هاست چیست؟ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اطلاعات، نمودارها، تصاویر، متن‌ها و... که در سایت‌ها نمایش داده می‌شوند، در کجا ذخیره شده‌اند؟ اینجاست که با مفهوم هاست آشنا می‌شویم. اگر می‌خواهید به سوالاتی همچون Host چیست؟، کاربرد هاست چیست؟، هاست‌ها به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؟ و یا هاست مناسب دارای چه ویژگی‌هایی است؟ پاسخ دهیم، در این مقاله با ما همراه باشید تا به همه این سوالات پاسخ دهیم.

در این مقاله با موضوعات زیر آشنا خواهیم شد:

  • هاست چیست؟
  • کاربرد هاست چیست؟
  • برای برنامه نویسی یا طراحی سایت، هاست به تنهایی کافی است؟
  • انواع هاست بر اساس سیستم عامل
  • انواع هاست بر اساس موقعیت جغرافیایی
  • انواع هاست بر اساس نوع آن
  • ویژگی‌های یک هاست خوب چیست؟
  • سوالات متداول درباره انواع هاست

هاست چیست؟

Host در فارسی به معنی «میزبان» است. هاست بخش کوچکی از یک سرور (Server) کامپیوتری است که اطلاعات در آن ذخیره می‌شود. سرور کامپیوتر همیشه باید روشن باشد تا کاربران همیشه بتوانند به آن درخواست بفرستند و اطلاعات مورد نیاز را در آن مشاهده کنند.

در حقیقت شرکت‌های خدمات هاستینگ، یک «سرور» را به چند قسمت تقسیم می‌کنند که هر قسمت را یک «هاست» می‌گویند. این هاست‌ها در اختیار کاربران جهت استفاده قرار می‌گیرند. برای آشنایی با سرور مقاله زیر را مطالعه کنید:

کاربرد هاست چیست؟

بعد از اینکه با هاست چیست؟ آشنا شدیم، باید بدانیم کاربرد هاست چیست؟ هاست فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات است. اگر بخواهیم یک سایت را در نظر بگیریم، تمام اطلاعاتی که در آن مشاهده می‌کنید مانند: تصاویر، متن‌ها، نمودارها، قالب سایت و... در فضای هاست ذخیره می‌شوند.

برای برنامه نویسی یا طراحی سایت، هاست به تنهایی کافی است؟

برای سایت علاوه بر هاست باید یک دامنه نیز خریداری کنید. در حقیقت دامنه به عنوان نام سایت شما است مانند: developersho.com و هاست، فضایی برای ذخیره اطلاعات سایت شما است.

بگذارید یک مثال از دنیای واقعی بزنیم تا بهتر متوجه شوید. یک فروشگاه را در شهر خود در نظر بگیرید. نام این فروشگاه همانند یک «دامنه» عمل می‌کند و مغازه‌ای که فروشگاه آن را اجاره کرده است، همانند یک «هاست» عمل می‌کند. برای آشنایی با دامنه و انواع آن مقالات زیر را مطالعه کنید:

انواع هاست بر اساس سیستم عامل

بعد از تعریف هاست و کاربرد آن به سراغ انواع هاست‌ها بر اساس سیستم‌عاملی که دارند می‌رویم:

  1. هاست ویندوز
  2. هاست لینوکس

تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز

هاست ویندوز چیست؟

اگر سیستم‌عاملی که روی هاست نصب شده باشد، ویندوز باشد به آن هاست ویندوز می‌گویند. هاست ویندوز مناسب زبان‌ برنامه نویسی مانند: #C و فریمورک ASP.NET است.

هاست لینوکس چیست؟

اگر سیستم‌عاملی که روی هاست نصب شده باشد، لینوکس باشد به آن هاست لینوکس می‌گویند. برای زبان برنامه نویسی PHP و فریمورک‌های آن همچنین سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال و... که بر پایه PHP هستند، بهتر است از هاست لینوکس استفاده شود. پایتون نیز با هاست لینوکس سازگارتر است.

تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز چیست؟

برخی از تفاوت‌های هاست لینوکس با هاست ویندوز به شرح زیر است:

  1. هاست لینوکس ارزان‌تر از هاست ویندوز است چون خود لینوکس Open Source است و نیاز به لایسنس ندارد اما ویندوز نیازمند لایسنس است.
  2. وب سرور هاست‌های لینوکس Apache، NginX و LiteSpeed است اما وب سرور ویندوز IIS است.
  3. پایگاه داده یا دیتابیس MicroSoft SQL Server فقط در هاست ویندوز قابل استفاده است اما پایگاه داده MySQL هم در هاست لینوکس و هم در هاست ویندوز قابل استفاده است.
  4. کنترل پنل هاست‌های ویندوزی معمولا WebsitePanel ،Plesk و SolidCP هستند اما کنترل پنل هاست‌های لینوکسی از cPanel ،Plesk یا Direct Admin هستند.

تفاوت کنترل پنل cPanel با کنترل پنل Direct Admin

اکثر هاست‌های لینوکسی با کنترل پنل cPanel ارائه می‌شوند:

  1. cPanel دارای محیط گرافیکی بهتری نسبت به Direct Admin است.
  2. امنیت cPanel نسبت به Direct Admin زیاد است. اما این دلیل بر عدم امنیت Direct Admin نیست.
  3. سرعت Direct Admin به دلیل ظاهری ساده‌تر و سبک‌تر می‌تواند از cPanel بیشتر باشد.

اگر از هاست لینوکسی استفاده می‌کنید، سعی کنید کنترل پنل cPanel خریداری کنید.

انواع هاست بر اساس موقعیت جغرافیایی

بعد از تعریف هاست و کاربرد آن، با انواع هاست بر اساس سیستم‌عامل آشنا شدیم. در این قسمت با انواع هاست بر اساس موقعیت جغرافیایی آشنا می‌شویم:

  1. هاست ایران
  2. هاست خارج

تفاوت هاست ایران با هاست خارج

هاست ایران چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، سرورهای هاست ایران در داخل کشور ایران هستند.

هاست خارج چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، سرورهای هاست خارج در کشورهای خارج مانند آلمان هستند.

تفاوت هاست ایران با هاست خارج چیست؟

  1. هاست ایران نسبت به هاست خارج ارزان‌تر است.
  2. در هاست ایران اطلاعات برای کاربران ایرانی سریع‌تر از هاست خارج لود می‌شود چون مکان سرور این هاست در ایران است و سرعت درخواست و پاسخ اطلاعات از ایران بیشتر است.
  3. از لحاظ پایداری و دسترس بودن نیز هاست ایران بهتر از هاست خارج است. چون به دلیل تحریم‌ها ممکن است هاست خارج در طول 24 ساعت شبانه روز قطعی زیادی داشته باشد.
  4. میزان ترافیک مصرفی در هاست ایران برای کاربران ایرانی نیم بها حساب می‌شود. برای سایت‌های دانلود بهتر است از هاست ایران استفاده شود تا حجم کمتری برای کاربران استفاده شود.
  5. تفاوت دیگر در معیارهای سئو است. ربات‌های گوگل به سایت‌هایی که در هاست خارج هستند سریع‌تر می‌تواند دسترسی پیدا کند. اما از طرفی نیز چون برای کاربران ایرانی سایت دیرتر لود می‌شود ممکن است کاربر تا لود شدن کامل سایت، خارج شود.

انواع هاست بر اساس نوع آن

بعد از اینکه دانستیم هاست چیست؟ و سپس با کاربرد هاست و انواع هاست بر اساس سیستم‌عامل و موقعیت جغرافیایی آشنا شدیم، به سراغ انواع هاست بر اساس نوع آن‌ها می‌رویم:

  1. لوکال هاست
  2. هاست رایگان
  3. هاست اشتراکی
  4. هاست وردپرس
  5. هاست ابری
  6. هاست دانلود

انواع هاست بر اساس نوع آن

لوکال هاست چیست؟

Localhost که در فارسی به هاست محلی ترجمه شده است، نوعی از هاست است که در کامپیوتر شخصی قرار گرفته است. این نوع هاست به دلیل اینکه به شبکه وصل نیست، اطلاعات آن به‌صورت آنلاین برای همه کاربران در اینترنت قابل مشاهده نیست و فقط در کامپیوتر خود شخص قابل مشاهده است. مانند نرم‌افزار XAMPP:

مزایای لوکال هاست

  1. می‌توان سایت را روی کامپیوتر خود به‌صورت تستی ایجاد کرد و گارهای مربوط به آن را انجام داد و بعد از اتمام کار، آن را روی هاست آنلاین انتقال داد.
  2. امنیت بالا به دلیل اینکه اطلاعات در شبکه نیست و از دسترسی هکرها تا حدودی در امان است.
  3. سرعت بالا به دلیل اینکه روی کامپیوتر است و اطلاعات سریع‌تر لود می‌شود.

