سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی چیست؟ بسیاری از برنامه نویسان، در هنگام شروع، به دنیال بهترین سیستم برای برنامه نویسی هستند. سیستم مناسب برای برنامه نویسی با سیستم گیمینگ، تدوین ویدئو و... تفاوت دارد. سیستم مناسب برای برنامه نویسی وب با سیستم مناسب برای برنامه نویسی موبایل مانند اندروید و ios و سیستم مناسب برای برنامه نویسی دسکتاپ مانند ویندوز، لینوکس و مکینتاش تفاوت دارد. در این مقاله حداقل سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی را بررسی می‌کنیم.

در این مقاله به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • کامپیوتر و لپ‌تاپ مناسب برای برنامه نویسی چیست؟‌
  • سیستم مناسب برای برنامه نویسی
  • سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید
  • سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی ios
  • سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی وب
  • سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی دسکتاپ
  • کاربرد سخت‌افزارهای اصلی در برنامه نویسی
  • تاثیر RAM در برنامه نویسی
  • تاثیر CPU در برنامه نویسی
  • تاثیر Hard در برنامه نویسی
  • تاثیر Graphic در برنامه نویسی

کامپیوتر و لپ‌تاپ مناسب برای برنامه نویسی چیست؟‌

شاید قبل از اینکه به سیستم مناسب برای برنامه نویسی بپردازیم، سوال داشته باشید که برای برنامه نویسی، کامپیوتر بهتر است یا لپ‌تاپ؟ در مقاله زیر درباره این موضوع به طور کامل صحبت کردیم که می‌توانید قبل از انتخاب سیستم مناسب برای برنامه نویسی آن مقاله را مطالعه کنید:

اما به طور کلی اگر زیاد جابجا می‌شوید و مکان ثابتی ندارید، سیستم مورد نیاز برنامه نویسی برای شما لپ‌تاپ است. اما اگر همیشه در یک مکان ثابت هستید و موقع جابجایی نیازی به برنامه نویسی ندارید، سیستم مورد نیاز برنامه نویسی برای شما کامپیوتر است. پس شما با توجه به نیازهای خود می‌توانید کامپیوتر یا لپ‌تاپ را به عنوان سیستم مناسب برای برنامه نویسی را انتخاب کنید.

سیستم مناسب برای برنامه نویسی

برای اینکه به سوال «سیستم مناسب برای برنامه نویسی چیست؟» پاسخ دهیم، ابتدا باید هدف خود را از برنامه نویسی مشخص کنیم. برای مثال اگر می‌خواهیم در حوزه برنامه نویسی موبایل فعالیت کنیم، باید سیستم مناسب برای برنامه نویسی اندروید و سیستم مناسب برای برنامه نویسی ios را بررسی کنیم و اگر هدف ما برنامه نویسی وب یا دسکتاپ باشد باید سیستم مناسب برای برنامه نویسی وب و سیستم مناسب برای برنامه نویسی دسکتاپ را بررسی کنیم.

سیستم مناسب برای برنامه نویسی اندروید

سیستم مورد نیاز برای توسعه‌دهندگان اندروید

سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید، باید یک سری ویژگی‌هایی داشته باشد که با کندی مواجه نشویم. IDE «محیط توسعه یکپارچه» برای برنامه نویسی اندروید، Android Studio «اندروید استودیو» است. محیط توسعه اندروید استودیو بخاطر قابلیت‌های زیاد و همچنین داشتن شبیه‌ساز، نیاز به سیستم سخت‌افزاری قوی‌تری دارد. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به سوال «حداقل سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید چیست؟» پاسخ دهیم.

پردازنده (CPU) مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید

چه پردازنده‌ای برای برنامه نویسی اندروید نیاز است؟ حداقل پردازنده مناسب برای برنامه نویسی اندروید، Core i5 یا Core i7 (نسل 4 به بالا) با حداقل فرکانس 2 تا 2.5 گیگاهرتز است. البته با پردازنده Core i3 نیز می‌توانید برنامه نویسی اندروید را ادامه دهید ولی اگر می‌خواهید با کندی مواجه نشوید، بهتر است که از پردانزده Core i5 به بالا را انتخاب کنید.

البته اگر در ابتدای کار بودجه کافی ندارید، پردازنده Core i3 نیز جواب می‌دهد و بهتر است کار خود را با آن شروع کنید و بهانه تراشی نکنید.

رم (RAM) مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید

برای برنامه نویسی اندروید چه مقدار رم نیاز است؟ حداقل رم مناسب برای برنامه نویسی اندروید، به دلیل مصرف رم بالا در اندروید استودیو، حداقل 8 گیگابایت است. اگر سیستم شما رم کمتر از 8 گیگابایت باشد در اولین فرصت آن را ارتقاء دهید تا با کندی مواجه نشوید. اما اکثر برنامه نویسان به دلیل استفاده از نرم‌افزارهای دیگر در کنار اندروید استودیو، ترجیه می‌دهند از رم 12 یا 16 گیگابایت نیز استفاده کنند.

کارت گرافیک (GPU) مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید

برای برنامه نویسی اندروید چه مقدار گرافیک نیاز است؟ سیستم مناسب برای برنامه نویسی اندروید به یک گرافیک مناسب هم نیاز دارد. حداقل گرافیک مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید، Nvidia (با حداقل نسخه 940MX و ترجیحا Nvidia GTX 1060) است.

هارد (Hard) مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید

حداقل هارد مناسب برای برنامه نویسی اندروید چقدر است؟ در سیستم مناسب برای برنامه نویسی اندروید، بهتر است از حافظه SSD استفاده کنید و اندروید استودیو را روی SSD نصب کنید تا با سرعت بیشتری، برنامه نویسی کنید. ظرفیت حافظه SSD بستگی به میزان درایو C شما و برنامه‌هایتان دارد. حداقل حافظه SSD بهتر است 128 گیگابایت و در حالت مناسب 256 گیگابایت باشد.

از SSD برای درایو C خود و نصب برنامه‌ها استفاده کنید. در کنار SSD از یک Hard نیز برای درایو‌های دیگر خود و ظرفیت بیشتر استفاده کنید. حداقل Hard مناسب 512 گیگابایت است. البته ظرفیت Hard روی سرعت برنامه، تاثیر نمی‌گذارد و بیشتر مناسب نگهداری فایل‌های شما است. پس اگر اطلاعات زیادی دارید، از Hard با ظرفیت بالاتر استفاده کنید.

سیستم مناسب برای برنامه نویسی ios

سیستم مورد نیاز برای توسعه‌دهندگان ios

در سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی ios قضیه یکم متفاوت است. برای برنامه نویسی ios بهترین سیستم، لپ‌تاپ مک‌بوک اپل و یا iMac رو میزی است. اما شما می‌توانید در ویندوز یا لینوکس نیز برنامه نویسی ios را با اجرای مجازی‌ساز انجام دهید. برای این کار نیاز است که مجازی‌ساز VMware Workstation یا VirtualBox را در ویندوز خود نصب کنید و در آن، آخرین ورژن سیستم‌عامل مک را به‌صورت مجازی نصب کنید و برای محیط کد نویسی و توسعه ios باید از IDE مناسب ios و Mac که Xcode است استفاده کنید.

با هر مک‌بوک و iMac نسخه 2016 به بالا می‌توانید برنامه نویسی ios را انجام دهید. اما اگر می‌خواهید در ویندوز، اقدام به برنامه نویسی ios کنید در ادامه با ما همراه باشید تا حداقل سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی ios را بررسی کنیم.

پردازنده (CPU) مورد نیاز برای برنامه نویسی ios

چه پردازنده‌ای برای برنامه نویسی ios نیاز است؟ حداقل پردازنده مناسب برای برنامه نویسی ios،بهتر است مانند پردازنده مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید، که core i5 یا core i7 باشد. اما با core i3 نیز می‌توانید برنامه نویسی را شروع کنید.

