Java یا جاوا چیست؟ جاوا یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح بالا، کامپایلری، شیءگرا و کراس پلتفرم است. کاربرد جاوا امروزه در بین برنامه نویسان زیاد است و در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود. زبان برنامه نویسی جاوا، یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا محسوب می‌شود. زبان جاوا در بین برنامه نویسان ایرانی بیشتر در حوزه برنامه نویسی اندروید به کار می‌رود. در این مقاله از آموزش برنامه نویسی، خواهیم دانست که Java چیست و چه کاربردی دارد؟

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • جاوا چیست؟
  • کاربرد جاوا چیست؟
  • تاریخچه Java چیست؟
  • معرفی نسخه‌های اصلی جاوا
  • Java SE چیست؟
  • Java EE چیست؟
  • Java ME چیست؟
  • اهداف اولیه جاوا چیست؟
  • ماشین مجازی جاوا (JVM) چیست؟
  • شعار اصلی جاوا چیست؟
  • JDK در جاوا چیست؟
  • JRE در جاوا چیست؟
  • اپلت جاوا (Java Applet) چیست؟
  • جاوا سرولت (Java Servlet) چیست؟
  • چه شرکت‌هایی از جاوا استفاده می‌کنند؟
  • پسوند فایل‌های Java چیست؟
  • بهترین نرم‌افزار برای توسعه و اجرای برنامه‌های جاوا چیست؟
  • نمونه کد جاوا
  • ویژگی‌های زبان برنامه نویسی Java چیست؟
  • مزایای زبان جاوا چیست؟
  • معایب زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟
  • بهترین فریمورک جاوا چیست؟
  • شباهت جاوا اسکریپت (JavaScript) با جاوا (Java) چیست؟
  • تفاوت جاوا اسکریپت (JavaScript) با جاوا (Java) چیست؟
  • سوالات متداول درباره زبان برنامه نویسی جاوا
  • بازار کار زبان برنامه نویسی Java در ایران و جهان چگونه است؟
  • درآمد برنامه نویسان جاوا چقدر است؟
  • یادگیری زبان برنامه نویسی Java سخت است؟
  • یادگیری جاوا چقدر طول می‌کشد؟
  • پیش‌نیاز یادگیری زبان جاوا چیست؟
  • بهترین سایت برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟
  • بهترین دوره برای آموزش برنامه نویسی جاوا چیست؟

جاوا چیست؟

جاوا (Java) یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح بالا، کامپایلری، شیءگرا است. در زبان برنامه نویسی جاوا، نمی‌توان بدون کلاس (شیءگرایی) برنامه ساخت و حتما باید از شیءگرایی استفاده کرد. ایده شیءگرایی در جاوا، از زبان برنامه نویسی اسمالتاک-80 (Smalltalk-80) گرفته شده است.

زبان جاوا مستقل از سکو است و به‌صورت کراس پلتفرم می‌تواند در همه پلتفرم‌ها مانند ویندوز، لینوکس، اندروید و... اجرا شود. زبان برنامه نویسی جاوا شبیه به زبان برنامه نویسی ++C است اما مدل شیءگرایی در جاوا آسان‌تر از ++C است از ویژگی‌های سطح پایین کمتری برخوردار است.

کاربرد جاوا چیست؟

کاربرد جاوا چیست؟

در قسمت بالا دانستیم که جاوا چیست؟ در این قسمت، خواهیم دانست که کاربرد جاوا چیست؟ Java در اکثر حوزه‌ها کاربرد دارد که در این بخش به چند مورد از کاربردهای جاوا در حوزه‌های مختلف اشاره خواهیم کرد:

  1. جاوا در ساخت برنامه‌های دسکتاپ کاربرد دارد.
  2. از زبان جاوا می‌توان در برنامه نویسی وب استفاده کرد.
  3. جاوا در ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی کاربرد دارد.
  4. از زبان برنامه نویسی جاوا می‌توان در توسعه بازی‌ها استفاده کرد.
  5. از جاوا می‌توان در اینترنت اشیاء و ساخت وسایل هوشمند مانند یخچال، لباسشویی، تلویزیون‌های هوشمند و... استفاده کرد.
  6. از جاوا م‌توان در برنامه‌های مبتنی بر ابر استفاده کرد.
  7. از جاوا می‌توان در برنامه‌های کاربردی توزیع شده استفاده کرد.
  8. از زبان برنامه نویسی جاوا می‌توان در ساخت خودروهای خودران استفاده کرد.
  9. و...

