نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی چیست؟ نقل قول و سخن بزرگان در مورد برنامه نویسی با چاشنی طنز، می‌تواند هم خنده بر لبان شما بیاورد، هم مطالب مهمی می‌توان از دل این سخنان بزرگان برنامه نویسی، یاد گرفت. در این مقاله، چند نمونه از بهترین نقل قول‌های برنامه نویسی از بزرگان این حوزه را برای شما آماده کرده‌ایم.

نقل قول بزرگان در مورد برنامه نویسی

کنت بک (Kent Beck)

کنت بک خالق برنامه‌سازی مفرط و یکی از 17 بنیان‌گذار توسعه نرم‌افزاری چابک است. او درباره برنامه نویسی می‌گوید:

کدی بنویسید که کار کند، درست و اصولی باشد و سریع اجرا شود.

خوش‌بینی، یک آفت شغلی در برنامه‌ نویسی است. بازخورد گرفتن از کاربران نیز درمان آن است.

من یک برنامه نویس عالی نیستم. من فقط یک برنامه نویس خوب با عادات عالی هستم.

جان جانسون (John Johnson)

جان جانسون مدرس سیستم های اطلاعات کامپیوتری برای گروه بازرگانی درباره برنامه نویسی نقل قولی دارد که می‌گوید:

اول مشکل را حل کنید. سپس، کدش را بنویسید.

کریستین هایلمن (Christian Heilmann)

کریستین هایلمن مدیر برنامه اصلی در مایکروسافت، 20 سال آخر عمر خود را وقف کارکرد و پیشرفت وب کرد. او نویسنده چندین کتاب در زمینه جاوا اسکریپت و کتاب راهنمای توسعه‌دهندگان است. او می‌گوید:

شباهت Java با JavaScript مانند شباهت Car با Carpet است.

دن سالومون (Dan Salomon)

گاهی‌ اوقات بهتر است در روز تعطیل، در رختخواب خوابید تا اینکه تمام هفته‌ی بعد را مجبور به دیباگ کردن کدهای آن روز، تعطیل کرد.

نیکیتا پوپوف (Nikita Popov)

نیکیتا پوپوف در حال حاضر مهندس ارشد نرم‌افزار در شرکت RedHat است. قبل از RedHat، او در شرکت JetBrains به عنوان یک توسعه‌دهنده اصلی برای پروژه PHP کار می‌کرد. او می‌گوید:

Ruby آشغال است. PHP فوق‌العاده است.

کوری هاوس (Cory House)

کوری هاوس متخصص React و JavaScript است. کوری مشاور اصلی در reactjsconsulting.com است. او می‌گوید:

سورس‌کد مثل یک جوک (لطیفه) است؛ اگه مجبور به توضیح آن شدید، بدانید که اصلاً خوب نوشته نشده است.

رالف جانسون (Ralph Johnson)

رالف ای. جانسون، دانشیار پژوهشی در گروه علوم کامپیوتر در دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپین است. او درباره نرم‌افزار می‌گوید:

قبل از اینکه نرم‌افزار قابل استفاده مجدد باشد، ابتدا باید قابل استفاده باشد.

مارتین فولر (Martin Fowler)

مارتین فولر مهندس نرم‌افزار اهل بریتانیایی است، نویسنده و سخنران بین‌المللی پیرامون توسعه نرم‌افزار، متخصص طراحی و آنالیز برنامه‌نویسی شیءگرا، یو ام‌ال، الگوی طراحی، و روش‌شناس باشگاه توسعه نرم‌افزار، از جمله برنامه‌سازی مفرط می‌باشد. او درباره برنامه نویسی نقل قولی دارد که می‌گوید:

هر احمقی می‌تواند کدی بنویسد که کامپیوتر آن را بفهمد. برنامه نویسان خوب کدی را می‌نویسند که انسان بتواند آن را درک کند.

دنیس ریچی (Dennis Ritchie)

دنیس مک‌آلیستر ریچی، دانشمند علوم رایانه اهل آمریکا بود که به عنوان خالق زبان برنامه نویسی C و مشارکت‌هایش در توسعه سیستم‌عامل یونیکس (Unix)، به همراه کن تامسون، شناخته می‌شود. او می‌گوید:

یونیکس اساسا یک سیستم عامل ساده است، اما برای درک سادگی آن باید نابغه باشید.

