بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها کدام‌اند؟ بارها شده که برنامه نویسان در طول برنامه نویسی خسته شده باشند. نگاه کردن به فیلم و سریال جذاب با موضوع برنامه نویسی می‌تواند انگیزه شما را برای ادامه مسیر برنامه نویسی حفظ کند. در این مقاله فیلم و سریال‌های انگیزشی با موضوع برنامه نویسی را برای شما آماده کرده‌ایم. البته فیلم و سریال برتر مناسب برنامه نویسان زیاد است اما در اینجا به چند مورد از بهترین‌ فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها اشاره می‌کنیم.

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم نمود:

  • لیست بهترین فیلم و سریال با موضوع برنامه نویسی
  • معرفی 30 فیلم و سریال انگیزشی مناسب برنامه نویس‌ها

لیست بهترین فیلم و سریال با موضوع برنامه نویسی

در این قسمت، جدول بهترین فیلم و سریال‌ها برای برنامه نویسان را آماده کرده‌ایم. در قسمت بعدی نیز به معرفی بهترین فیلم و سریال‌های برنامه نویسی می‌پردازیم. اما اگر به فیلم‌های هکری علاقه‌مند هستید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

لیست بهترین فیلم و سریال با موضوع برنامه نویسی

نام فیلم یا سریال نوع و موضوع
شبکه اجتماعی (The Social Network) فیلم خارجی درباره برنامه نویسی
غارتگران دره سیلیکون (Pirates of Silicon Valley) بهترین فیلم خارجی با موضوع برنامه نویسی
دره سیلیکون (Silicon Valley) سریال با موضوع برنامه نویسی
میراث ترون (Tron: Legacy) فیلم در زمینه برنامه نویسی
فرا ماشین (Ex Machina) فیلم درباره هوش مصنوعی و برنامه نویسی
فضای اداری (Office Space) فیلم مرتبط با برنامه نویسی
جماعت آی تی (The IT Crowd) سریال مرتبط با برنامه نویسی
بازی تقلید (The Imitation Game) فیلم دز حوزه برنامه نویسی
جابز (Jobs) فیلم برنامه نویسی
استیو جابز (Steve Jobs) فیلم با موضوع برنامه نویسی
ماتریکس (The Matrix) بهترین فیلم در حوزه برنامه نویسی
کد منبع (Source Code) فیلم خارجی درباره برنامه نویسی
او (Her) فیلم مرتبط با هوش مصنوعی و برنامه نویسی
ضد انحصار (Antitrust) فیلم در زمینه برنامه نویسی
آغازگر (Primer) فیلم مرتبط با برنامه نویسی
نایافتنی (Untraceable) فیلم با موضوع برنامه نویسی
توطئه کد (The Code Conspiracy) فیلم برای برنامه نویس‌ها
انقلاب سیستم عامل (Revolution OS) مستند برنامه نویسی
استارت آپ (Start-Up) سریال با موضوع برنامه نویسی
استارتاپ (Startup.com) مستند با موضوع برنامه نویسی
دختری با خالکوبی اژدها (The Girl With The Dragon Tattoo) فیلم مناسب برای برنامه نویسان
اپراتور (Operator) فیلم مرتبط با برنامه نویسی
بازی مستقل (Indie Game: The Movie) مستند مرتبط با برنامه نویسی
کد دختر (CodeGirl) فیلم جذاب برای برنامه نویس‌ها
نوح (Noah) فیلم با موضوع برنامه نویسی
کارآموزی (The Internship) بهترین فیلم با موضوع برنامه نویسی
بایست و آتش بگیر (Halt and Catch Fire) سریال جذاب برای برنامه نویسان
پسر اینترنت (The Internet's Own Boy) مستند برنامه نویسی
مظنون (Person of Interest) سریال جذاب در حوزه برنامه نویسی
معضل اجتماعی (The Social Dilemma) مستند با موضوع برنامه نویسی

معرفی 30 فیلم و سریال انگیزشی مناسب برنامه نویس‌ها

30 مورد از بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم. تماشای این فیلم‌ و سریال‌های هیجانی مرتبط با برنامه نویسی می‌تواند در اوقات فراغت شما لذت‌بخش باشد:

1- شبکه اجتماعی (The Social Network)

فیلم شبکه اجتماعی برای برنامه نویسان

یکی از بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها، فیلم شبکه اجتماعی است. این فیلم در سال 2010 به کارگردانی david fincher و نویسندگی Aaron Sorkin و Ben Mezrich ساخته شد. در یک شب پاییزی در سال 2003، مارک زاکربرگ نابغه دانشگاه هاروارد، پشت سیستم کامپیوتر خود روی ایده جدید خود یعنی شبکه اجتماعی فیس بوک برای دانشگاه هاروارد کار کرد. که بعدا این ایده بزرگتر شد و به یک شبکه اجتماعی برای کل جهان شد.