معایب لوکال هاست

  1. فقط در کامپیوتر شخصی خود کاربر موجود است.
  2. به دلیل آفلاین بودن، سایر کاربران به اطلاعات آن دسترسی ندارند.

هاست رایگان چیست؟

این نوع هاست‌ها بر روی شبکه هستند و اگر سایت روی این نوع هاست باشد، همه کاربران اینترنت می‌توانند اطلاعات آن را مشاهده کنند. اما توجه کنید که این نوع هاست‌ها بیشتر جنبه تستی دارند. هاست رایگان برای کسب‌وکارها مناسب نیست. چون ممکن است به دلیل عدم پشتیبانی و بکاپ، اطلاعات سایت حذف شده و از بین برود.

هاست اشتراکی چیست؟

هر سرور کامپیوتر دارای هارد، رم، پردازنده و... مشخصی است. این سرور به چند قسمت تقسیم می‌شود و هر کدام از این قسمت‌ها یک هاست هستند و هر سایت در یک هاست قرار دارد. در هاست اشتراکی همه‌ی هاست‌ها از منابع مشترک همین سرور استفاده می‌کنند.

اگر یک هاست منابع بیشتری مصرف کند، روی تمام هاست‌های کاربران دیگر نیز اثر می‌گذارد چون همه‌ی هاست‌ها روی یک سرور قرار دارند. به این نوع هاست‌ها که از یک منابع مشترک سرور استفاده می‌کنند، هاست اشتراکی می‌گویند.

هاست‌های اشتراکی به دلیل اینکه از یک سرور مشترک استفاده می‌کنند، اگر کاربری نکات امنیتی روی یک هاست را رعایت نکند، امنیت بقیه هاست‌ها نیز به خطر میفتد. هاست‌های اشتراکی نسبت به سرور مجازی و سرور اختصاصی ارزان‌تر هستند و مناسب کسب‌وکارهای کوچک هستند که نیازی نیست در ابتدای کار خود، هزینه زیادی خرج کنند.

مزایای هاست اشتراکی

  1. مقرون به صرفه و ایده‌آل برای کسب‌وکارهای خرد و کوچک.
  2. تخصص فنی زیادی لازم نیست.
  3. سروری که هاست‌های اشتراکی روی آن قرار دارند از قبل پیکربندی شده و نیازی به پیکربندی نیست.
  4. بدون نیاز به مراقب و مدیریت سرور توسط شخص مصرف کننده.

معایب هاست اشتراکی

  1. اگر امنیت یک هاست به خطر بیفتد، روی بقیه هاست‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.
  2. اگر هاستی، منابع زیادی را مصرف کتند، سرعت بقیه هاست‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  3. نمی‌توانید پیکربندی خاصی که نیاز دارید به سرور اضافه کنید.
  4. بخاطر مسائل امنیتی به ترمینال سرور دسترسی ندارید و محدودیت وجود دارد.

هاست وردپرس چیست؟

هاست وردپرس در واقع همان هاست لینوکس است که مناسب برای وردپرس است. از هاست معمولی که لینوکس است نیز می‌توانید برای سایت‌های وردپرسی استفاده کنید. هاست وردپرس نیز نوعی هاست اشتراکی محصوب می‌شود.

اما تفاوت هاست وردپرس با هاست معمولی چیست؟ در هاست وردپرس برخی از ابزارها و پیکربندی‌هایی که باعث افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی می‌شوذ قرار می‌گیرد. چون سیات‌های وردپرسی معمولا منابع زیادی مصرف می‌کنند به این نوع هاست‌ها بیشتر احتیاج دارند.