بیشترین کاربرد زبان برنامه نویسی جاوا در ایران، برای ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی به کار می‌رود. جاوا یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی در حوزه اندروید محسوب می‌شود که با زبان کاتلین رقابت تنگاتنگی دارد.

تاریخچه Java چیست؟

جاوا توسط جیمز گاسلینگ اختراع شد

در قسمت قبل دانستیم که جاوا چیست و چه کاربردی دارد؟ در این قسمت به تاریخچه زبان برنامه نویسی جاوا می‌پردازیم. خالق زبان برنامه نویسی جاوا چه کسی است؟ زبان برنامه نویسی Java برای اولین بار توسط جیمز گاسلینگ (James Gosling) در شرکت سان‌مایکروسیستمز ایجاد گردید و در سال 1991 به عنوان بخشی از سکوی جاوا منتشر شد.

در سال 1990 شرکت سان‌مایکروسیستمز، در حال توسعه نرم‌افزاری برای استفاده ابزارهای الکترونیکی بود. مسئولیت این پروژه توسط تیم green به رهبری جیمز گاسلینگ بود. در سال 1991 تیم green تصمیم گرفت زبانی که توسعه می‌داد را OAK نام‌گذاری کند.

در سال 1992 نیز تیم green، زبان جدیدی را معرفی کرد که با ابزارهای مختلف خانگی و لمسی کار می‌کرد. سال 1993، وب جهانی توسعه یافت و زبان جدید با معرفی اپلت (برنامک یا نرم‌افزار کاربردی کوچک) که قابلیت‌های زیادی به کامپیوترهای متصل به وب اضافه می‌کرد مشهور شد. در سال 1995، نام زبان OAK به Java تغییر پیدا کرد و توسط شرکت‌های مایکروسافت و نت اسکیپ پشتیبانی شد.

معرفی نسخه‌های اصلی جاوا

از زبان جاوا در هر پلتفرمی مانند ویندوز، لینوکس، اندروید و... می‌توان استفاده کرد. هر نسخه جاوا نیز در یک پلتفرم خاص کاربرد دارد که در زیر به معرفی نسخه‌های اصلی جاوا می‌پردازیم:

  1. Java SE
  2. Java EE
  3. Java ME

Java SE چیست؟

نسخه SE جاوا مخفف عبارت Standard Edition است. در حقیقت Java SE، نسخه اصلی جاوا بوده و شامل کتابخانه‌های اصلی جاوا می‌باشد. با استفاده از این نسخه می‌توان برنامه نویسی دسکتاپ و سرورها را انجام داد. این نسخه با نام J2SE نیز شناخته می‌شود.

Java EE چیست؟

نسخه EE جاوا مخفف عبارت Enterprise Edition به معنی نسخه تجاری است. از Java EE می‌توان برای برنامه نویسی وب و اپلیکیشن‌های تجاری و سازمانی استفاده کرد. این نسخه با نام J2EE نیز شناخته می‌شود.

Java ME چیست؟

نسخه ME جاوا مخفف عبارت Micro Edition به معنی نسخه میکرو است. Java ME در حقیقت یک نسخه‌ کوچک و سبک جاوا است که برای برنامه نویسی ریزپردازنده‌ها و تلفن‌های قدیمی‌تر کاربرد دارد. این نسخه با نام J2ME نیز شناخته می‌شود.

اهداف اولیه جاوا چیست؟

در ادامه مقاله جاوا چیست، به اهداف اولیه جاوا می‌پردازیم. در آن زمان، 5 هدف اصلی برای ایجاد زبان جاوا وجود داشت که به شرح زیر است:

  1. زبان Java باید ساده، شی‌ءگرا و مشهور باشد.
  2. جاوا باید مطمئن و بدون خطا باشد.
  3. جاوا وابسته به معماری کامپیوتر نباشد و قابل انتقال باشد.
  4. جاوا باید با کارایی بالا اجرا شود.
  5. زبان جاوا باید به‌صورت پویا و نخ‌کشی‌شده باشد.

ماشین مجازی جاوا (JVM) چیست؟

در قسمت‌های قبل دانستیم که جاوا چیست و چه کاربردی دارد و با تاریخچه جاوا نیز آشنا شدیم. در این قسمت ماشین مجازی جاوا (JVM) را بررسی می‌کنیم. جاوا چگونه کار می‌کند؟ مطابق تصویر زیر وقتی شما یک برنامه با زبان برنامه نویسی جاوا می‌نویسید و آن را کامپایل می‌کنید، برنامه شما به مجموعه کدهایی به نام «بایت کد» تبدیل می‌شود.

ماشین مجازی جاوا (JVM) فقط این کدها را متوجه می‌شود و طبق تنظیماتی که دارد، این کدها را به‌صورت اختصاصی به سیستم‌عامل مورد نظر شما، کامپایل می‌کند تا در آن قابل اجرا باشد.

JVM چیست؟

دو هدف اصلی ماشین مجازی جاوا (JVM) به‌صورت زیر است:

  1. فراهم آوردن یک محیط برای اجرای برنامه‌های جاوا در سیستم‌عامل‌های مختلف
  2. مدیریت و یهینه‌سازی منابع حافظه آن سیستم‌عامل

شعار اصلی جاوا چیست؟

شعار اصلی جاوا: «یک‌بار بنویس و همه‌جا اجرا کن» (Write once, Run anywhere) از همان ویژگی ماشین مجازی جاوا (JVM) آمده است. این ویژگی باعث شده است که زبان جاوا به‌صورت کراس پلتفرم باشد و محدود به یک سیستم‌عامل خاص نباشد و در انواع سیستم‌عامل‌ها قابل اجرا است.

JDK در جاوا چیست؟

در قسمت قبل دانستیم که JVM در جاوا چیست؟ در این قسمت با JDK در جاوا آشنا خواهیم شد. JDK چیست؟ JDK مخفف عبارت Java Development Toolkit است. JDK ترکیبی از کامپایلر زبان جاوا، کلاس‌های کتابخانه‌ای جاوا (Java Class Libraries)، ماشین مجازی جاوا (JVM) و فایل راهنمای آن‌ها می باشد. برای کد نویسی با زبان برنامه نویسی جاوا، حتما باید JDK را نصب کنیم.

JRE در جاوا چیست؟

در قسمت قبل دانستیم که JDK در جاوا چیست؟ در این قسمت با JRE در جاوا آشنا خواهیم شد. JRE چیست؟ JRE مخفف عبارت Java Runtime Environment است که محیط اجرای برنامه‌های جاوا را ممکن می‌سازد. JRE پیاده‌سازی JVM بوده و مجموعه‌ای از کتابخانه‌های جاوا و سایر فایل‌های مورد نیاز JVM است.

اپلت جاوا (Java Applet) چیست؟

در ادامه مقاله جاوا چیست، به معرفی اپلت جاوا می‌پردازیم. اپلت (Applet) به معنی برنامک (برنامه کاربردی کوچک) است. اپلت‌ جاوا، اولین بار در سال 1993 استفاده شد. اپلت‌ها، برنامه‌های کوچکی هستند که در پس زمینه برنامه‌های بزرگ‌تر اجرا می‌شوند. برای مثال، فایل‌های فلش که در قدیم برای تبلیغات در سایت‌ها استفاده می‌شد، نوعی اپلت بودند و اپلت‌های جاوا نیز شبیه به آن هستند.

اپلت‌ها در سمت کاربر (Client Side) و توسط مرورگر به کمک جاوای نصب شده در سیستم کاربر اجرا می‌شوند. اپلت‌ها تک منظوره هستند و یک وظیفه خاص را انجام می‌دهند. از جمله اپلت‌های معروف جاوا می‌توان به فلش پلیر و مدیا پلیر داخلی ویندوز در مرورگر Internet Explorer اشاره کرد.

جاوا سرولت (Java Servlet) چیست؟

در ادامه مقاله جاوا چیست، به معرفی سرورلت جاوا می‌پردازیم. جاوا سرولت (Java Servlet)، یک مولفه نرم‌افزاری با زبان جاوا است که توانمندی‌های یک سرور را گسترش می‌دهد. در حقیقت جاوا سرولت (Java Servlet)، نقطه مقابل اپلت جاوا (Java Applet) است، که به جای مرورگر کاربر در سمت سرور اجرا می‌شود. البته این نام بعدها به سرولت جاکارتا (Jakarta Servlet) تغییر نام پیدا کرد.

چه شرکت‌هایی از جاوا استفاده می‌کنند؟

در ادامه مقاله جاوا (Java) چیست، به معرفی معروف‌ترین شرکت‌هایی که از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می‌کنند می‌پردازیم. اکثر شرکت‌های معروف در بک‌اند سیستم‌های خود از یک زبان برنامه نویسی استفاده نمی‌کنند، بلکه از چندین زبان برنامه نویسی در قسمت‌های مختلف سیستم‌های خود به‌صورت میکروسرویس استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی جاوا نیز یکی از زبان‌هایی است که در شرکت‌های معروف زیر استفاده می‌شود:

  1. Uber
  2. Airbnb
  3. Google
  4. Pinterest
  5. Netflix
  6. Instagram
  7. Spotify
  8. Amazon
  9. و...

پسوند فایل‌های Java چیست؟

در ادامه مقاله جاوا (Java) چیست، به معرفی پسوند برنامه‌های جاوا می‌پردازیم. فایل‌های جاوا با 2 پسوند زیر اجرا می‌شوند:

  1. java.
  2. jar.

بهترین نرم‌افزار برای توسعه و اجرای برنامه‌های جاوا چیست؟

در ادامه مقاله جاوا چیست و چه کاربردی دارد، به معرفی بهترین محیط برای توسعه و اجرای برنامه‌های جاوا می‌پردازیم. محیط‌های توسعه یکپارچه (IDE) زیادی برای توسعه و اجرای کدهای جاوا  وجود دارند که در قسمت زیر، چند مورد از آن‌ها را نام می‌بریم:

  1. Eclipse
  2. IntelliJ IDEA
  3. NetBeans
  4. BlueJ
  5. JDeveloper
  6. JCreator
  7. DrJava
  8. Greenfoot
  9. MyEclipse
  10. و...

از بین این نرم‌افزارها، Eclipse ،IntelliJ IDEA و NetBeans از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند. IDEها معمولا منابع سخت‌افزاری زیادی برای اجرا مصرف می‌کنند و برای سیستم‌های ضعیف‌تر مناسب نیستند.

برای سیستم‌های صعیف‌تر می‌توان به‌جای IDE از Code Editorها استفاده کرد. نمونه‌ای از بهترین کد ادیتور برای جاوا، ویژوال استودیو کد (VS Code) است که با نصب چند اکستنشن می‌توان برنامه نویسی با جاوا را لذت‌بخش کرد.

نمونه کد جاوا

در این قسمت از مقاله Java چیست؟ به چاپ یک نمونه کد ساده Hello World در زبان برنامه نویسی جاوا می‌پردازیم:

class HelloWorld
{
    public static void main(String args[])
    {
        System.out.println("Hello, World");
    }
}

همانظور که در قسمت جاوا چیست؟ که در ابتدای مقاله اشاره شد، کدهای جاوا به‌صورت شیءگرایی هستند و بدون Class نمی‌توان یک برنامه جاوا را اجرا کرد. خروجی کد بالا به‌صورت زیر است:

Hello, World

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی Java چیست؟

در این قسمت از مقاله جاوا چیست، به معرفی برخی از ویژگی‌های زبان برنامه نویسی جاوا می‌پردازیم:

  1. جاوا یک زبان برنامه نویسی کاملا شیءگرا است و هر چیزی یک شیء محسوب می‌شود.
  2. جاوا یک زبان قابل حمل (Portable) است و می‌توان یک کد بایتی جاوا را در هر ماشینی بدون نیاز به تنظیمات خاص، منتقل و یا اجرا کرد.
  3. زبان برنامه نویسی جاوا مستقل از پلتفرم است و می‌تواند در همه پلتفرم‌ها مانند ویندوز، لینوک، اندروید و... اجرا شود.
  4. زبان برنامه نویسی جاوا از امنیت بالایی برخوردار است.
  5. جاوا به‌صورت چندنخی یا multi-thread است و یک نخ (thread) مانند یک برنامه جدا عمل می‌کند که به صورت هم‌زمان اجرا می‌شود.
  6. به وسیله زبان برنامه نویسی جاوا می‌توان سیستم‌های توزیع شده را توسعه داد.
  7. زبان برنامه نویسی جاوا به‌صورت پویا (Dynamic) است و کامپایل و مدیریت حافظه را به صورت خودکار دارد.
  8. جاوا یک زبان برنامه نویسی با کارایی بالا است.
  9. و...

مزایای زبان جاوا چیست؟

بعد از معرفی ویژگی‌های جاوا در قسمت بالا، باید بدانیم که مزایای زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

  1. جاوا یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است و به زبان انسانی نزدیک است.
  2. زبان جاوا Syntax (نوشتاری) راحتی نسبت به زبان‌های سطح میانی مانند C و ++C دارد.
  3. یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا آسان است.
  4. جامعه آماری برنامه نویسان جاوا زیاد است و در هنگام برخورد به مشکل سریع می‌توانید آن را برطرف کنید.
  5. جاوا یک زبان همه منظوره است و می‌توان در هر پلتفرمی برنامه نوشت.
  6. و...

معایب زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

هر زبان برنامه نویسی علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. زبان برنامه نویسی جاوا نیز از این قاعده مستثنی نیست. معایب زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

  1. زبان برنامه نویسی جاوا نسبت به C و ++C کند است و حافظه بیشتری مصرف می‌کند.
  2. UI (رابط کاربری) ساخته شده با جاوا از جذابیت کمتری برخوردار است.
  3. برنامه‌های جاوا فقط بر روی JRE قابل اجرا هستند پس به حافظه بیشتری برای اجرا نیاز دارند.
  4. و...

بهترین فریمورک جاوا چیست؟

فریمورک‌های جاوا

در این قسمت از مقاله جاوا چیست، به معرفی بهترین فریمورک‌های جاوا می‌پردازیم. زبان برنامه نویسی جاوا، فریمورک‌های زیادی برای توسعه‌دهندگان دارد که در زیر به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  1.  Spring: یک فریمورک محبوب جاوا برای برنامه نویسی وب است.
  2. Apache Struts: یکی دیگر از فریمورک‌های قدرتمند جاوا با معماری MVC برای محیط وب است.
  3. Hibernate: این فریمورک یک ORM (روشی مدرن برای مدیریت اطلاعات در پایگاه‌داده) برای جاوا است.
  4. Grails: یکی دیگر از فریمورک‌های معروف جاوا است.
  5. Apache Wicket: یکی دیگر از قدرتمندترین فریمورک‌های جاوا محسوب می‌شود.
  6. Dropwizard: دراپ ویزارد نیز یک فریمورک برای زبان برنامه نویسی جاوا می‌باشد.
  7. و...

شباهت جاوا اسکریپت (JavaScript) با جاوا (Java) چیست؟

شباهت نام جاوا اسکریپت و جاوا، باعث می‌شود که عموم مردم فکر کنند که این دو زبان برنامه نویسی شبیه به هم هستند. کریستین هایلمن (Christian Heilmann)، مدیر برنامه مایکروسافت می‌گوید:

شباهت Java با JavaScript مانند شباهت Car با Carpet است.

با اینکه کلمه Car با Carpet شبیه به هم هستند، اما معنی آن‌ها ماشین و فرش است که اصلا شباهتی به هم ندارند. زبان Java و JavaScript هم دقیقا همین شکلی هستند. یعنی نام آن‌ها شبیه هم است ولی کاربرد آن‌ها متفاوت است.

نام اول جاوا اسکریپت، Mocha بود و سپس به LiveScript و در نهایت به JavaScript تغییر نام یافت. انتخاب این اسم به دلیل معروفیت زبان Java بود و عده‌ای این کار را ترفند بازاریابی برای بدست آوردن بخشی از بازار Java می‌دانند.

تفاوت جاوا اسکریپت (JavaScript) با جاوا (Java) چیست؟

حال که دانستیم جاوا چیست؟ و شباهت آن با جاوا اسکریپت را بررسی کردیم، به سراغ تفاوت جاوا اسکریپت و جاوا می‌رویم:

تفاوت جاوا اسکریپت با جاوا
جاوا اسکریپت جاوا
نسبت به تعریف نوع، حساس نیست و قواعد ساده‌تری دارد. به تعریف نوع حساس است. متغیر قبل از استفاده حتما باید تعریف شود چون در هنگام کامپایل بررسی می‌شود.
یک زبان اسکریپت نویسی است. یک زبان برنامه نویسی است.
یک زبان مفسری است. یک زبان کامپایلری است.
برنامه‌های جاوا اسکریپت از حافظه کمتری استفاده می‌کنند و به علت سبک بودن مناسب مرورگر هستند. برنامه‌های جاوا از حافظه بیشتری استفاده می‌کنند.
پسوند فایل‌های جاوا اسکریپت، js. است.  پسوند فایل‌های جاوا، java. و jar. است.
اشیای JavaScript، مبتنی بر prototype (نمونه اولیه) هستند و بدون شیءگرایی هم می‌توان برنامه ساخت. اشیای Java، مبتنی بر کلاس هستند و بدون ایجاد کلاس نمی‌توان برنامه جاوا ساخت.
برنامه‌های JavaScript می‌توانند در هر سیستم‌عامل و مرورگری اجرا شوند. برنامه‌های Java می‌توانند در هر سیستم‌عامل یا مرورگری اجرا شوند.
JavaScript یک زبان سمت کاربر (Client Side) یا فرانت‌اند بود که با لطف Node.js سمت سرور (Server Side) یا بک‌اند نیز به آن اضافه شد. Java یک زبان سمت سرور (Server Side) یا بک‌اند است.
JavaScript، رویکرد مبتنی بر رویداد برای همزمانی است. Java، رویکرد مبتنی بر نخ برای همزمانی است.

سوالات متداول درباره زبان برنامه نویسی جاوا

در آخرین قسمت از مقاله جاوا چیست و چه کاربردی دارد،  به سوالات متداول درباره زبان برنامه نویسی جاوا می‌پردازیم.

بازار کار زبان برنامه نویسی Java در ایران و جهان چگونه است؟

در این قسمت از مقاله جاوا (Java) چیست؟ به بازار کار زبان برنامه نویسی جاوا اشاره می‌کنیم. بازار کار زبان برنامه نویسی جاوا در ایران و جهان خوب است. در ایران از زبان برنامه نویسی جاوا بیشتر برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده می‌شود. اما در جهان این زبان جزء 3 زبان برتر دنیا محسوب می‌شود.