بیارنه استروستروپ (Bjarne Stroustrup)

بیارنه استراس تروپ اهل دانمارک، دانشمند علوم کامپیوتر، به‌خاطر ایجاد و توسعه زبان ++C به‌شهرت رسید. او در حال حاضر پروفسور دانشگاه A&M تگزاس است. بیارنه می‌گوید:

با زبان برنامه نویسی C، به راحتی می‌توانید به پای خود شلیک کنید. اما زبان برنامه نویسی ++C این کار را دشوار می‌کند؛ اما اگر با ++C موفق به این کار شوید، تمام پای شما را قطع خواهد کرد.

جیمز آرتور گاسلینگ (James Arthur Gosling)

جیمز آرتور گاسلینگ از دانشمندان کامپیوتر و زاده کانادا است. او به عنوان پدر زبان برنامه‌نویسی جاوا شناخته می‌شود. او می‌گوید:

زبان Java مانند ++C بدون تفنگ است.

اگر بخواهم امروز زبانی غیر از جاوا (Java) را برای استفاده انتخاب کنم، آن زبان اسکالا (Scala) خواهد بود.

کنت لین تامپسون (Kenneth Lane Thompson)

کنت لین تامسون که در محفل هکرها معمولا با نام ken شناخته می‌شود، یکی از پیشگامان علوم رایانه است. تامسون سیستم‌عامل اصلی Unix را طراحی و پیاده‌سازی کرده‌است. او همچنین مخترع زبان برنامه‌نویسی B است، زبانی که جد زبان C به حساب می‌آید. او می‌گوید:

یکی از پربارترین روزهای من حذف 1000 خط کد بود.

نیکلاس نگروپونته (Nicholas Negroponte)

طرح یک لپ‌تاپ برای هر کودک (One Laptop per Child)، طرحی است که به منظور نظارت بر ایجاد دستگاه‌های آموزشی مقرون به صرفه در کشورهای در حال توسعه راه‌اندازی شده است. هدف از این طرح، دادن یک لپ‌تاپ به هر کودک است. رئیس آن نیکلاس نگروپونته است. نیکلاس درباره برنامه نویسی می‌گوید:

برنامه نویسی به شما این امکان را می‌دهد که به "فکر کردن" فکر کنید و در حین اشکال زدایی (Debug)، "یاد گرفتن" را یاد بگیرید.

لری وال (Larry Wall)

لَری وال برنامه‌نویس کامپیوتر و خالق زبان برنامه نویسی Perl است. او می‌گوید:

مشکل استفاده از زبان ++C این است که شما را مجبور می‌کند قبل از انجام هر کاری همه چیز را بدانید.

راسموس لردورف (Rasmus Lerdorf)

راسموس لردوف، خالق زبان PHP است. او می‌گوید:

زبان PHP مانند مسواک شما هیجان انگیز است. شما هر روز از آن استفاده می کنید، کار را انجام می‌دهد، ابزار ساده ای است، پس چه چیزی می‌خواهید؟ چه کسی دوست دارد در مورد مسواک بخواند؟

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)

مارک زاکربرگ موسس کمپانی متا است که قبلا با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد. زاکربرگ درباره برنامه نویسی می‌گوید:

پانزده سال دیگر برنامه نویسی را درست مانند خواندن و نوشتن آموزش خواهیم داد و افسوس می‌خوریم که چرا زودتر این کار را انجام ندادیم.

استیو جابز (Steve Jobs)

استیو جابز موسس کمپانی اپل است. او برنامه نویس نبود. موفقیت‌های او بخاطر بازاریابی خوبی که داشت بود. او درباره برنامه نویسی می‌گوید:

همه باید برنامه نویسی کامپیوتر را یاد بگیرند، زیرا که برنامه نویسی به شما یاد می‌دهد که چگونه فکر کنید.

