود که می‌توان آن را 1024 نیز نوشت که برابر با 210 است و با پیشوند دودویی Ki مطابقت دارد. همچنین بدون در نظر گرفتن سال‌های کبیسه، تاریخ ثابتی است.

عکس‌های تبریک روز برنامه نویس

عکس روز برنامه نویس مبارک

عکس تبریک روز برنامه نویس

تصویر روز برنامه نویس مبارک

والپیپر روز برنامه نویس

عکس روز برنامه نویسان

روز جهانی برنامه نویسان مبارک

متن تبریک روز برنامه نویس

در این قسمت، چند نمونه متن یا پیامک تبریک برای روز برنامه نویس برای شما آماده کرده‌ایم:

  1. روز 256 سال، روز برنامه نویس مبارک.
  2. روز برنامه نویس مبارک.
  3. برنامه نویسان عزیز روزتان مبارک.
  4. 13 سپتامبر، روز جهانی برنامه نویسان مبارک.
  5. برنامه نویس هیچوقت تنها نیست، زندگی او در برنامه‌هایش خلاصه شده است.
  6. برنامه نویس فقط و فقط با لپ‌تاپ خود عشق بازی می‌کند.
  7. روز جهانی برنامه نویس بر شما و همه برنامه نویسان خلاق، مبارک باد.
  8. برنامه نویس خلاق، روزت مبارک. ممنون که دنیارو با کدهات به جای بهتری تبدیل می‌کنی.
  9. فقط یک برنامه نویس می‌تواند معنای 24 ساعت بیداری و کار مداوم را درک کند.
  10. در آینده برنامه نویسان نقش جادوگران رو بازی خواهند کرد چرا که قدرتی جادویی دارن که دیگر افراد جامعه فاقد اون هستن. برنامه نویسان عزیز روزتون مبارک.

آشنایی با اولین برنامه نویس دنیا به مناسبت روز برنامه نویس

خانم Ada Lovelace به عنوان اولین برنامه نویس زن جهان شناخته می‌شود. او در تاریخ 10 دسامبر سال 1815 میلادی در بریتانیا به دنیا آمد. اِیدا لاولیس در سن 17 سالگی با Analytical Engine (ماشین تحلیلی) آشنا شد و در سال 1842 با مفهومی آشنا شد که امروزه آن را برنامه نویسی کامپیوتری می‌نامیم.

او در اکتبر سال 1842 برای اولین بار یک الگوریتم را به منظور پیاده‌سازی روی موتور تحلیلی چارلز بابیج، جهت محاسبه‌ی عدد برنولی نوشته و منتشر کرد. اما به دلیل اینکه ماشین بابیج در زمان اِیدا لاولیس برای عملکرد استاندارد کامل نشده بود، وی هرگز موفق نشد تا اجرای الگوریتم خود را مشاهده کند.

اولین بار در سال 1941، یک دانشمند کامپیوتر به نام «کنراد تسوزه»، یک برنامه را بر اساس عملکرد الکترونیکی مدرن مبتنی بر کامپیوتر را اجرا کرد. تیم برنامه نویسی انیاک، شامل کاتلین انتونلی، ژان بارتیک، بتی هالبرتن، مارلین ملتزر، فرانسیس اسپنس و روث تیتلبام نخستین افرادی بودند که به‌طور منظم برنامه نویسی انجام می‌دادند.

روز بین‌المللی و جهانی برنامه نویسان هر ساله در روز 7 ژانویه جشن گرفته می‌شود. در سال 2009، دولت روسیه دستور داد که هر سال، یک روز تعطیل رسمی که به عنوان روز برنامه نویسان شناخته می‌شود در 13 سپتامبر (12 سپتامبر در سال‌های کبیسه) جشن گرفته شود. پیش از آن نیز، این روز به عنوان تعطیل بین‌المللی غیر رسمی بود.

جمع‌بندی:

در این مقاله با تاریخ روز برنامه نویس که 13 سپتامبر است، آشنا شدیم. و علت نام‌گذاری 256اُمین روز سال میلادی به عنوان روز جهانی برنامه نویس را بررسی کردیم. تاریخ روز برنامه نویس در ایران، 22 شهریور در سال‌های معمولی و 21 شهریور در سال‌های کبیسه است.