هاست ابری چیست؟

تمام هاست‌های اشتراکی از یک سرور برای پیکربندی استفاده می‌کنند. اما هاست ابری از چندین سرور برای پیکربندی استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که اگر سروری خراب شد یا از دسترس خارج شد، سرور دیگر جایگزین آن شود. برای همین Uptime (پایداری و دسترسی) بالایی دارند.

همچنین منابع بین چندین سرور تقسیم می‌شود و این باعث می‌شود که بهینه‌تر باشد. همچنین هاست‌های ابری از امنیت فیزیکی بالایی برخوردار هستند.

هاست دانلود چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، مدیران سایت‌ها از هاست دانلود برای قرار دادن فایل‌های دانلودی استفاده می‌کنند. برای این کار فایل‌های خود را در هاست دانلود آپلود می‌کنند و لینک فایل را برای دانلود در سایت قرار می‌دهند تا کاربران فایل‌ها را دانلود کنند.

هاست‌های دانلود هزینه پایین‌تری نسبت به هاست‌های دیگر دارند. بنابراین بهتر است برای قرار دادن فایل‌های دانلودی، در کنار هاست اصلی یک هاست دانلود نیز خریداری کنید. البته می‌توان فایل‌های خود را بدون خرید هاست دانلود، در هاست اصلی قرار دهید. اما در این صورت باید فضای بیشتری برای هاست اصلی خریداری کنید که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

بهتر است برای این کار یک هاست اصلی با ظرفیت فضای کمتری تهیه کنید تا هزینه آن کمتر باشد و یک هاست دانلود با ظرفیت بیشتری برای قرار دادن فایل‌های دانلودی خریداری کنید.

ویژگی‌های یک هاست خوب چیست؟

هاست خوب باید ویژگی‌های داشته باشد تا بتوان به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد.

  1. یک هاست خوب باید بکاپ روزانه داشته باشد تا در صورت از بین رفتن اطلاعات، بکاپ یا نسخه پشتیبان را جایگزین کرد.
  2. هاست خوب باید Uptime بالایی داشته باشد تا دسترسی به سایت شما در هر ساعتی امکان‌پذیر باشد تا به سئو آسیب نزند.
  3. هاست خوب باید منابع سخت‌افزاری کافی از جمله رم، هارد، پردازنده و... داشته باشد تا سرعت سیات شما کاهش پیدا نکند.
  4. گواهینامه SSL رایگان را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید https را در آن فعال کنید و امنیت سایت شما تامین شود.
  5. پهنای باند کافی یا نامحدود جهت استفاده از سایت وجود داشته باشد.
  6. هاست خوب باید فضای مناسب برای قرار دادن فایل‌های شما را داشته باشد.
  7. یک هاست خوب باید پشتیبانی مناسبی داشته باشد و اگر سوال یا موردی پیش آمد سریع ب پشتیبان تیکت بزنید تا مشکل را برطرف کند.

سوالات متداول درباره انواع هاست

بعد از این که با هاست چیست؟ آشنا شدیم. در این بخش سوالات پر تکراری که درباره هاست وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

برای وردپرس، هاست اشتراکی بهتر است یا سرور مجازی و اختصاصی؟

برای سایت‌های وردپرسی و کسب‌وکارهای کوچک استفاده از هاست اشتراکی وردپرس به دلیل هزینه کمتر، نسبت به سرور مجازی و سرور اختصاصی بهتر است.

استفاده از هاست رایگان برای سایت ممکن است؟

بله می‌توان از هاست رایگان استفاده کرد اما همانطور که در بالا گفته شد، بهتر است برای کارهای تستی و آزمایشی از هاست رایگان استفاده کنید. چون هاست رایگان امنیت پایینی دارد و به دلیل نداشتن پشتیبانی و بکاپ، ممکن است اطلاعات شما به کلی از بین برود.

برای ایجاد سایت، خرید هاست کافی است؟

برای ایجاد یک سایت، باید در کنار هاست مناسب، یک دامنه نیز خریداری نمائید.

