چگونه برنامه نویس فرانت اند شویم؟ یکی از اصطلاحات برنامه نویسی وب، Front-End است. برای یادگیری برنامه نویسی Front-End، یک سری روش‌ها و مراحلی وجود دارد که به آن مسیر یادگیری برنامه نویس فرانت اند می‌گوییم. در این مقاله از آموزش برنامه نویسی دولوپر شو، با نقشه راه برنامه نویس فرانت اند (Front-End Developer Roadmap) آشنا خواهیم شد و زبان‌‎های برنامه نویسی فرانت اند را معرفی خواهیم نمود.

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • برنامه نویسی فرانت اند چیست؟
  • چگونه برنامه نویسی فرانت اند را یاد بگیریم؟
  • زبان‌های برنامه نویسی و تکنولوژی‌های فرانت اند (Front-End Programming Language)
  • نقشه راه برنامه نویس فرانت اند (Front-End Developer Roadmap)
  • مسیر یادگیری فرانت اند به‌صورت جامع و تصویری (Front-End Developer Learning Path)

برنامه نویسی فرانت اند چیست؟

قبل از اینکه نقشه راه برنامه نویس فرانت اند را بدانیم، ابتدا باید بدانیم که فرانت اند چیست؟ در مقاله زیر به‌طور کامل و مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم. اگر با شغل فرانت اند آشنایی ندارید، قبل از مطالعه این مقاله، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

چگونه برنامه نویسی فرانت اند را یاد بگیریم؟

چگونه فرانت اند را یاد بگیریم؟ برای یادگیری برنامه نویسی فرانت اند یک سری روش‌ها و اصول‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها بپردازیم. اگر مسیر یادگیری فرانت اند را به ترتیب انجام ندهیم، در آینده به مشکل خواهیم خورد.

زبان‌های برنامه نویسی و تکنولوژی‌های فرانت اند (Front-End Programming Language)

قبل از اینکه به نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند بپردازیم، ابتدا باید زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند را معرفی کنیم. در مسیر یادگیری فرانت اند، زبان‌ها، کتابخانه‌ها و فریمورک‌های زیر قرار دارند:

تکنولوژی‌های فرانت اند

نام تکنولوژی نوع تکنولوژی
HTML زبان نشانه‌گذاری
CSS زبان استایل‌دهی
Bootstrap فریمورک CSS
Tailwind CSS فریمورک CSS
JavaScript زبان برنامه نویسی
Redux کتابخانه جاوا اسکریپت
React کتابخانه جاوا اسکریپت
Vue.js فریمورک جاوا اسکریپت
Angular فریمورک جاوا اسکریپت
Next.js فریمورک React
Nuxt.js فریمورک Vue.js
Universal فریمورک Angular
Git و GitHub ورژن کنترل و ذخیره کدها

نقشه راه برنامه نویس فرانت اند (Front-End Developer Roadmap)

اکنون که با زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند آشنا شدیم، نوبت به مسیر یادگیری فرانت اند یا همان نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند رسیده است. برای یادگیری برنامه نویسی فرانت اند، باید قدم‌های زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. یادگیری HTML
  2. یادگیری CSS
  3. یادگیری Bootstrap یا Tailwind CSS
  4. یادگیری JavaScript
  5. یادگیری Redux
  6. یادگیری React یا Vue.js یا Angular
  7. یادگیری Next.js یا Nuxt.js یا Universal
  8. یادگیری Git و GitHub

قدم اول نقشه راه فرانت اند: (یادگیری HTML)

چگونه برنامه نویسی فرانت اند یاد بگیریم؟ در قدم اول نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند، ابتدا باید زبان نشانه‌گذاری HTML را یاد بگیرید. HTML همان اسکلت سایت است. با استفاده از HTML، عناصری مانند دکمه‌ها، فرم‌ها، تصاویر، منوها، متن‌ها و... را در صفحات سایت ایجاد می‌کنیم و سپس جایگاه آن‌ها را در سایت مشخص می‌کنیم. یادگیری HTML حدود 7 روز طول می‌کشد. برای آشنایی بیشتر با HTML، مقالات زیر را مطالعه کنید:

قدم دوم نقشه راه فرانت اند: (یادگیری CSS)