2- غارتگران دره سیلیکون (Pirates of Silicon Valley)

فیلم غارتگران دره سیلیکون برای برنامه نویسان

دومین لیست از فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها، فیلم غارتگران دره سیلیکون است. این فیلم در سال 1999 به کارگردانی Martyn Burke و تهیه کنندگی Leanne Moore ساخته شد. این فیلم انگیزشی برای برنامه نویسان فوق‌العاده است و جزو 10 فیلم برتر انگیزشی با موضوع برنامه نویسی است. داستان غول‌های بزرگ فناوری جهان مانند اپل، مایکروسافت و IBM را نشان می‌دهد. در این فیلم، رقابت و جنجال‌های بین استیو جابز و بیل گیتس به تصویر کشیده شده است.

3- دره سیلیکون (Silicon Valley)

سریال دره سیلیکون برای برنامه نویسان

بی‌شک اگر از سریال دره سیلیکون به عنوان بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها یاد نکنیم، کم لطفی کرده‌ایم. این سریال که از سال 2014 شروع شد و در 6 فصل به پایان رسید. این سریال ربطی به فیلم دزدان دریایی دره سیلیکون ندارد. چند دوست در کنار هم شروع به ایده‌پردازی و برنامه نویسی می‌کنند و شرکت خود را راه اندازی کرده و به رقابت با غول‌های بزرگ دنیا می‌پردازند. این سریال جذاب، در قالب طنز است که انگیزه شما را به برنامه نویسی دو چندان می‌نماید.

4- میراث ترون (Tron: Legacy)

فیلم میراث ترون برای برنامه نویسان

یکی دیگر از فیلم‌های جذاب با موضوع برنامه نویسی، میراث ترون است. این فیلم محصول سال 2010 به کارگردانی جوزف کوشینسکی در ادامه فیلم Tron که محصول سال 1982 بود ساخته شد. کوین فلین یک مهندس نرم‌افزار است که شرکت Encom را تاسیس کرده است. او به کمک یک سری الگوریتم، سعی می‌کند به شبکه دیجیتالی در محیط نرم‌افزاری راهی پیدا کند. او در یکی از سفرهایش به دنیای مجازی، دچار حادثه می‌شود و هرگز برنمی‌گردد. تماشای این فیلم هیجان‌انگیز با موضوع برنامه نویسی می‌تواند شما را سرگرم کند.

6- فرا ماشین (Ex Machina)

فیلم فراماشین مناسب برنامه نویس‌ها

فراماشین به کارگردانی alex garland، محصول سال 2014 نیز یکی دیگر از بهترین فیلم‌های مناسب برنامه نویسان است. در این فیلم داستان برنامه نویس جوانی را به تصویر می‌کشد که برای شرکت در یک آزمایش در زمینه هوش مصنوعی، از طریق ارزیابی خصوصیات انسانی یک هوش مصنوعی مؤنث هیجان انگیز، انتخاب می‌شود.

7- فضای اداری (Office Space)

فیلم فضای اداری مناسب برنامه نویس‌ها

در لیست بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویسی، فیلم فضای اداری نیز به چشم می‌خورد. موضوع فیلم فضای اداری، مرتبط با برنامه نویسی است. در این فیلم، برنامه نویسان از فصای اداری خود خسته شدند و تصمیم گرفته‌اند علیه رئیس خود شورش کنند. تماشای این فیلم که آمیخته با طنز است، می‌تواند برای برنامه نویسان جذاب و خنده‌آور باشد.

10- جماعت آی تی (The IT Crowd)

سریال جماعت آی تی با موضوع برنامه نویسی

از بهترین سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها، سریال The IT Crowd است که در 4 فصل ساخته شده است. داستان این سریال در مورد واحد آی‌تی یک شرکت تجاری است. دو مرد و یک خانم که مدیر روابط عمومی آن‌هاست حوادث جالبی را رقم می‌زنند. تماشای این سریال با موضوع برنامه نویسی می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد.

