سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی چقدر است؟ اکثر برنامه نویسان موقع شروع برنامه نویسی، به دنبال بهترین سن برای شروع برنامه نویسی هستند و در ذهن خود سوال دارند که سن مناسب برای شروع برنامه نویسی چقدر است؟ سوالاتی از قبیل من 20 سال سن دارم می‌توانم برنامه نویسی را شروع کنم؟ من 30 سال سن دارم می‌توانم برنامه نویسی را یاد بگیرم؟ من 40 سال سن دارم آیا برای شروع برنامه نویسی دیر است؟ در این مقاله به بهترین تاثیر سن در یادگیری برنامه نویسی می‌پردازیم.

در این مقاله به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • بهترین سن برای شروع برنامه نویسی چقدر است؟
  • بهترین سن برای یادگیری برنامه نویسی چقدر است؟
  • من 15 سال سن دارم آیا برای یادگیری برنامه نویسی زود است؟
  • من 40 سال سن دارم آیا برای شروع برنامه نویسی دیر است؟
  • در هر سنی چه زبان برنامه نویسی خوب است؟
  • یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می‌کشد؟
  • برنامه نویسان بزرگ از چه سنی برنامه نویسی را شروع کرده‌اند؟
  • سخنان بزرگان درباره سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی

بهترین سن برای شروع برنامه نویسی

به طور کلی سن دقیق برای شروع برنامه نویسی، از همان زمانی که یک کودک می‌تواند خواندن و نوشتن یاد بگیرد، می‌تواند برنامه نویسی را هم یاد بگیرد. پس یک کودک 7 ساله نیز می‌تواند برنامه نویسی را یاد بگیرد. همچنین افراد بزرگسال که سن بالای 50 سال دارند نیز می‌توانند برنامه نویسی را یاد بگیرند. پس بهترین سن برای شروع برنامه نویسی وجود ندارد.

طبیعی است که هر چه زودتر برنامه نویسی را شروع کنیم بهتر است. اما این دلیلی نمی‌شود که افرادی که سن بالایی دارند، نمی‌توانند برنامه نویسی را شروع کنند. پس در هر سنی هستید، بهترین سن برای شروع برنامه نویسی است.

بهترین سن برای یادگیری برنامه نویسی

یادگیری برنامه نویسی، سن و سال نمی‌شناسد. هر چند سال داشته باشید، بهترین سن برای یادگیری برنامه نویسی است. درست است که بازدهی مغز یک فرد 20 ساله بهتر از یک فرد 40 ساله است اما این دلیل نمی‌شود که یک شخص 40 ساله نمی‌تواند برنامه نویسی را یاد بگیرد.

برای مثال ممکن است یک شخص 20 ساله روی یک مبحث برنامه نویسی 2 بار تمرین کند و آن را یاد بگیرد و یک فرد 40 ساله ممکن است آن مبحث را با 4 بار تمرین یاد بگیرد، اما در نهایت هر دو شخص می‌توانند برنامه نویسی را یاد بگیرند.

من 10 سال سن دارم آیا برای یادگیری برنامه نویسی زود است؟

خیر. برنامه نویسی را هر چه زودتر یاد بگیرید به نفع شماست. نه تنها 10 سالگی، بلکه از 7 سالگی نیز می‌توان برنامه نویسی را شروع کرد. اتفاقا در سن پایین بازدهی مغز برای یادگیری خیلی بهتر است. پس سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی نداریم. با هر سنی می‌توانید برنامه نویسی را یاد بگیرید.

من 50 سال سن دارم آیا برای شروع برنامه نویسی دیر است؟

شاید باورتان نشود. یک شخص با من تماس گرفت و گفت منابع آموزش برنامه نویسی برایم معرفی کنید. وقتی از او پرسیدم چند سال سن دارید؟ در جواب به من گفتند که 60 سال سن دارند. برایم تعجب‌آور بود که این شخص چه هدفی دارد که در سن 60 سالگی می‌خواهد برنامه نویسی را شروع کند. برای او منابع مناسب را معرفی کردم و به بهترین نحو ممکن برنامه نویسی را یاد گرفت.