چگونه برنامه نویسی فرانت اند یاد بگیریم؟ در قدم دوم نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند، باید زبان استایل‌دهی CSS را یاد بگیرید. CSS به عناصر HTML که در قسمت قبل گفته شد، زیبایی می‌بخشد. HTML به تنهایی ظاهری زمخت دارد که با استفاده از CSS می‌توانیم برای دکمه‌ها رنگ زیبا ایجاد کنیم، فرم‌ها را مرتب کنیم، تصاویر انیمیشنی زیبا درست کنیم و یا سایز متن‌ها و... را کم و زیاد کنیم. یادگیری CSS نیز حدود 14 روز زمان می‌برد. برای آشنایی بیشتر مقالات زیر را مطالعه کنید:

قدم سوم نقشه راه فرانت اند: (یادگیری Bootstrap یا Tailwind CSS)

چگونه برنامه نویسی فرانت اند یاد بگیریم؟ در قدم سوم مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت اند، باید یکی از فریمورک‌های CSS را یاد بگیرید. از معروف‌ترین فریمورک‌های CSS می‌توان به Bootstrap و Tailwind CSS اشاره کرد. یادگیری یکی از این فریمورک‌ها کافی است. در حقیقت فریمورک‌ها باعث آسان شدن کار برنامه نویس فرانت اند می‌شود.

در این فریمورک‌ها، کدهای CSS از پیش نوشته شده است و شما فقط آن‌ها را در کدهای HTML خود فراخوانی می‌کنید بدون استفاده از فریمورک مجبورید که کدهای CSS را نیز خودتان بنویسید. البته این نکته را در نظر داشت باشید که مستقیما روی یادگیری فریمورک نرویذ و ابتدا CSS را کامل یاد بگیرید. یادگیری فریمورک‌ها 7 روز بیشتر طول نمی‌کشد.

قدم چهارم نقشه راه فرانت اند: (یادگیری JavaScript)

چگونه برنامه نویسی فرانت اند یاد بگیریم؟ در قدم چهارم مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت اند، باید زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را یاد بگیرید. جاوا اسکریپت مهم‌ترین و بهترین زبان برنامه نویسی فرانت اند است که هر فرانت اند دولوپر باید آن را یاد بگیرد. یادگیری جاوا اسکریپت حدود 4 ماه طول می‌کشد. برای آشنایی بیشتر با جاوا اسکریپت مقالات زیر را مطالعه کنید:

قدم پنجم نقشه راه فرانت اند: (یادگیری Redux)

چگونه برنامه نویسی فرانت اند یاد بگیریم؟ در قدم پنجم نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند، باید ریداکس (Redux) را یاد بگیرید. ریداکس یک کتابخانه مدیریت وضعیت (state management) است که برای برنامه‌های وب و اپلیکیشن‌های جاوا اسکریپت توسعه داده شده است. Redux به تنهایی یک کتابخانه مستقل است و می‌تواند با هر فریمورک یا کتابخانه‌ای که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کند، مانند React ،Angular یا Vue.js استفاده شود.

مدیریت وضعیت در برنامه‌های جاوااسکریپت می‌تواند پیچیده شود، زیرا وضعیت برنامه در طول زمان تغییر می‌کند و بین مولفه‌ها و منابع داده مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. Redux به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا وضعیت برنامه را در یک جایگاه مرکزی مدیریت کنند و تغییرات را به سادگی ردیابی و پیگیری کنند.

قدم ششم نقشه راه فرانت اند: (یادگیری فریمورک یا کتابخانه جاوا اسکریپت)

چگونه برنامه نویسی فرانت اند یاد بگیریم؟ در قدم ششم نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند، باید یکی از فریمورک‌ها یا کتابخانه‌های جاوا اسکریپت را یاد بگیرید.

  1. ری‌اکت (React)
  2. ویو جی اس (Vue.js)
  3. انگولار (Angular)

یادگیری یکی از موارد بالا کافی است و نیازی به یادگیری هر 3 مورد نیست. کتابخانه React در ایران و جهان از بازار کار و درآمد بهتری نسبت به بقیه دارد.