لینوس توروالدز (Linus Torvalds)

لینوس توروالدز یک مهندس نرم‌افزار است. او خالق هسته لینوکس و همچنین نرم‌افزار ورژن کنترل گیت است. نظر او درباره برنامه نویسی این است که:

اکثر برنامه نویسان خوب، برنامه نویسی می‌کنند؛ نه این دلیل که انتظار دارند دستمزد دریافت کنند یا توسط دیگران تحسین شوند، بلکه به این دلیل که برنامه نویسی سرگرم کننده است.

صحبت کردن بی‌ارزش است؛ کدت را به من نشان بده.

نرم‌افزار مانند رابطه جنسی است: وقتی رایگان باشد بهتر است.

استیون ویلیام هاوکینگ (Stephen William Hawking)

ویلیام هاوکینگ، برنامه نویس نیست. او فیزیک‌دان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده است. او درباره برنامه نویسی نقل قولی دارد که:

چه بخواهید اسرار کیهان را کشف کنید، چه بخواهید شغلی را در قرن بیست و یکم دنبال کنید، اصول پایه‌ای برنامه نویسی کامپیوتر یک مهارت ضروری برای یادگیری است.

دانلد اروین کنوث (Donald Ervin Knuth)

کنوث دانشمند علوم کامپیوتر است. شهرت او بخاطر مجموعه کتاب‌های هنر رایانه است که یکی از گران‌بهاترین مراجع در زمینه علوم کامپیوتر است. او درباره برنامه نویسی می‌گوید:

مهمترین چیز در زبان برنامه نویسی نام آن زبان است. زبان بدون نام خوب موفق نخواهد شد.

برنامه نویسی یک هنر است، زیرا دانش انباشته شده را در جهان به کار می‌گیرد، زیرا به مهارت و نبوغ نیاز دارد و به ویژه به این دلیل که چیزهای زیبایی تولید می‌کند. برنامه نویسی که ناخودآگاه خود را یک هنرمند می‌بیند از کاری که انجام می‌دهد لذت می‌برد و آن را بهتر انجام خواهد داد.

خیدو فان روسوم (Guido van Rossum)

خیدو فان روسوم، برنامه نویس کامپیوتر و خالق زبان برنامه نویسی پایتون است. او درباره پایتون می‌گوید:

لذت کدنویسی با پایتون، در کلاس‌های کوتاه، مختصر و خوانا است. که اقدامات زیادی را با کد کمتر می‌توان نوشت؛ نه در مجموعه‌ای از کدهای بی‌اهمیت که خواننده را تا حد مرگ خسته می‌کند.

بیل گیتس (Bill Gates)

بیل گیتس یکی از افراد ثروتمند جهان است. او برنامه نویس و موسس شرکت مایکروسافت است. نظر بیل گیتس درباره برنامه نویسی این است که:

اندازه‌گیری میزان پیشرفت در برنامه نویسی با تعداد خطوط کد، مانند اندازه‌گیری میزان پیشرفت در ساخت هواپیما بر اساس وزن است.

بهترین راه برای آماده شدن [برنامه نویس شدن]، نوشتن برنامه‌ها و مطالعه‌ برنامه‌های خوبی است که دیگران نوشته‌اند.

یک ماشین تراش عالی، چندین برابر پول یک ماشین تراش معمولی است، اما یک برنامه نویس عالی، 10000 برابر ارزشمندتر از یک برنامه نویس معمولی است.

ویدیو پلاتون (vidiu platon)

برای من مهم نیست که (برنامه) روی دستگاه شما کار می‌کند یا خیر! ما دستگاه شما را ارسال نمی کنیم!

گیب لوگان نیوئل (Gabe Logan Newell)

گیب نیوئل، طراح بازی‌های ویدئویی و موسس و مدیرعامل شرکت ولو (شرکتی برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای) است. او درباره برنامه نویسان می‌گوید:

برنامه نویسان فردا، جادوگران آینده هستند. به نظر می‌رسد که در مقایسه با بقیه قدرت جادویی دارید.

هارولد آبلسون (Harold Abelson)

هارولد آبلسون، یک دانشمند علوم کامپیوتری اهل آمریکا است. او استاد دانشگاه MIT است. هارولد درباره برنامه نویسی می‌گوید:

برنامه‌ها باید به گونه‌ای نوشته شوند که برای افراد خوانا باشند و صرفا قابل اجرا برای ماشین‌ها باشند.