در آن طرف ماجرا، شخص دیگری را می‌شناسم که هر سال از من می‌پرسد سن من برای شروع برنامه نویسی دیر نیست؟ این شخص چند سال است که درگیر سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی است. اگر در طی این سال‌ها برنامه نویسی را شروع کرده بود به یک زبان برنامه نویسی مسلط بود.

پس برنامه نویسی محدودیت سنی ندارد. سن مناسب برای شروع برنامه نویسی همان سنی است که اکنون دارید.

شرکت‌های برنامه نویسی، برای استخدام محدودیت سن دارند؟

بعضی از شرکت‌های برنامه نویسی برای استخدام برنامه نویس، در آگهی‌های خود حداکثر سن برای برنامه نویسی ثبت می‌کنند. مثلا در آگهی می‌نویسند حداکثر سن برنامه نویس برای استخدام، 35 سال باشد.

اما خیلی از شرکت‌ها نیز هستند که محدودیت سنی برای برنامه نویسی قائل نیستند. برای این شرکت‌ها مهارت برنامه نویسی مهم‌تر از سن شخص است.

برای برنامه نویس فریلنسر، محدودیت سن وجود دارد؟

برعکس استخدام شدن در شرکت‌ها، برای برنامه نویس فریلنسر هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. یک فرد به شما یک پروژه برنامه نویسی می‌دهد و اصلا سن و سال شما برای او مهم نیست. مهم کیفیت کار شماست. پس اگر هدف شما گرفتن پروژه‌های فریلنسری است، اصلا نگران سن و سال نباشید چون با هر سنی می‌شود برنامه نویسی کرد.

یادگیری برنامه نویسی در سن 5 تا 8 سال

کودکانی که 5 تا 8 سال سن دارند باید برنامه نویسی را به‌صورت بصری و تصویری یاد بگیرند. چون برای کودکان کم سن و سال کد نویسی سخت است. این کودکان می‌توانند قطعه کدها را مانند پازل به این طرف و آن طرف کشیده و شخصیت‌های کاتونی را متحرک کنند و با آن‌ها برنامه بسازند. یک اپلیکیشن موبایل برای سیستم‌عامل‌های Andriod و ios وجود دارد به اسم Scratch Junior «اسکرچ جونیور» که یک زبان برنامه نویسی محسوب می‌شود که بسیار مناسب سنین 5 تا 8 است.

مزایای Scratch Junior:

  1. برای کودکانی که تجربه کد نویسی ندارند و سن کمی دارند مناسب است.
  2. به‌صورت بصری نشان می‌دهد که کد نویسی چقدر لذت‌بخش است.
  3. محیط گرافیکی، دلچسب و جذابی دارد.
  4. برای تقویت حل مسأله و تفکر کودکان بسیار مناسب است.
  5. می‌توان یک داستان جذاب یا انیمیشن سرگرم‌کننده از طریق این برنامه ساخت.

یادگیری برنامه نویسی در سن 8 تا 12 سال

کودکان 8 تا 12 سال علاقه زیادی به بازی‌های کامپیوتری دارند. می‌توان این علاقه را در آن‌ها حفظ کرد و به سمت برنامه نویسی سوق داد. زبان برنامه نوسی مناسب برای سنین 8 تا 12 سال، Scratch «اسکرچ» است. Scratch نیز همانند Scratch Junior است اما یکم پیشرفته‌تر است و دارای دستورات زیادی است. برای مثال مفهوم حلقه در برنامه نویسی را می‌توان با اسکرچ برای کوکان آموخت، به‌طوری که می‌توانند تعداد تکرار حرکات پازل را با مشخص کردن حلقه اجرا کنند.

یادگیری برنامه نویسی در سن 12 تا 17 سال

نوجوانانی که سن آن‌ها 12 تا 17 سال است، می‌توانند یک زبان برنامه نویسی انتخاب کنند که قابلیت درک آسانی داشته باشد و بیشتر روی محیط کد نویسی باشد. ویژگی‌های یک زبان برنامه نویسی خوب و ساده برای سنین 12 تا 17 سال را در زیر بیان می‌کنیم:

  1. نوشتار و قواعد آسانی داشته باشد.
  2. یادگیری آن آسان باشد.
  3. بتوان سریع‌تر با آن برنامه ساخت.
  4. به‌صورت بازی باشد و زیاد سخت نباشد.