مسیر یادگیری فرانت اند با React

ری‌اکت یکی از بهترین کتابخانه‌ها برای جاوا اسکریپت است که در نقشه راه فرانت اند می‌توانید آن را یاد بگیرید. ری‌اکت بازار کار فوق‌العاده زیادی هم در ایران و هم در جهان دارد.

مسیر یادگیری فرانت اند با Vue.js

ویو جی اس نیز یکی از بهترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت است که در نقشه راه فرانت اند وب می‌توانید آن را یاد بگیرید. یادگیری Vue.js نسبت به ری‌اکت آسان‌تر است اما بازار کار Vue.js نسبت به React کمی ضعیف‌تر است.

مسیر یادگیری فرانت اند با Angular

انگولار نیز یکی دیگر از فریمورک‌های قدرتمند جاوا اسکریپت است که می‌توانید در مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت اند آن را یاد بگیرید. یادگیری انگولار نسبت به Vue.js سخت‌تر است و بازار کار آن نیز مانند ویو جی اس است.

قدم هفتم نقشه راه فرانت اند: (یادگیری Next.js یا Nuxt.js یا Universal)

چگونه برنامه نویسی فرانت اند یاد بگیریم؟ در قدم هفتم مسیر یادگیری فرانت اند، باید یکی از فریمورک‌های زیر را یاد بگیرید:

  1. نکست جی اس (Next.js)
  2. ناکست جی اس (Nuxt.js)
  3. یونیورسال (Universal)

یادگیری یکی از موارد بالا کافی است. توجه کنید که در قسمت قبل هر کدام را انتخاب کردید، در این قسمت فریمورک مرتبط با آن را انتخاب کنید.

مسیر یادگیری فرانت اند دولوپر با Next.js

نکست یک فریمورک برای کتابخانه React است. اگر در نقشه راه فرانت اند، کتابخانه ری‌اکت را انتخاب کردید، بهتر است این فریمورک را نیز یاد بگیرید.

مسیر یادگیری فرانت اند دولوپر با Nuxt.js

ناکست یک فریمورک برای آسان‌تر کردن کارهای فریمورک Vue.js است. اگر در نقشه راه فرانت اند دولوپر، Vue.js را انتخاب کردید، یادگیری این فریمورک مناسب شما است.

مسیر یادگیری فرانت اند دولوپر با Universal

یونیورسال انگولار نیز یکی از فریمورک‌های انگولا محسوب می‌شود. اگر در نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند، انگولار را انتخاب کردید، بهتر است این فریمورک را نیز یاد بگیرید.

قدم هشتم نقشه راه فرانت اند: (یادگیری Git و GitHub)

چگونه برنامه نویسی فرانت اند یاد بگیریم؟ در قدم هشتم نقشه راه فرانت اند، باید گیت و گیت‌هاب را بلد باشید. یادگیری Git و GitHub برای هر برنامه نویسی واجب است تا کدهای خود را بتواند کننرل کند و به گیت‌هاب ارسال کند که در کارهای فردی و تیمی به شدت مهم است. برای یادگیری گیت و گیت‌هاب می‌توانید در دوره زیر ثبت‌نام کنید:

مسیر یادگیری فرانت اند به‌صورت جامع و تصویری (Front-End Developer Learning Path)

در قسمت بالا مسیر اصلی یادگیری فرانت اند را بیان کردیم، یعنی شما با نقشه راه Front-End که در قسمت بالا گفته شد، 90 درصد برنامه نویسی فرانت اند را یاد می‌گیرید که برای استخدام در شرکت‌ها کافی است. اما مسیر یادگیری فرانت اند دولوپر، ریز جزئیات دیگری نیز دارد که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. اما با دیدن این تکنولوژی‌های زیاد نگران نباشید چون که یادگیری همه‌ی این موارد الزامی نیست.

نقشه راه فرانت اند دولوپر

جمع‌بندی

چگونه فرانت اند یاد بگیریم؟ در این مقاله نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند را یاد گرفتیم و با ترتیب مسیر یادگیری فرانت اند آشنا شدیم. اگر می‌خواهید برنامه نویسی Front-End را یاد بگیرید، مطالعه نقشه راه Front-End برای شما مفید خواهد بود. اگر برنامه نویس فرانت اند هستید، لطفا در قسمت نظرات، مسیر یادگیری فرانت اند دولوپر (Front End Develop Roadmap) و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.