درآمد برنامه نویسان جاوا چقدر است؟

در این قسمت از مقاله جاوا چیست، به درآمد برنامه نویسان جاوا می‌پردازیم. میزان درآمد برنامه نویسان جاوا بستگی به پارامترهای زیادی از جمله جونیور و سنیور بودن آن‌ها دارد.

اما اگر بخواهیم درآمد برنامه نویسان جاوا در ایران را بررسی کنیم، به‌طور معمول از 8 میلیون تا 40 میلیون در ماه می‌توان پیش‌بینی کرد. درآمد برنامه نویسان جاوا در آمریکا نیز به 120 هزار دلار در سال می‌رسد.

یادگیری زبان برنامه نویسی Java سخت است؟

خیر. یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا سخت نیست و اگر به‌صورت روزانه و مستمر تلاش کنید، می‌توانید آن را به آسانی یاد بگیرید.

یادگیری جاوا چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان یادگیری جاوا، بستگی به میزان تلاش و استعداد فرد دارد و نمی‌توان زمان خاصی برای آن مشخص کرد. اما اگر به‌طور میانگین روزانه 4 ساعت زمان بگذارید، در مدت زمان 6 ماه می‌توانید به مهارت قابل قبولی در برنامه نویسی با جاوا برسید.

پیش‌نیاز یادگیری زبان جاوا چیست؟

در این بخش از جاوا چیست، باید ببینیم که برای یادگیری جاوا پیش نیاز خاصی وجود دارد؟ به‌طور کلی یادگیری جاوا نیاز به پیش نیاز خاصی ندارد. اما اگر می‌خواهید با زبان جاوا و فریمورک‌های آن مانند Spring برنامه نویسی وب انجام دهید، نیاز است که زبان‌های نشانه‌گذاری و استایل‌دهی HTML و CSS را بلد باشید. اما برای برنامه نویسی اندروید با جاوا نیاز به پیش نیاز خاصی ندارید.

بهترین سایت برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

اگر می‌خواهید برنامه نویسی جاوا را به تازگی شروع کنید، از سایت www.w3schools.com/java استفاده کنید. یادگیری جاوا در این سایت بسیار آسان و لذت‌بخش است و برای برنامه نویسان مبتدی مفید است.

اگر می‌خواهید زبان جاوا را به‌صورت حرفه‌ای و کامل یاد بگیرید، بهتر است از مستندات جاوا به آدرس https://www.oracle.com/java استفاده کنید. این سایت مناسب افراد حرفه‌ای است.

بهترین دوره برای آموزش برنامه نویسی جاوا چیست؟

در انتهای مقاله جاوا چیست، به بهترین دوره آموزش جاوا می‌پردازیم. برای آموزش برنامه نویسی جاوا به‌صورت ویدئویی بهتر است از دوره‌های یودمی و کورسرا استفاده کنید. با جستجو در کانال‌های یوتیوب نیز می‌توانید برنامه نویسی جاوا را به‌صورت رایگان یاد بگیرید.

جمع‌بندی

جاوا چیست؟ در این مقاله با کاربرد زبان برنامه نویسی جاوا و تاریخچه Java آشنا شدیم. در ادامه مقاله با ویژگی‌های زبان برنامه نویسی جاوا، مزایای زبان جاوا و معایب جاوا آشنا شدیم. سپس شباهت و تفاوت جاوا اسکریپت با جاوا را بررسی کرده و سپس بازار کار جاوا، درآمد برنامه نویسان جاوا، پیش نیاز یادگیری جاوا، بهترین سایت برای آموزش برنامه نویسی جاوا و بهترین دوره آموزش جاوا را معرفی کردیم.

به‌طور کلی زبان برنامه نویسی Java، یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی است که به خصوص در ساخت اپلیکیشن‌های اندروید به کار می‌رود. اگر سوالی در مورد مقاله «Java چیست و چه کاربردی دارد؟» برای شما مبهم است، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.