#C یا سی شارپ چیست؟ سی شارپ، یک زبان برنامه نویسی، همه‌منظوره، شیءگرا، سطح بالا و کامپایلری است. کاربرد سی شارپ در حوزه‌های مختلف برنامه نویسی مانند دسکتاپ، وب و موبایل بسیار زیاد است. #C یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی محسوب می‌شود که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. در این مقاله از آموزش برنامه نویسی، خواهیم دانست که سی شارپ چیست و چه کاربردی دارد؟

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • سی شارپ چیست؟
  • کاربرد سی شارپ در حوزه‌های مختلف
  • کاربرد سی شارپ در برنامه نویسی دسکتاپ (ویندوز) چیست؟
  • کاربرد سی شارپ در برنامه نویسی موبایل چیست؟
  • کاربرد سی شارپ در برنامه نویسی وب چیست؟
  • کاربرد سی شارپ در توسعه بازی چیست؟
  • کاربرد سی شارپ در هوش مصنوعی چیست؟
  • تاریخچه #C چیست؟
  • علت نام‌گذاری سی شارپ چیست؟
  • نسخه‌های سی شارپ
  • پسوند فایل‌های #C چیست؟
  • بهترین نرم‌افزار برای توسعه و اجرای برنامه‌های سی شارپ چیست؟
  • نمونه کد سی شارپ
  • ویژگی‌های سی شارپ چیست؟
  • مزایای زبان سی شارپ چیست؟
  • معایب زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟
  • بهترین فریمورک سی شارپ چیست؟
  • تفاوت سی پلاس پلاس (++C) با سی شارپ (#C) چیست؟
  • سوالات متداول درباره زبان برنامه نویسی سی شارپ
  • بازار کار زبان برنامه نویسی سی شارپ در ایران و جهان چگونه است؟
  • درآمد برنامه نویسان سی شارپ چقدر است؟
  • یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ سخت است؟
  • یادگیری سی شارپ چقدر طول می‌کشد؟
  • پیش‌نیاز یادگیری زبان سی شارپ چیست؟
  • بهترین سایت برای یادگیری سی شارپ چیست؟
  • بهترین دوره برای آموزش برنامه نویسی سی شارپ چیست؟
  • NET. چه ارتباطی با #C دارد؟

سی شارپ چیست؟

سی شارپ به انگلیسی C Sharp (C#)، یک زبان برنامه نویسی، همه‌منظوره، شیءگرا، سطح بالا و کامپایلری است. زبان برنامه نویسی سی شارپ، توسط مایکروسافت و در بستر دات نت به وجود آمد و بعدها استانداردهای ECMA و ISO نیز به آن اضافه شد.

زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)، بر پایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد.

کاربرد سی شارپ در حوزه‌های مختف

کاربرد سی شارپ چیست؟

در قسمت بالا دانستیم که سی شارپ چیست؟ در این قسمت به کاربرد سی شارپ می‌پردازیم. زبان برنامه نویسی سی شارپ، کاربردهای مختلفی دارد و به دلیل همه منظوره بودن، در انواع حوزه‌ها می‌توان از #C استفاده کرد.

کاربرد سی شارپ در برنامه نویسی دسکتاپ (ویندوز) چیست؟

به‌دلیل اینکه سی شارپ توسط مایکروسافت توسعه داده می‌شود، ساگاری زیادی با ویندوز دارد. در حقیقت بیشترین کاربرد سی شارپ در ساخت برنامه‌های ویندوزی است. رقیب سرسخت سی شارپ (#C) در این زمینه، سی پلاس پلاس (++C) می‌باشد. با اینکه قوی‌ترین برنامه‌های دسکتاپ با زبان سی پلاس پلاس توسعه داده شده است، زبان سی شارپ نیز نقش پر رنگی در نرم‌افزارهای ویندوزی دارد.

برنامه‌های معروف زیر توسط سی شارپ ساخته شده‌اند:

  1. Microsoft Visual Studio
  2. Paint.NET
  3. Open Dental
  4. KeePass
  5. FlashDevelop
  6. NMath
  7. Pinta
  8. OpenRA
  9. و...

کاربرد سی شارپ در برنامه نویسی موبایل چیست؟

در ادامه مقاله کاربرد سی شارپ چیست؟ به سراغ کاربرد سی شارپ در برنامه نویسی موبایل می‌رویم. زبان برنامه نویسی سی شارپ، در زمینه موبایل به قدرتمندی زبان‌های جاوا برای Android و سوئیفت برای iOS نیست. با این حال، زبان برنامه نویسی #C یک پلتفرم منبع باز (Open Source) با نام زامارین (Xamarin) برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی برای سیستم‌عامل‌های iOS و Andorid دارد.

کاربرد سی شارپ در برنامه نویسی وب چیست؟

کاربرد سی شارپ در دنیای وب نیز مانند ویندوز زیاد است. با فریمورک منبع باز و کراس پلتفرم (Cross-platform)، Net Core. می‌توانید نرم‌افزارهای تحت وب قدرتمند بسازید. سی شارپ یکی از بهترین زبان‌های دنیا در زمینه برنامه نویسی وب محسوب می‌‍شود. از جمله سایت‌های معروفی که با سی شارپ نوشته شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. StackOverflow
  2. Microsoft
  3. GoDaddy
  4. DELL
  5. و...