12- بازی تقلید (The Imitation Game)

فیلم بازی تقلید مناسب برای برنامه نویسان

این فیلم در سال 2014 ساخته شد که اختراع اولین کامپیوتر جهان را به تصویر می‌کشد. این فیلم نیز جزء بهترین فیلم‌ها با موضوع برنامه نویسی است که می‌تواند برای برنامه نویسان هیجان‌انگیز باشد. در نهایت آلن تورینگ، قهرمان فیلم به همراه تیمش توانستند راهی برای رمزگشایی "کد انیگما آلمان" پیدا کنند. این صحنه می‌تواند برای برنامه نویسان الهام بخش باشد. اعتقاد بر این است که "کد انیگما آلمان" و اختراع کامپیوترها نقش اساسی در کوتاه کردن جنگ و نجات جان انسان‌ها داشته است.

13- جابز (Jobs)

فیلم جابز مناسب برای برنامه نویسان

فیلم جابز 2013 که در آن به زندگی‌نامه مدیر عامل سابق اپل، استیو جابز طی سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۱ پرداخته می‌شود. زندگی نامه جابز نیز، در لیست بهترین فیلم و سریال مناسب برنامه نویس‌ها قرار دارد.

14- استیو جابز (Steve Jobs)

فیلم استیو جابز مناسب برای برنامه نویس‌ها

اگر به دنبال بهترین فیلم با موضوع برنامه نویسی درباره شرکت اپل هستید، فیلم جابز 2015 را از دست ندهید. در این فیلم داستان جابز، موسس اپل را به تصویر می‌کشد.

16- ماتریکس (The Matrix)

فیلم ماتریکس مناسب برای برنامه نویسان

4 گانه ماتریکس با بازی کیانو ریوز یکی دیگر از بهترین فیلم و سریال‌ها مناسب برنامه نویس‌ها است. این در واقع اولین فیلمی بود که هکرها را روشن کرد. تعداد زیادی از نوجوانان فقط به خاطر این فیلم به دنیای برنامه نویسی علاقه‌مند شدند. حتما اکثر شما این فیلم را بارها دیده‌اید. مفهوم حلقه و بازگشت به تصویر کشیده شده در این فیلم برای برنامه نویسان بسیار مفید است. برادران واچوفسکی با این فیلم کار بسیار خوبی انجام داده‌اند.

17- کد منبع (Source Code)

فیلم سورس کد مناسب برنامه نویسی

یکی دیگر از فیلم‌های جذاب با موضوع برنامه نویسی، Source Code است که در سال 2011 عرضه شد. طرح یک بمب‌گذار انتحاری در قطاری در شیکاگو را نشان می‌دهد. قهرمان با استفاده از قابلیت‌های برنامه نویسی خود وارد بدن شخص دیگری می‌شود.

18- او (Her)

فیلم او با موضوع برنامه نویسی

در لیست بهترین فیلم و سریال مناسب برنامه نویس‌ها، فیلم Her نیز به چشم می‌خورد. این فیلم در سال 2013 عرضه شد. فیلم Her در مورد مردی به نام "تئودور" است که قرار است از همسرش جدا شود و بسیار تنها است. او یک سیستم‌عامل با هوش مصنوعی می‌خرد که برای سازگاری و تکامل مانند یک انسان طراحی شده است. تئودور به خاظر تنهایی‌اش با این سیستم‌عامل رابطه عاطفی بر قرار می‌کند. این یک فیلم شگفت انگیز برای برنامه نویسان است که به هوش مصنوعی و آینده آن علاقه دارند.

20- ضد انحصار (Antitrust)

فیلم ضد انحصار مناسب برنامه نویس‌ها

یک برنامه نویس جوان در یک شرکت شغلی پیدا کرد و متوجه شد که یک چیز درست نیست. برنامه نویس از قابلیت‌های برنامه نویسی خود استفاده می‌کند تا آن مسائل را در کانون توجه قرار دهد. این فیلم در سال 2001 اکران شد و هنوز هم یکی از بهترین فیلم‌ها با موضوع برنامه نویسی در تمام دوران است. برنامه نویسان باید به هر قیمتی این فیلم را تماشا کنند.

21- آغازگر (Primer)

فیلم آغازگر مناسب برنامه نویس‌ها

یکی دیگر از لیست بهترین فیلم و سریال مناسب برنامه نویس‌ها، فیلم آغازگر است که در سال 2004 عرضه شد. فیلم آغازگر، داستان 4 مردی است که در آخر هفته در گاراژ خود، دستگاه "بررسی خطا" می‌سازند. اما آن‌ها می‌دانند چیزی فراتر در آن وجود دارد. این ایده و مکانیزم و عوارض جانبی بین آن‌ها و اختراع جدیدشان قرار گرفته است.

