تفاوت فرانت اند دولوپر و بک اند دولوپر چیست؟ شاید تا کنون عبارات Front-End Developer و Back-End Developer و حتی Full-Stack Developer را شنیده باشید اما معنی آن‌ها را متوجه نشده‌اید. در این مقاله قصد داریم برای شما درباره تفاوت فرانت‌اند دولوپر، بک‌اند دولوپر و فول استک دولوپر صحبت کنیم. اگر هنوز تفاوت بین کد نویس، برنامه نویس و توسعه‌دهنده را نمی‌دانید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

موضوعاتی که در این مقاله بررسی می‌کنیم:

  • معنی توسعه دهنده فرانت‌اند (Front-End Developer) چیست؟
  • معنی توسعه دهنده بک‌اند (Back-End Developer) چیست؟
  • معنی توسعه دهنده فول استک (Full Stack Developer) چیست؟
  • مثالی برای تفاوت فرانت‌اند و بک‌اند سایت

در گذشته تعریف Front-End Developer (توسعه دهنده فرانت‌اند) و Back-End Developer (توسعه دهنده بک‌اند) زیاد مد نبود و یک برنامه نویس وب‌سایت باید هم فرانت‌اند و هم بک‌اند را یاد می‌گرفت. ولی با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن شرکت‌های تیمی، به دو دلیل دیگر نیازی به یادگیری هر دو نیست.

دلیل اول این است که با پیشرفت برنامه نویسی در حوزه وب، تکنولوژی‌های پیچیده و خاصی در فرانت‌اند و بک‌اند ایجاد شد و عملا یادگیری هر دو در کنار هم تا حد زیادی سخت شد. دلیل دوم برای این که باید بین برنامه نویسی‌ Front-End و Back-End یکی را انتخاب کنیم این است که با توجه به وجود آمدن تیم در شرکت‌ها به منظور تسریع در انجام کارها به هر فرد یک وظیفه خاصی را محول می‌کنند و نیازی به انجام همه کارها نیست.

معنی توسعه دهنده فرانت‌اند (Front-End Developer) چیست؟

برنامه نویس فرانت‌اند یا توسعه دهنده فرانت‌اند (Front End Developer) به کسی گفته می‌شود که ظاهر سایت را با استفاده از کدهای سمت کاربر (Client Side) که برای مرورگر قابل فهم است را پیاده سازی می‌کند.

آنچه ما در ظاهر سایت با استفاده از مرورگر می‌بینیم بخش فرانت اند است. زیبایی و شکیل بودن سایت بستگی به برنامه نویس فرانت‌اند دارد.

زبان‌های اصلی مورد نیاز برای طراحی ظاهر سایت عبارت‌اند از:

  1. HTML
  2. CSS
  3. JavaScript

البته HTML و CSS یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری برای طراحی سایت است و یادگیری آن بسیار راحت است. ولی JavaScript یک زبان برنامه نویسی است و یادگیری آن به مراتب سخت‌تر است.

برای یادگیری زبان HTML و CSS و جاوا اسکریپت می‌توانید از وبسایت خارجی W3Schools.com استفاده کنید که بسیار منبع خوبی برای یادگیری است چون هم رایگان است و هم به زبان ساده‌ای آن را یاد داده است. محتوای این سایت انگلیسی است ولی به زبان ساده و شیوایی توضیح داده شده و برای شخصی که مهارت زبان انگلیسی متوسطی دارد قابل فهم است.

اشخاصی که زبان انگلیسی آن‌ها ضعیف است می‌توانند با استفاده از گوگل ترنسلیت آن را ترجمه کنند. مدت زمان یادگیری HTML و CSS در کنار هم بستگی به نوع کارآموز و پیش زمینه آن دارد که حداکثر یک ماه تا دو ماه طول می‌کشد. ولی مدت زمان یادگیری جاوا اسکریپت حداقل 6 ماه تا یک سال زمان میبرد. برای آشنایی بیشتر با فرانت اند، مقالات زیر را مطالعه کنید:

معنی توسعه دهنده بک‌اند (Back-End Developer) چیست؟

برنامه نویس بک اند یا توسعه دهنده بک اند (Back End Developer) به کسی گفته می‌شود، که سمت سرور یک وبسایت را برنامه نویسی و پیاده سازی می‌کند.

برنامه نویس بک اند خود شامل دوبخش زیر است:

  1. بخش برنامه نویسی سمت سرور (Server Side)
  2. طراحی و ساخت پایگاه داده (Data Base)

اگر بخواهیم برای برنامه نویسی سمت سرور مثالی بزنیم، تراکنش‌های مالی و خرید اینترنتی، سیستم ثبت نام، سیستم ورود به سایت و... که ما عملیات آن‌ها را در مرورگر خود نمی‌بینیم بخش‌های سمت سرور هستند و کسی که بک اند کار می‌کند مسئول انجام این کارها است.

برای یادگیری بک اند یادگیری یکی از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور زیر کافی است و نیازی به یادگیری همه آن‌ها نیست:

  1. PHP
  2. #C
  3. Ruby
  4. Java
  5. Python
  6. GoLang

پیشنهاد ما زبان برنامه نویسی PHP است که هم یادگیری آن آسان است و هم بازار کار خوبی در ایران و دنیا دارد. مدت زمان یادگیری PHP حدود 6 ماه تا 1 سال بستگی به تلاش کارآموز دارد. برای آشنایی بیشتر با بک اند، مقالات زیر را مطالعه کنید:

معنی توسعه دهنده فول استک (Full Stack Developer) چیست؟

اگر یک برنامه نویسی همزمان هم فرانت‌اند و هم بک‌اند کار کند به آن برنامه نویس فول استک یا Full Stack Developer می‌گویند. با توضیحی که در بخش اول مقاله گفتیم دیگر نیازی به فول استک شدن نیست و شرکت‌ها برنامه نویس قرانت‌اند و بک‌اند را جداگانه استخدام می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با فول استک، مقالات زیر را مطالعه کنید:

مثالی برای تفاوت فرانت‌اند و بک‌اند سایت

بگذارید یک مثال برای تفاوت فرانت اند و بک اند سایت بزنیم تا بهتر متوجه این موضوع شوید. فرض کنید وارد یک سایت شده اید، داخل سایت هر چیزی که مشاهده می‌کنید بخش فرانت اند یا ظاهر سایت است. اگر شما به صفحه ثبت نام سایت بروید یک فرمی می‌بینید که نام و نام خانوادگی و ایمیل شما را می‌خواهد. این بخش را شما با چشم خود می‌بینید و آن را پر می‌کنید، بخش فرانت‌اند نام دارد.

با زدن دکمه ثبت نام، عملیاتی سمت سرور انجام می‌شود و سیستم چک می‌کند ببیند آیا ایمیلی که وارد کرده‌اید قبلا داخل دیتابیس ثبت شده بود؟ اگر پاسخ مثبت باشد به شما اخطار می‌دهد که "این ایمیل ثبلا ثبت شده است" و اگر پاسخ منفی بود ثبت نام شما با موفقیت انجام می‌شود. و نام، نام خانوادگی و ایمیل شما داخل پایگاه داده یا همان دیتابیس ذخیره می‌شود. این عملیاتی که شما آن را نمی‌بینید بخش بک‌اند نام دارد.

حال که تفاوت توسعه دهنده فرانت‌اند، بک‌اند و فول استک را را یاد گرفتید، می‌توانید مقالات زیر را نیز مطالعه کنید: