علت خطای MySQL shutdown unexpectedly در زمپ چیست؟ گاهی اوقات در XAMPP با «خطای خاموش شدن مای‌اس‌کیوال به طور غیرمنتظره» مواجه می‌شویم که با پیغام «Error: MySQL shutdown unexpectedly» همراه است. این ارور به دلایل مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد. در این مقاله از آموزش برنامه نویسی، با دو روش مختلف به رفع مشکل خطای MySQL shutdown unexpectedly در XAMPP می‌پردازیم.

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم نمود:

  • علت خطای MySQL shutdown unexpectedly در XAMPP چیست؟
  • نحوه حل مشکل Error: MySQL shutdown unexpectedly در XAMPP

علت خطای MySQL shutdown unexpectedly در XAMPP چیست؟

علت خطای MySQL shutdown unexpectedly در XAMPP

اگر با XAMPP سرو کار داشته باشید، شاید این مشکل برای شما نیز اتفاق بیفتد. وقتی روی دکمه Start مقابل MySQL در XAMPP کلیک می‌کنید، به‌طور ناگهانی Stop شده و پیغام «Error: MySQL shutdown unexpectedly» در محیط XAMPP نمایش داده می‌شود. این خطا به معنی «خطای خاموش شدن مای‌اس‌کیوال به طور غیرمنتظره» است.

در محیط برنامه زمپ خطاهای زیر به نمایش گذاشته خواهد شد:

12:20:13 PM [mysql] Attempting to start MySQL app...
12:20:13 PM [mysql] Status change detected: running
12:20:14 PM [mysql] Status change detected: stopped
12:20:14 PM [mysql] Error: MySQL shutdown unexpectedly.
12:20:14 PM [mysql] This may be due to a blocked port, missing dependencies,
12:20:14 PM [mysql] improper privileges, a crash, or a shutdown by another method
12:20:14 PM [mysql] Press the Logs button to view error logs and check
12:20:14 PM [mysql] the Windows Event Viewer for more clues
12:20:14 PM [mysql] If you need more help, copy and post this
12:20:14 PM [mysql] entire log window on the forums

خطای MySQL در XAMPP، می‌تواند ناشی از اشکالاتی در پایگاه‌داده MySQL و یا تداخل پورت‌ها با برنامه‌های دیگر باشد. اما نگران نباشید، راه حل خطای MySQL shutdown unexpectedly بسیار آسان است و در ادامه به آن می‌پردازیم. اگر در مورد XAMPP، کاربرد آن و پایگاه‌داده MySQL می‌خواهید بیشتر بدانید، مقالات زیر را می‌توانید مطالعه کنید:

نحوه حل مشکل Error: MySQL shutdown unexpectedly در XAMPP

دو روش برای حل مشکل Error: MySQL shutdown unexpectedly وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

روش اول: اعمال تغییران در پوشه MySQL در XAMPP

روش اول، در 90 درصد موارد می‌تواند مشکل شما را حل کند. برای این کار، ابتدا باید نرم‌افزار XAMPP را به‌طور کامل ببندید. سپس پوشه mysql در محل نصب XAMPP را پیدا کنید و وارد آن شوید. اگر محل نصب را تغییر نداده باشید، به‌صورت پیش‌فرض در مسیر  زیر خواهد بود:

C:\xampp\mysql
  1. در داخل پوشه mysql، پوشه data را به data_old تغییر نام دهید. سپس یک پوشه جدید با نام data ایجاد کنید.
  2. وارد پوشه backup شوید و تمامی محتویان آن (پوشه و فایل‌ها) را Copy کنید و در داخل پوشه جدیدی که با نام data ایجاد کرده بودید، Paste کنید.
  3. حال وارد پوشه data_old شوید و تمامی پوشه‌های موجود (فایل‌ها را نه) به جز پوشه‌های phpmyadmin ،performance_schema ،mysql و test را کپی کنید (همه‌ی پوشه ها را کپی کنید، اما 4 پوشه نامبرده شده به همراه بقیه فایل‌ها کپی نشود).
  4. اکنون وارد پوشه data شوید و پوشه‌هایی که کپی کرده بودید را در این قسمت Paste کنید.
  5. دوباره وارد پوشه data_old شوید و این بار فایل ibdata1 را Copy کنید و سپس در پوشه Paste ،data کنید و آن را Replace (جایگزین) کنید.

روش اول حل مشکل Error: MySQL shutdown unexpectedly در XAMPP

حال نرم‌افزار XAMPP را باز کنید و روی دکمه Start در قسمت MySQL کلیک کنید. اگه همه مراحل بالا را درست انجام داده باشید، پیغام «Error: MySQL shutdown unexpectedly» نمایش داده نخواهد شد و مشکل بر طرف خواهد شد. اما ممکن است در 10 درصد موارد، خطای MySQL در XAMPP باز هم نمایش داده شود که با اعمال تغییرات در روش دوم، این خطا، رفع خواهد شد.

روش دوم: ایجاد تغییرات از طریق Config فایل my.ini

اگر با انجام روش اول، خطای MySQL shutdown unexpectedly در XAMPP بر طرف نشد، از این روش استفاده کنید:

  1. ابتدا برنامه XAMPP را باز کنید.
  2. روی دکمه Config مقابل MySQL کلیک کنید و سپس روی my.ini کلیک کنید.
  3. یک فایل Text باز خواهد شد که در آن به دنبال عبارت [mysqld] بگردید.
  4. در زیر این خط عبارت innodb_force_recovery = 1 را قرار دهید.

نتیجه مانند تصویر زیر خواهد بود:

روش دوم حل خطای Error: Apache shutdown unexpectedly در XAMPP

اکنون می‌توانید باز زدن کلیدهای ترکیبی Ctrl+S، تغییرات را ذخیره کنید. اکنون روی دکمه Start در مقابل MySQL کلیک کنید. اگر همه‌ی موارد را به درستی انجام داده باشید، خطای خاموش شدن غیرمنتظره MySQL، از بین خواهد رفت و XAMPP به درستی کار خواهد کرد. اگر باز هم خطای MySQL بر طرف نشد، یک بکاپ از اطلاعات خود در پوشه mysql و htdocs بگیرید و XAMPP را به‌طور کامل پاک کنید و نسخه جدید آن را نصب کنید:

جمع‌بندی

علت خطای MySQL shutdown unexpectedly در زمپ چیست؟ در این مقاله آموزش حل مشکل Error: MySQL shutdown unexpectedly در زمپ را ارائه کردیم. یک‌بار دیگر سریع این مطالب را جمع‌بندی می‌کنیم. خطای خاموش شدن غیر منتظره MySQL، می‌تواند موارد مختلفی مانند اشکالات پایگاه‌داده MySQL بوده و یا تداخل در پورت آن با سایر برنامه‌های سیستم شما باشد.

انجام مراحل بالا می‌تواند این مشکل را بر طرف کند. اگر مواردی که در این مقاله مطرح شد برای شما مبهم بود و یا مشکل شما را حل نکرد، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت، پاسخ دهیم.