رم (RAM) مورد نیاز برای برنامه نویسی ios

برای برنامه نویسی ios چه مقدار رم نیاز است؟ حداقل رم مناسب برای برنامه نویسی ios، به دلیل استفاده از شبیه‌ساز، 8 گیگابایت است. البته با رم پایین‌تر نیز می‌توان برنامه نویسی کرد اما در این صورت سیستم شما با کندی مواجه می‌شود. اگر می‌خواهید سرعت بهتری را تجربه کنید از رم 12 یا 16 گیگابایت نیز می‌توانید استفاده کنید. اما رم 8 گیگابایت در ابتدای مسیر کافی است.

کارت گرافیک (GPU) مورد نیاز برای برنامه نویسی ios

برای برنامه نویسی ios چه مقدار گرافیک نیاز است؟ سیستم مناسب برای برنامه نویسی ios به یک گرافیک مناسب هم نیاز دارد. حداقل گرافیک مورد نیاز برای برنامه نویسی ios نیز مانند اندروید، Nvidia (با حداقل نسخه 940MX و ترجیحا Nvidia GTX 1060) است.

هارد (Hard) مورد نیاز برای برنامه نویسی ios

حداقل هارد مناسب برای برنامه نویسی ios چقدر است؟ در سیستم مناسب برای برنامه نویسی ios، یک SSD می‌تواند تجربه لذت‌بخشی از سرعت برای شما تداعی کند. از حافظه SSD با ظرفیت 128 گیگابایت برای درایو C خود استفاده کنید و اگر نرم‌افزارهای زیادی روی درایو C شما نصب شده باشد می‌توانید از حافظه SSD با ظرفیت 256 گیگابایت استفاده کنید.

در کنار آن از Hard نیز برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود می‌توانید استفاده کنید اگر برنامه شما روی SSD نصب شده باشد، Hard هیچ تاثیری در سرعت شما نخواهد داشت و فقط بخاطر ذخیره سازی اطلاعات شما کاربرد خواهد داشت. که میزان آن بستگی به اطلاعات شما دارد اما پیشنهاد ما این است حداقل هارد شما 512 گیگابایت باشد.

سیستم مناسب برای برنامه نویسی وب

سیستم مورد نیاز برای توسعه‌دهندگان وب

سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی وب، به نسبت برنامه نویسی موبایل، منابع سخت‌افزاری کمتری نیاز دارد. چون که برنامه نویسی وب نیاز به IDE قوی‌تری ندارد و شما می‌توانید با استفاده از یک ویرایشگر متن، مانند نوت پد پیش‌فرض ویندوز نیز برنامه نویسی وب را شروع کنید.

پردازنده (CPU) مورد نیاز برای برنامه نویسی وب

چه پردازنده‌ای برای برنامه نویسی وب نیاز است؟ برای برنامه نویسی وب نیازی به پردازنده قدرتمندی نیست و با یک پردازنده ضعیف نیز می‌شود برنامه نویسی وب را شروع کرد. حداقل پردازنده مناسب برای برنامه نویسی وب، Intel Celeron که در نوع خود یکی از ضعیف‌ترین پردازنده‌های Intel است. اما برای داشتن تجربه بهتر می‌توانید از پردازنده Core i3 به بالا استفاده کنید.

رم (RAM) مورد نیاز برای برنامه نویسی وب

برای برنامه نویسی وب چه مقدار رم نیاز است؟ حداقل رم مناسب برای برنامه نویسی وب، 2 گیگابایت است. چون همانطور که گفتیم با یک نوت پد ساده ویندوز هم می‌توان برنامه نویسی کرد. اما برای کار حرفه‌‌ای باید از Code Editor مناسب مانند VS Code یا IDEهای مناسب برنامه نویسی وب استفاده کنیم که میزان رم بالاتری نیاز دارند. برای Vs Code در کنار سایر نرم‌افزارها، رم 4 گیگابایت کافی است اما برای اجرای IDE در کنار بقیه نرم‌افزارهای مورد نیاز برای برنامه نویسی وب، رم 8 گیگابایت یا بالاتر مناسب است.

کارت گرافیک (GPU) مورد نیاز برای برنامه نویسی وب

برای برنامه نویسی وب چه مقدار گرافیک نیاز است؟ برای برنامه نویسی وب نیازی به گرافیک ندارید. یعنی حداقل گرافیک مورد نیاز برای وب، همان گرافیک Onboard است که روی همه لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها به‌صورت پیش فرض وجود دارد.

هارد (Hard) مورد نیاز برای برنامه نویسی وب

حداقل هارد مناسب برای برنامه نویسی وب چقدر است؟ سعی کنید برای برنامه نویسی وب، به جهت داشتن سرعت بالاتر از SSD استفاده کنید. یک حافظه SSD با حداقل ظرفیت 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت کافی است. نرم‌افزارهای مورد نیاز شما باید روی SSD نصب شده باشند. در کنار آن از یک Hard معمولی برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده کنید. میزان هارد نیز بستگی به خود شما دارد و هیچ تاثیری روی سرعت کار شما ندارد.

سیستم مناسب برای برنامه نویسی دسکتاپ

سیستم مورد نیاز برای توسعه‌دهندگان دسکتاپ

سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی دسکتاپ همانند سیستم مناسب برای برنامه نویسی وب است. تنها تفاوت آن‌ها در میزان استفاده از RAM و CPU است. چون برای برنامه نویسی دسکتاپ از نوت پد نمی‌توان استفاده کرد و باید از IDE مخصوص آن که همان Visual Studio است. استفاده کنید که میزان رم و پردازنده بالاتری نیاز است.

پردازنده (CPU) مورد نیاز برای برنامه نویسی دسکتاپ

چه پردازنده‌ای برای برنامه نویسی دسکتاپ نیاز است؟ حداقل پردازنده مورد نیاز برای برنامه نویسی دسکتاپ و ویندوز، Intel Pentium است که کمی بالاتر از Intel Celeron است. اما به جهت تجربه بهتر حتما از پردازنده Core i3 نسل 4 به بالا استفاده کنید.

رم (RAM) مورد نیاز برای برنامه نویسی دسکتاپ

برای برنامه نویسی دسکتاپ چه مقدار رم نیاز است؟ حداقل رم مورد نیاز برای برنامه نویسی دسکتاپ، 4 گیگابایت است. اما در برنامه نویسی وبندوز به جهت استفاده از IDE مناسب آن یعنی Visual Studio، در کنار سایر نرم‌افزارهای مورد نیاز، بهتر است از رم 8 گیگابایت به بالا استفاده کنید.

کارت گرافیک (GPU) مورد نیاز برای برنامه نویسی دسکتاپ

برای برنامه نویسی دسکتاپ چه مقدار گرافیک نیاز است؟ حداقل گرافیک مناسب برای برنامه نویسی دسکتاپ چقدر است؟ همانند برنامه نویسی وب، در برنامه نویسی دسکتاپ هم نیازی به گرافیک ندارید. و همان گرافیک Onboard پیش فرضی که روی همه لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها قرار دارد کافی است.

هارد (Hard) مورد نیاز برای برنامه نویسی دسکتاپ

حداقل هارد مناسب برای برنامه نویسی دسکتاپ چقدر است؟ بهتر است در برنامه نویسی دسکتاپ نیز مانند وب و موبایل، از SSD با حداقل ظرفیت 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت برای اجرای سریع نرم‌افزارهای مورد نیاز آن استفاده کنید. در کنار آن از یک هارد معمولی برای ذخیره اطلاعات خود استفاده کنید که تاثیری در سرعت نرم‌افزارهای شما ندارد. بهتر است از یک هارد 512 گیگابایت استفاده کنید.

کاربرد سخت‌افزارهای اصلی در برنامه نویسی

در این قسمت از مقاله سیستم مناسب برای برنامه نویسی، به معرفی سخت‌افزارهای اصلی در برنامه نویسی می‌پردازیم:

تاثیر پردازنده (CPU) در برنامه نویسی

تاثیر پردازنده در برنامه نویسی

در سوال «سیستم مناسب برای برنامه نویسی چیست؟» پردازنده نقش اساسی دارد. پردازنده به عنوان مغز کامپیوتر به حساب می‌آید. CPU در برنامه نویسی نقش محاسبات و کنترل‌ها را بر عهده دارد. هر چه پرزدانده قوی‌تر باشد، محاسبات سریع‌تر انجام می‌شود. پس داشتن یک CPU خوب، باعث افزایش سرعت محاسبات برنامه نویسی شما می‌شود.

تاثیر حافظه موقت (RAM) در برنامه نویسی

تاثیر رم در برنامه نویسی

برای اجرای برنامه‌های سیستم، نیازمند یک رم هستید. پردازنده‌ها به طور موقت، اطلاعات خودشان را در حافظه رم ذخیره‌سازی می‌کنند. پس یک رم، اگر ظرفیت بالایی داشته باشد، می‌تواند اطلاعات زیادی در خود نگه دارد و باعث افزایش سرعت شما شود. در مبحث سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی، رم به شدت نقش مهمی ایفا می‌کند.

تاثیر هارد (Hard) در برنامه نویسی

تاثیر هارد در برنامه نویسیتاثیر SSD در برنامه نویسی

دو نوع دیسک سخت داریم که نوع اول HDD که مخفف Hard Disk Drive «درایو دیسک سخت» و دیگری SSD مخفف Solid State Drive «درایو حالت جامد» است. وظیفه هردوی آن ذخیره سازی دائمی اطلاعات است. نرم‌افزارها و کدهای شما روی این دیسک‌ها ذخیره می‌شود. SSDها 4 برابر سریع‌تر از HDD یا هارد هستن. پس اگر برنامه‌های شما روی SSD نصب شده باشند، سریع‌تر اجرا می‌شوند.

هزینه SSD بالاتر از هزینه Hard هستند. بخاطر همین موضوع، در بیشتر موارد از SSD به عنوان درایو C استفاده می‌شود و نرم‌افزارهایی که نیاز به اجرای سریع‌تری دارند روی آن نصب می‌شوند و در کنار آن از Hard به عنوان ذخیره‌سازی سایر اطلاعات برای درایوهای دیگر که معمولا از آن‌ها کمتر استفاده می‌شود و یا نیاز به اجرای سریعی ندارند مانند: عکس، فیلم، آهنگ و... استفاده می‌شود.

تاثیر کارت گرافیک (GPU) در برنامه نویسی

تاثیر کارت گرافیک در برنامه نویسی

وظیفه آن تولید و ارسال تصاویر خروجی به نمایشگر است. در برنامه نویسی وب و دسکتاپ نیازی به کارت گرافیک مجزا و قدرتمندی نیست و همان کارت گرافیک Onboard که پیش‌فرض روی تمام کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها قرار دارد کافی است. اما در برنامه نویسی موبایل مانند اندروید و ios نیاز به یک کارت گرافیک نسبتا خوب است.

جمع بندی:

در این مقاله درباره سیستم مناسب برای برنامه نویسی (حداقل سیستم مورد نیاز برنامه نویسی) و بهترین سیستم برای برنامه نویسی صحبت کردیم. اگر سیستم شما ضعیف است می‌توانید آن را با خرید یک SSD و رم بالاتر با توجه به ظرفیت مادربرد، ارتقاء دهید. حتی یک سیستم خیلی قدیمی، اگر قابلیت ارتقاء با SSD و RAM را پشتیبانی کند، می‌تواند به یک سیستم فوق‌العاده برای برنامه نویسی تبدیل شود. اما برای برنامه نویسی موبایل، گرافیک نیز مهم است که معمولا در لپ‌تاپ، قابل ارتقا نیست.

در انتها نیز این نکته را یادآور شویم که با هر سیستمی که دارید می‌توانید برنامه نویسی را شروع کنید. با بهانه‌تراشی‌های خود به دلیل عدم داشتن سیستم قوی برای برنامه نویسی، شروع برنامه نویسی را متوقف نکنید. پس هرچه سریع‌تر برنامه نویسی را با هر سیستمی که دارید، شروع کنید. وقتی به درآمد مورد نیاز خود رسیدید، می‌توانید سیستم خوب برای برنامه نویسی بخرید و یا سیستم خود را ارتقاء دهید.