جان وودز (John Woods)

جان وودز بنیان‌گذار Room to Read است. او در 35 سالگی مدیر توسعه تجارت در شرکت مایکروسافت را ترک کرد و شرکت خود را برپا کرد. او درباره برنامه نویسی می‌گوید:

همیشه طوری کدنویسی کنید که انگار شخصی که در نهایت کد شما را حفظ می‌کند، یک روان‌پریش خشن خواهد بود که می‌داند کجا زندگی می کنید.

آلن جی پرلیس (Alan J. Perlis)

آلن جی پرلیس، یک دانشمند علوم کامپیوتری بود. پرلیس بخاطر کارهای پیشگام خود در زبان‌های برنامه نویسی شناخته شده بود. پرلیس اولین دریافت کننده جایزه تورینگ بود. او درباره برنامه نویسی می‌گوید:

زبانی که بر طرز فکر شما در مورد برنامه نویسی تأثیری نمی گذارد، ارزش دانستن ندارد.

برایان ویلسون کرنیهان (Brian Wilson Kernighan)

برایان ویلسون کرنیهان، یک دانشمند در زمینه علوم کامپیوتری است. برایان در توسعه سیستم عامل یونیکس نقش داشته است. او همچنین توسعه‌دهنده همکار در طراحی زبان‌های برنامه نویسی AWK و AMPL بوده‌ است. نظر او درباره برنامه نویسی این است که:

همه می‌دانند که اشکال زدایی (Debug)، دو برابر سخت‌تر از نوشتن یک برنامه برای بار اول است. بنابراین هنگام نوشتن آن تا جایی که می‌توانید باهوش باشید که چگونه آن را رفع اشکال (Debug) می‌کنید؟

لاورنس فلون (Lawrence Flon)

هیچ زبان برنامه‌ نویسی وجود ندارد که برنامه نویسان را از نوشتن برنامه‌های بد منع کند. مهم نیست که آن زبان چقدر ساختار یافته باشد.

رابرت سسیل مارتین (Robert Cecil Martin)

رابرت سسیل مارتین، معروف به عمو باب، یک مهندس نرم‌افزار است. او مولف کتاب‌های برنامه نویسی است. از معروف‌ترین کتاب‌های او که به سه گانه عمو باب معروف است می‌توان به: کد نویسی تمیز (Clean Code)، کدنویس تمیز (The Clean Coder) و معماری تمیز (Clean Architecture) اشاره کرد. او درباره کد نویسی می‌گوید:

حقیقت را فقط در یک جا می‌توان یافت: کد.

صرفاً کار کردن کد به تنهایی کافی نیست.

سر چارلز آنتونی ریچارد هور (Sir Charles Anthony Richard Hoare)

توونی هور، دانشمند علوم کامپیوتر است. او در سال ۱۹۸۰ به علت «مشارکت‌های پایه‌ای در تعریف و طراحی زبان‌های برنامه‌نویسی» برنده جایزه تورینگ شد. نظر او درباره برنامه نویسی این است که:

مهم‌ترین ویژگی یک برنامه این است که آیا کاربر را به هدف خود می‌رساند یا خیر.

برای ساختن یک طراحی نرم‌افزار دو راه وجود دارد: یک راه این است که آن را به قدری ساده کنیم که به وضوح هیچ نقصی وجود نداشته باشد، و راه دیگر این است که آن را چنان پیچیده کنیم که هیچ نقص آشکاری وجود نداشته باشد. روش اول به مراتب مشکل‌تر است.

قانون مهندسی نرم افزار موشر (‪Mosher's Law of Software Engineering‬)

اگر کد شما درست کار نکرد نگران نباشید. اگر همه چیز درست انجام می‌شد، شما بیکار می‌شدید.

جیم مک‌کارتی (Jim McCarthy)

جیم مک‌کارتی، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای بریتانیا، درباره تیم‌سازی و نرم‌افزار می‌گوید:

بدون یک تیم عالی نمی‌توانید نرم‌افزار عالی داشته باشید.

سم اوینگ (Sam Ewing)

کامپیوترها مانند بیکینی هستند. آنها مردم را از حدس و گمان نجات می‌دهند.

استیون مک‌کانل (Steven C. McConnell)

مک کانل نویسنده کتاب‌های درسی مهندسی نرم‌افزار همچون Code Complete ،Rapid Development و Software Estimation است. از او به عنوان یک متخصص در مهندسی نرم‌افزار و مدیریت پروژه یاد می‌شود. نظر او درباره برنامه نویسی این است که:

کد خوب، بهترین مستندسازی خودش است.

سیمور راجر کری (Seymour Roger Cray)

سیمور کری، مهندس برق و الکترونیک و متخصص کامپیوتر آمریکایی بود که از پیشگامان طراحی ابررایانه‌ها محسوب می‌شود.

مشکل برنامه نویسان این است که شما هرگز نمی‌توانید بگویید که یک برنامه نویس چه کار می‌کند؟ تا زمانی که خیلی دیر شده باشد.

داگ او لیندر (Douglas O. Linder)

داگ او لیندر نویسنده، راوی و مورخ آمریکایی است که خالق سایت‌های Famous Trials - Exploring Constitutional Law - Exploring First Amendment Law است. نظر او درباره برنامه نویسی این است که:

یک برنامه نویس خوب کسی است که همیشه قبل از عبور از یک خیابان یک طرفه به هر دو طرف نگاه می کند.

استیون گری وازنیاک (Stephen Gary Wozniak)

استیون وازنیاک، مهندس کامپیوتر است. او به همراه استیو جابز و رونالد وین، شرکت اپل را تاسیس کردند. برنامه‌های کامپیوتری که استیو وازنیاک می‌نوشت، استیو جابز بازاریابی می‌کرد و به فروش می‌رساند. استیو وازنیاک می‌گوید:

هرگز به کامپیوتری که نمی‌توانید از پنجره به بیرون پرتاب کنید اعتماد نکنید.

لویی سرایگلی (‪Louis Srygley‬)

برنامه نویسی بدون طراحی، هنر اضافه کردن اشکال (Bug) به یک فایل متنی خالی است.

اریک اس. ریموند (Eric S. Raymond)

اریک ریموند برنامه‌نویس، محقق و تاریخ‌نگار فرهنگ هکرهای کامپیوتری است. او نویسنده مقاله کلیسای جامع و بازار می‌باشد. ریموند دیدگاه جالبی درباره برنامه نویسی دارد که می‌گوید:

آموزش علوم کامپیوتر نمی‌تواند هیچ‌کس را به یک برنامه نویس خبره تبدیل کند، همانطور که مطالعه درباره برس‌ها و رنگ‌ها نمی‌تواند از کسی یک نقاش خبره بسازد.

مایکل سینز (Michael Sinz)

مایکل سینز، معمار نرم‌افزار در شرکت مایکروسافت می‌گوید:

برنامه نویسی مانند رابطه جنسی است. یک اشتباه باعث می‌شود شما برای یک عمر آن را پشتیبانی کنید.

ادسخر ویبه دِیکسترا (Edsger W. Dijkstra)

دیکسترا، دانشمند علوم ریاضیات، کامپیوتر، برنامه نویس و مهندس نرم‌افزار است. او خالق الگوریتم دایکسترا (مسئله یافتن کوتاهترین مسیر) بود. نظر او درباره برنامه نویسی این بود که:

اگر اشکال‌زدایی (Debugging) فرآیند حذف باگ‌های نرم‌افزاری است، برنامه نویسی نیز فرآیند اضافه کردن اشکال‌ها (Bug) است.

فرنسیس گلسباروف (Francis Glassborow)

فرنسیس گلسباروف، نویسنده کتاب‌های معروفی به زبان ++C است. او درباره برنامه نویسی می‌گوید:

برنامه نویسان خوب از مغز خود استفاده می‌کنند، اما دستورالعمل‌های خوب ما را از فکر کردن به هر مورد (بی‌ارزش)، نجات می‌دهد.

در این مقاله، نقل قول بزرگان در مورد برنامه نویسی را بیان کردیم. گرچه این سخنان برنامه نویسان بزرگ همراه با چاشنی طنز بود، اما در دل این سخنان برنامه نویسی، می‌توان مطالب مهمی یاد گرفت. اگر شما نیز نقل قولی از برنامه نویسان دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.