آیا برنامه نویسان نیاز به تحصیلات و مدرک دانشگاهی دارند؟ سوالات پر تکراری که اکثر برنامه نویسان در ابتدای شروع برنامه نویسی می‌پرسند این است که:

  • آیا برنامه نویسی نیاز به مدرک و تحصیلات دانشگاهی دارد؟
  • آیا یادگیری برنامه نویسی نیاز به دانشگاه دارد؟
  • آیا برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان‌پذیر است؟
  • برای برنامه نویس شدن نیاز است که به دانشگاه برویم؟
  • برای استخدام شدن در برنامه نویسی حتما باید مدرک دانشگاهی داشته باشیم؟
  • مدرک و تحصیلات دانشگاهی تا چه میزان برای شرکت‌های برنامه نویسی مهم است؟
  • بدون مدرک تحصیلی مرتبط با کامپیوتر میشه برنامه نویسی کرد؟
  • اگر مدرک مرتبط با کامپیوتر نداشته باشم نمی‌توانم برنامه نویسی را یاد بگیرم؟
  • برای برنامه نویسی، مهارت مهم است یا تحصیلات دانشگاهی؟
  • رفتن به دانشگاه چه تاثیری در برنامه نویسی دارد؟
  • برای مهاجرت از طریق برنامه نویسی نیاز به مدرک و تحصیلات دانشگاهی است؟

در حقیقت پاسخ این سوال‌ها با بله و خیر کوتاه نیست. در این مقاله با بررسی چندین پارامتر مهم به بررسی این موضوع می‌پردازیم و شما می‌توانید با توجه به این پارامترها، ببینید که دانشگاه چه تاثیری در برنامه نویسی دارد؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

آیا یادگیری برنامه نویسی نیاز به دانشگاه دارد؟

در گذشته نیاز بود که برای یادگیری هر شغلی، تحصیلات مربوط به آن را در دانشگاه گذراند. اما با پیشرفت‌های امروزی، مخصوصا در بخش فناوری اطلاعات، برای یادگیری برنامه نویسی نیازی به رفتن دانشگاه نیست. شما با یک جستجوی ساده می‌توانید به‌صورت رایگان هر آنچه که در دنیای اینترنت وجود دارد، بهره‌مند شوید.

شما می‌توانید دوره‌های رایگان زیادی را به‌صورت خودآموز یاد بگیرید و اگر هدف شما از دانشگاه صرفا برای یادگیری برنامه نویسی است، داشنگاه به درد شما نمی‌خورد. پس برای برنامه نویسی به دانشگاه نرویم؟ عجله نکنید. رفتن به دانشگاه مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

بدون دانشگاه می‌شود برنامه نویسی را یاد گرفت؟

امروزه با استفاده از سایت‌ها و کانال‌های آموزش برنامه نویسی در یوتیوب می‌توان برنامه نویسی را به بهترین شکل ممکن یاد گرفت. دانشی که یوتیوب به شما درباره برنامه نویسی یاد می‌دهد بهتر از هر دانشگاهی است. به همین جهت یوتیوب به بزرگترین داشنگاه جهان معروف است.

معایب رفتن به دانشگاه در برنامه نویسی

رفتن به دانشگاه صرفا بخاطر گرفتن مدرک، معایبی دارد که در زیر، این موارد را بیان می‌کنیم:

  1. کتاب‌های برنامه نویسی در دانشگاه: اکثر کتاب‌های دانشگاهی در زمینه برنامه نویسی معمولا مربوط به چندین سال قبل هستند و با تغییرات و تکنولوژی‌های امروزی مطابقت ندارند.
  2. اساتید دانشگاهی: برخی از اساتید دانشگاهی، برنامه نویسی را به‌صورت عملی انجام نمی‌دهند و چندین سال است که همان دروس را حفط کرده‌اند و به‌صورت تئوری تدریس می‌کنند.

مزایای رفتن به دانشگاه در برنامه نویسی

دانشگاه علاوه بر معایبی که دارد، مزایای زیادی نیز دارد که در زیر، این موارد را بیان می‌کنیم:

  1. آشنایی با دروس کامپیوتر: اگر در محیط دانشگاه قرار بگیرید با دروسی مانند مبانی برنامه نویسی، برنامه نویسی شیءگرا، برنامه نویسی پیشرفته، الگوریتم، فلوچارت، پایگاه داده، تحلیل طراحی سیستم، مهندسی نرم‌افزار، دروس شبکه، پردازش تصویر، نظریه زبان‌ها و... آشنا می‌شوید و مسیر خود را به درستی و با علاقه پیدا می‎کنید. اگر چه این دروس را خودتان نیز می‌توانید خودآموز از اینترنت پیدا کنید و مطالعه کنید اما در محیط دانشگاه دید بهتری از این دروس خواهید داشت.
  2. افزایش انگیزه: وقتی در دانشگاه با هم‌کلاسی‌های خود در یک زمینه با هم به رقابت می‌پردازید باعث افزایش انگیزه و روحیه شما می‌شود.
  3. شکل‌گیری ارتباطات: مهم‌ترین تاثیری که دانشگاه روی شما می‌گذارد، ارتباط با دوستان و اساتیدی است که با شما هم مسیر هستند. شما می‌توانید از طریق این ارتباطات گروه‌های تیمی خود را تشکیل داده و یک استارتاپ در حوزه برنامه نویسی درست کنید و باهمدیگر کار کنید. اساتید نیز می‌توانند شما را به شرکت‌های مختلف معرفی کنند تا سریع‌تر شغل مورد نیاز خود را پیدا کنید.