23- نایافتنی (Untraceable)

فیلم نایافتنی مناسب برای برنامه نویسان

از بهترین فیلم و سریال مناسب برنامه نویس‌ها می‌توان به Untraceable اشاره کرد که در سال 2008 عرضه شد. این فیلم داستان یک خلافکار مخوفی است که مردم شهر را از بین می‌برد. یک مامور پلیس نیز مامور رسیدگی به این پرونده می‌شود. مامور پلیس که آشنایی زیادی به برنامه نویسی کامپیوتری دارد، حس می‌کند پیگیری این پرونده کار آسانی است. اما قاتل باهوش‌تر از این‌ها است.

27- توطئه کد (The Code Conspiracy)

فیلم توطئه کد برای برنامه نویسان

در لیست بهترین فیلم و سریال مناسب برنامه نویس‌ها، فیلم The Code Conspiracy نیز وجود دارد. یک پروفسور در حین ترجمه طومارهای دریای مرده، فرمولی را کشف می‌کند که نه تنها تمام رمزگذاری‌های کامپیوتری شناخته شده را باز می‌کند، بلکه وجود خدا را نیز اثبات می کند.

28- انقلاب سیستم عامل (Revolution OS)

مستند انقلاب سیستم عامل برای برنامه نویس‌ها

داستان ریچارد استالمن و لینوس توروالدز را به تصویر می‌کشد. "Revolution OS" داستان هکرهایی را روایت می‌کند که علیه مایکروسافت شورش کردند و گنو/لینوکس و جنبش منبع باز را ایجاد کردند. مایکروسافت از گنو/لینوکس می‌ترسد. گنو/لینوکس و جنبش‌های منبع باز و نرم‌افزار آزاد، مسلما بزرگترین تهدید برای شیوه زندگی مایکروسافت هستند. اگر به برنامه نویسی و Open Source علاقه‌مندید، این مستند جذاب با موضوع برنامه نویسی، مناسب شما است.

29- استارت آپ (Start-Up)

سریال استارت آپ با موضوع برنامه نویسی

بی شک سریال استارت آپ جزء لیست بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویسان است. این سریال در قالب 1 فصل و در سال 2020 عرضه شد. "سو دال می"، دختر پر تلاشی است که از زندگی خود متنفر است و تلاش می‌کند شرکت استارتاپی خود را راه‌اندازی کند. از طرفی "نام دو سان"، موسس شرکت Samsan Tech شخص باهوشی است که در ابتدای کار خود دچار شکست شد و توانست توسط دوستش، "هان جی پیونگ" یک بار دیگر سرپا شود. "سو دال می"، "نام دو سان" را الگوی خوذ قرار داده و سعی می‌کند از او الهام بگیرد.

30- استارتاپ (Startup.com)

مستند استارتاپ با موضوع برنامه نویسی

مستند استارتاپ در سال 2001 عرضه شد. این مستند مرتبط با موضوع برنامه نویسی است. استارتاپ، وضعیت آشفته کنونی انقلاب اینترنت را بررسی می‌کند، که در آن آرمان‌های متورم و رویاهای ثروت فوری جایگزین واقعیت‌های سخت اقتصادی و وعده‌های شکسته شده است.

33- دختری با خالکوبی اژدها (The Girl With The Dragon Tattoo)

فیلم دختری با خالکوبی اژدها مناسب برای برنامه نویسان

اگر به دنبال فیلم مناسب برای برنامه نویسی هستید، فیلم دختری با خالکوبی اژدها را از دست ندهید. روزنامه‌نگاری که به دلیل کنجکاوی‌های سیاسی خود شغل خود را از دست داده است. میکائیل از آن دسته از روزنامه‌نگارانی است که سعی می‌کند حقیقت را کشف کند. اما اینبار به در بسته خورده است.

34- اپراتور (Operator)

فیلم جذاب اپراتور با موضوع برنامه نویسی

یکی دیگر از بهترین فیلم‌های مناسب با موضوع برنامه نویسی، فیلم اپراتور است که در سال 2015 عرضه شد. پاملا، اپراتور مرکز تلفن 911، و شوهرش جرمی، افسر پلیس است که مجبور می‌شوند به خواسته‌های تبهکارانی که دخترشان را دزدیده‌اند، عمل کنند.