پهنای باند در هاست چیست؟ (Bandwidth)

همیشه سعی کنید از پهنای باند کافی و یا پهنای باند نامحدود خریداری کنید. برای مثال اگر پهنای باند هاست شما 20 گیگابایت ماهانه باشد، با دانلود 20 گیگابایت فایل در یک ماه، سایت شما غیرفعال می‌شود. و باید منتظر ماه بعد باشید. پس بهتر است از پهنای باند نامحدود استفاده کنید تا سایت شما محدودیتی نداشته باشد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که پهنای باند فقط دانلود فایل نیست. آپلود کردن یا قرار دادن فایل در هاست، نمایش عکس‌های سایت، بازدید از صفحات سایت شما و... نیز پهنای باند مصرف می‌کند.

برای مثال اگر هر صفحه از سایت شما 400 کیلوبایت عکس وجود داشته باشد و روزانه از هر صفحه 500 بازدید داشته باشید، روزانه 200000 کیلوباید یا 200 مگابایت پهنای باند مصرف خواهد شد که این عدد در ماه حدود 6 گیگابایت خواهد بود.

آپ تایم در هاست چیست؟ (Uptime)

منظور از آپ تایم همان پایداری یا دسترسی به هاست است. ایده‌آل ترین حالت آپ‌تایم 100% است. یعنی دز هر ساعتی می‌توان به سایتی که روی هاست قرار دارد دسترسی داشت. اکثر شرکت‌های هاستینگ آپ‌تایم 99.9% می‌نویسند چون ممکن است در بعضی موارد مشکلاتی در هاست به وجود بیاید که هاست شما دقایقی یا ساعاتی از سال از دسترس خارج شود.

فضا یا حجم هاست چیست؟ (Disk Space)

فضای هاست، همان میزان فضایی است که برای قرار دادن فایل‌های خود نیاز دارید. برای مثال اگر 2 گیگابایت فضا بخرید دیگر بیشتر از 2 گیگابایت فضا نمی‌توانید فایل ذخیره کنید. خود وردپرس با قالب و افزونه در حدود 500 مگابایت فضا اشغال می‌کند.

اگر ویدئو، تصاویر و فایل‌های دانلودی زیادی داشته باشید می‌توانید فضای بیشتری تهیه نمائید اما اگر از 10 گیگابایت بیشتر فضا نیاز دارید، بهتر است در کنار یک هاست با فضای کمتر، از هاست دانلود استفاده کنید.

بکاپ روزانه در هاست چیست؟ (BackUp)

سعی کنید هاستی تهیه کنید که بکاپ روزانه داشته باشد. در این صورت یک فایل بکاپ در هر 24 ساعت از فایل‌ها و دیتابیس سایت شما گرفته می‌شود و در فضای هاست نگهداری می‌شود و در صورت بروز مشکل در سایت می‌توانید سایت خود را به یک روز قبل‌تر که مشکلی وجود نداشت برگردانید.

البته سعی کنید خودتان نیز از سایت خود بکاپ بگیرید و در کامپیوتر خود نگهداری کنید تا اگر مشکلی برای هاست به وجود آمد و بکاپ شما از بین رفت، در کامپیوتر خود نیز یک نسخه پشتیبان داشته باشید.

برای ورپرس هاست ویندوز بهتر است یا هاست لینوکس؟

برای وردپرسی هاست لینوکسی بهتر است چون هسته اصلی وردپرس با PHP است و PHP با هاست لینوکس سازگارتر است. البته از هاست ویندوز نیز می‌توان استفاده کرد اما قیمت بالاتری دارد و همچنین سازگاری آن با وردپرس کمتر است.

هاست ایران بهتر است یا هاست خارج؟

اگر کاربران شما از ایران هستند، بهتر است برای سایت خود هاست ایران بخرید چون هم سرعت بالاتری به دلیل وجود سرور آن در داخل ایران دارد و هم به دلیل مشکلات اینترنت و تحریم‌ها، هاست‌های خارج Uptime پایینی دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله با هاست چیست؟ آشنا شدیم و انواع هاست را بررسی کردیم. سعی کنید قبل از خرید هر هاستی، از افرادی که از آن شرکت هاستینگ خدمات گرفته‌اند سوال بپرسید و ببینید که از پشتیبانی و خدمات آن شرکت راضی هستند یا خیر. اگر سوالی در مورد Host چیست؟ و یا انواع هاست دارید، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.