از دانشگاه انصراف بدهم و برنامه نویسی را خودخوان یاد بگیرم؟

احتمالا شما نیز انصراف دادن بزرگان برنامه نویسی مانند بیل‌گیتس موسس شرکت مایکروسافت، مایکل دل موسس شرکت کامپیوتری Dell، استیو جابز موسس شرکت اپل، لری آلیسون موسس شرکت اوراکل و... از تحصیلات دانشگاهی را شنیده‌اید. و تحت تاثیر این افراد می‌خواهید دانشگاه را رها کنید. اما این کار اشتباه است.

درست است که بدون دانشگاه نیز می‌شود برنامه نویسی را یاد گرفت اما داشتن مدرک بهتر از نداشتن آن است. پس اگر دانشجوی رشته کامپیوتر هستید سعی کنید آن را ادامه دهید و در کنار آن به‌صورت خودآموز برنامه نویسی را از طریق دوره‌های آموزشی یاد بگیرید.

برای استخدام شدن در شرکت‌های برنامه نویسی نیاز به مدرک دانشگاهی است؟

بعضی شرکت‌های برنامه نویسی برای استخدام برنامه نویس، مدرک دانشگاهی مرتبط می‌خواهند اما اکثر شرکت‌ها، مهارت را مهم‌تر از مدرک می‌دانند و اشاره می‌کنند که تحصیلات دانشگاهی مهم نیست. برای مثال دو آگهی از سایت جابینجا که یک سایت استخدامی در زمینه برنامه نویسی است را در پایین مشاهده کنید:

مدرک دانشگاهی برای برنامه نویسی نیاز است

در آگهی اول حداقل مدرک لیسانس مرتبط با کامپیوتر نیاز است. اما این به این معنی نیست که فقط با داشتن مدرک لیسانس کامپیوتر می‌توان به راحتی استخدام شد، بلکه باید به همراه مدرک داشنگاهی، مهارت بالایی در برنامه نویسی را نیز داشته باشید.

مدرک دانشگاهی برای برنامه نویسی نیاز نیست

در  آگهی دوم نیازی به مدرک دانشگاهی نیست. بالای 70 درصد آگهی‌های استخدامی برنامه نویس، از این نوع هستند. برای این شرکت‌ها مهارت خیلی مهم است. پس اگر مدرک دانشگاهی نداشته باشید اما مهارت خوبی در زمینه برنامه نویسی داشته باشید می‌توانید به راحتی استخدام شوید.

برای مهاجرت از طریق برنامه نویسی نیاز به مدرک دانشگاهی است؟

اگر می‌خواهید مهاجرت تحصیلی داشته باشید، مدرک تحصیلی دانشگاهی مهم است. در این نوع مهاجرت باید زبان انگلیسی شما نیز خوب باشد تا بتوانید با شرکت‌های خارجی ارتباط برقرار کنید. اما ممکن است یک شرکت برای شما یک دعوت‌نامه برای مهاجرت کاری بفرستد و کاری به مدرک دانشگاهی شما نداشته باشد.

اما اگر قصد مهاجرت از طریق برنامه نویسی داشته باشید بهتر است مدرک دانشگاهی مرتبط نیز داشته باشید. در کنار آن سعی کنید مهارت زبان برنامه نویسی و زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

مدرک تحصیلی مرتبط با برنامه نویسی چیست؟

اگر می‌خواهید در زمینه برنامه نویسی فعالیت کنید. می‌توانید در دبیرستان، رشته‌های ریاصی فیزیک یا هنرستان را انتخاب کنید. در دانشگاه نیز می‌توانید در رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار یا IT را انتخاب کنید. پیشنهاد ما گرایش نرم‌افزار است. که در ایران و خارج نیز بازار کار بهتری دارد.

اگر مدرک مرتبط با کامپیوتر نداشته باشم نمی‌توانم برنامه نویسی را یاد بگیرم؟

اصلا این‌طور نیست. حتی اگر تحصیلات دانشگاهی نداشته باشید و یا مدرک مرتبط با کامپیوتر نداشته باشید، باز هم می‌توانید برنامه نویسی را یاد بگیرید. آمارها نشان می‌دهد، بهترین برنامه نویسان در ایران و جهان، حتی مدرک دانشگاهی مرتبط با کامپیوتر ندارند. این افراد به دلیل علاقه خود به حوزه کامپیوتر، برنامه نویسی را به‌صورت خودخوان یاد گرفته‌اند.

بالاخره برای برنامه نویس شدن مدرک تحصیلی مهم است یا خیر؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم. اگر فقط به قصد یادگیری برنامه نویسی و استخدام شدن به دنبال مدرک دانشگاهی هستید، نیازی به دانشگاه نیست. اما رفتن به دانشگاه می‌تواند ارتباطات زیادی با اساتید و دانشجویان تشکیل دهد که بتوانید در آینده تیم‌سازی کنید یا وارد شرکت شوید. همچنین دانشگاه، مسیر و دید مناسبی در دروس مرتبط با برنامه نویسی برای شما روشن می‌کند.

سخن پایانی:

در این مقاله در مورد این بحث کردیم که آیا برنامه نویسان نیاز به تحصیلات و مدرک دانشگاهی دارند یا خیر؟ اما در انتها به این نکته توجه کنید که اگر دانشگاه را انتخاب کردید، در کنار آن دوره‌های آموزش برنامه نویسی را تهیه کنید و به‌صورت خودخوان شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید. هرگز به دروس دانشگاهی اکتفا نکنید چرا که کیفیت آموزشی و دروس دانشگاهی شما را به برنامه نویس خوبی تبدیل نمی‌کند. همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مهارت برنامه نویسی مهم‌تر از مدرک دانشگاهی است.