35- مستند بازی مستقل (Indie Game: The Movie)

مستند بازی مستقل در حوزه برنامه نویسی

در لیست بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها، مستند Indie Game: The Movie نیز به چشم می‌خورد. این مستند کامپیوتری در سال 2012 عرضه شد. در این مستند چالش‌هایی که بازی سازان در بازی‌های خود روبرو هستند به تصویر کشیده شده است.

36- کد دختر (CodeGirl)

مستند کد دختر مناسب برای برنامه نویسی

از بهترین فیلم و سریال مناسب برنامه نویس‌ها، مستند CodeGirl است. این مستند که در 2015 عرضه شد، درباره دختران جوانی است که از طریق برنامه نویسی، فناوری و توسعه برنامه، تغییر و بهبود را در جوامع خود به ارمغان می‌آورند، این مستند بسیار واقعی و الهام بخش است.

37- نوح (Noah)

فیلم هیجان‌انگیز نوح مناسب برنامه نویس‌ها

فیلم نوح نیز در لیست بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویسان قرار دارد. نوح از طرف خدا انتخاب شده است. او باید قبل از این که سیل کل جهان را فرا گیرد، ماموریت مهمی را به انجام برساند.

38- کارآموزی (The Internship)

فیلم هیجان‌انگیز کارآموزی مناسب برنامه نویس‌ها

قطعا کارآموزی در لیست بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها قرار دارد. در این فیلم که در سال 2013 عرضه شد، داستان دو فروشنده قدیمی است که با ورود به دنیای دیجیتال، موقعیت شغلی‌شان به خطر افتاده است. این دو فروشنده سعی می‌کنند به یک دوره کارآموزی در گوگل وارد شوند و با سایر نابغه‌های جواب برای استخدام شدن در آن جا به رقابت بپردازند.

39- بایست و آتش بگیر (Halt and Catch Fire)

سریال بایست و آتش بگیر با موضوع برنامه نویسی

سریال بایست و آتش بگیر نیز در لیست بهترین فیلم و سریال‌ها با موضوع برنامه نویسی است. این سریال که در سال 2014 عرضه شد، داستان شکل گیری کامپیوترهای خانگی در دهه 80 است. قصه 3 نفری را روایت میکند که در این صنعت هستند و سعی می‌کنند با موانع این صنعت مبارزه کنند.

40- پسر اینترنت (The Internet's Own Boy)

مستند پسر اینترنت برای برنامه نویس‌ها

یکی دیگر از بهترین مستند مناسب برنامه نویس‌ها، مستند پسر اینترنت است که درباره‌ نابغه‌ برنامه نویسی آرون شوارتز است که در سن 26 سالگی به زندگی خود خاتمه داد. این مستند تلاش‌های او را برای بهبود و دفاع از پتانسیل و ب و مقابله با تبعیض در دسترسی به اطلاعات به نمایش می‌گذارد.

41- مظنون (Person of Interest)

سریال مظنون برای برنامه نویسی

سریال 5 فصلی مظنون نیز جزء بهترین فیلم و سریال مناسب برنامه نویسی است. هارولد فینچ دانشمندی است که مأمور شده تا دستگاهی (هوش مصنوعی) را برای مبارزه با تروریسم بسازد. سریال درباره میلیاردری است که با استخدام یک مامور سابق CIA تصمیم به پیشگیری از جرم و جنایت می‌گیرند در حالی که هنوز این جرم ها اتفاق نیفتاده است. او ۵ سال از عمر خود را صرف این پروژه می‌کند، ولی با مرگ مشکوک مدیر این پروژه نیتن اینگرام او نیز از این پروژه کنار گذاشته می‌شود.

42- معضل اجتماعی (The Social Dilemma)

مستند معضل اجتماعی مناسب برنامه نویسان

در لیست بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها، مستند معضل اجتماعی به چشم می‌خورد. موضوع این مستند بر پدیده‌های نوظهور شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌هایی که به جامعه وارد کرده اند، متمرکز شده است. در این مستند به بررسی تاثیرات الگوریتم‌ها از جمله شرکت‌های گوگل، فیس بوک، اینستاگرام و توییتر بر مردم داشته‌اند، تاکید شده است.

در این مقاله، بهترین فیلم و سریال‌های مناسب برنامه نویس‌ها را برای شما آماده کردیم. امیدواریم از تماشای فیلم و سریال با موضوع برنامه نویسی لذت کد نویسی برای شما دو چندان شود. اگر  در لیست بهترین فیلم و سریال‌های مناسب برنامه نویسی، جای فیلم و سریال مورد علاقه شما شما خالی است، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.