برای این نوجوانان زبان‌های JavaScript ،Python ،CSS ،HTML و PHP خوب است.

یادگیری برنامه نویسی در سنین بالای 17 سال

اشخاصی که سن آن‌ها 17 سال به بالاست، می‌توانند هر زبان برنامه نویسی را یاد بگیرند. این افراد باید هدف خود را مشخص کنند و سپس شروع به برنامه نویسی کنند. در مقالات زیر در این باره بیشتر توضیح داده‌ایم:

یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می‌کشد؟

تا اینجای مقاله، در مورد سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی بحث کردیم. و متوجه شدیم که بهترین سن برای شروع برنامه نویسی چه موقع است؟ حال سوال پیش می‌آید که یادگیری برنامه نویسی چند سال طول می‌کشد؟ در حقیقت این سوال نیز بستگی به یک سری ویژگی‌ها مانند، نوع زبان برنامه نویسی، هوش برنامه نویس و منابعی که انتخاب می‌کند دارد. اگر می‌خواهید در این زمینه بیشتر بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

نظرات برنامه نویسان در مورد سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویسان بزرگی در دنیا وجود دارند که برنامه نویسی را از سنین بالاتر شروع کرده‌اند. که به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

لارنس کینی: می‌گوید که من با 80 سال سن مشغول طراحی 3 سایت نقره فروشی، خدمات حسابداری و کافی‌شاپ هستم و هر روز تکنیک‌های جدیدی از برنامه نویسی را یاد می‌گیرم.

سادات کنت مک آرتور: در 44 سالگی فارغ التحصیل کامپیوتر شدو اکنون یک برنامه نویس حرفه‌ای در یک سایت بزرگ خرده فروشی در جهان است.

تری لایر: من 64 ساله هستم و 63 سالگی سن یادگیری برنامه نویسی من است.

Laurie Alaoui: یک خانمی است که در 57 سالگی چندین زبان برنامه نویسی را یاد گرفت. که اکنون توسعه‌دهنده فول استک در زمینه Ruby on Rails است.

Pavol Almasi: یک برنامه نویس موفق آقا، که سن شروع برنامه نویسی او، 40 سالگی بود.

Wendy Zenone: یک خانمی است که برنامه نویسی را در سن 48 سالگی شروع کرد. او اکنون به عنوان مهندس امنیت اپلیکیشن در شرکت Lending Club است.

Aimee Morgan: این خانم برنامه نویسی را از سن 35 سالگی شروع کرد و اکنون در شرکت گوگل کار می‌کند.

Tyson Daugherty: این برنامه نویس آقا در سال 1992 در رشته کارشناسی هنر فارغ‌التحصیل شد. و در سال 2013 برنامه نویسی را شروع کرد. او برنامه نویسی را در سن 43 سالگی شروع کرد.

سخن بزرگان درباره بهترین سن برای یادگیری برنامه نویسی

همیشه این نقل قول از مارک زاکربرگ را در نظر داشته باشید که می‌گوید:

پانزده سال دیگر برنامه نویسی را درست مانند خواندن و نوشتن آموزش خواهیم داد و افسوس می‌خوریم که چرا زودتر این کار را انجام ندادیم.

همچنین استیو جابز موسس اپل می‌گوید که:

همه باید برنامه نویسی کامپیوتر را یاد بگیرند، زیرا که برنامه نویسی به شما یاد می‌دهد که چگونه فکر کنید.

از این سخنان استنباط می‌شود که شروع و یادگیری برنامه نویسی در هر سنی مناسب است.

جمع بندی:

در مقاله سن مناسب برای شروع برنامه نویسی (سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی) درباره این صحبت کردیم که بهترین سن برای برنامه نویسی چه زمانی است؟ به طور کلی گفتیم که در هر سنی هستید می‌توانید برنامه نویسی را شروع کنید چون برنامه نویسی محدودیت سنی ندارد. متناسب با هر سن نیز، بهترین زبان برنامه نویسی را مشخص کردیم. اگر در مورد اینکه برنامه نویسی را از چه سنی شروع کنیم؟ سوال، نظر و یا پیشنهادی دارید، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.