کاربرد سی شارپ در توسعه بازی چیست؟

سی شارپ در زمینه توسعه بازی‌ها نیز کاربرد زیادی دارد. توسط موتور یونیتی (Unity) می‌توانید برای پلتفرم‌های iOS ،Android، ویندوز و وب بازی (Game) بسازید. البته زبان سی شارپ در این زمینه نیز نسبت به سی پلاس پلاس زیاد قوی نیست اما با این حال می‌توان بازی‌های قدرتمندی توسط سی شارپ طراحی کرد. از جمله بازی‌هایی که با سی شارپ نوشته شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Temple Run
  2. Hunt: Showdown
  3. و...

کاربرد سی شارپ در هوش مصنوعی چیست؟

از زبان سی شارپ می‌توان برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ساخت. در این زمینه زبان پایتون قوی‌تر از زبان سی شارپ عمل می‌کند. اما با این حال می‌توان توسط کتابخانه ML.NET برای یادگیری ماشین استفاده کرد.

تاریخچه #C چیست؟

سی شارپ در مایکروسافت به رهبری آندرس هلزبرگ توسعه داده شد

در قسمت بالا دانستیم که سی شارپ چیست و چه کاربردی دارد، در این قسمت تاریخچه زبان برنامه نویسی سی شارپ را بررسی می‌کنیم. در سال 1999، شرکت سان اجازه استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا را برای شرکت مایکروسافت داد تا در سیستم‌عامل ویندوز از آن استفاده کند. جاوا به هیچ سیستم‌عامل و پلتفرمی وابسته نبود.

شرکت مایکروسافت برخی از مفاد قراردادش با شرکت سان را زیر پا گذاشت و قابلیت مستقل بودن زبان برنامه نویسی جاوا را برداشت. این شرکت، پرونده‌ای علیه شرکت مایکروسافت باز کرد و از آن شکایت کرد. شرکت مایکروسافت مجبور شد زبان برنامه نویسی شیءگرای جدیدی که شبیه به کامپایل ++C بود را توسعه دهد.

در طول ساخت دات نت، کلاس‌های کتابخانه‌ای با زبان و کامپایلر SMC نوشته شدند. در سال 1999، آندرس هلزبرگ (مدیر و سرپرست طراحان در مایکروسافت) گروهی را برای توسعه زبان Cool تشکیل داد. زبان برنامه نویسی Cool همانند زبان C بود، با این تفاوت که خواص شیءگرایی داشت.

علت نام‌گذاری سی شارپ چیست؟

مایکروسافت قصد داشت این زبان را تا آخر با نام Cool قرار دهد، اما این اسم برای اهداف تجاری مناسب نبود. در ارائه و معرفی رسمی چارچوب دات‌نت در PDC در سال 2000، این زبان به سی شارپ (#C) تغییر نام یافت. کتابخانه کلاس‌ها و runtime در ASP.NET به #C منتقل شدند.

نسخه‌های سی شارپ

بعد از اینکه دانستیم سی شارپ چیست و چه کاربردی دارد؟ و بررسی تاریخچه و علت نام‌گذاری سی شارپ، به تاریخچه نسخه‌های سی شارپ می‌رسیم:

C# 1.0

ویژگی C# 1.0 چیست؟ نسخه 1 سی شارپ، برای اولین بار با NET Framework 1.0/1.1. در سال 2002 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio .NET 2002 قابل استفاده بود. ویژگی‌های پایه‌ای در سی شارپ 1 اضافه شد و از آن زمان تاکنون پیشرفت‌های زیادی کرده است.

C# 2.0

ویژگی C# 2.0 چیست؟ نسخه 2 سی شارپ، به همراه NET Framework 2.0. در سال 2005 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio 2005 قابل دسترسی بود. از جمله ویژگی‌های سی شارپ 2 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Generics
  2. Partial types
  3. Anonymous methods
  4. Iterators
  5. Nullable types
  6. Private setters (properties)
  7. Method group conversions (delegates)
  8. Covariance and Contra-variance
  9. Static classes
  10. و...

C# 3.0

ویژگی C# 3.0 چیست؟ نسخه 3 سی شارپ، به همراه NET Framework 3.0\3.5. در سال 2008 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio 2008 قابل استفاده بود. از جمله ویژگی‌های سی شارپ 3 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Implicitly typed local variables
  2. Object and collection initializers
  3. Auto-Implemented properties
  4. Anonymous types
  5. Extension methods
  6. Query expressions
  7. Lambda expressions
  8. Expression trees
  9. Partial Methods
  10. و...

C# 4.0

ویژگی C# 4.0 چیست؟ نسخه 4 سی شارپ، به همراه NET Framework 4.0. در سال 2010 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio 2010 قابل استفاده بود. از جمله ویژگی‌های سی شارپ 4 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Dynamic binding (late binding)
  2. Named and optional arguments
  3. Generic co- and contravariance
  4. Embedded interop types
  5. و...

C# 5.0

ویژگی C# 5.0 چیست؟ نسخه 5 سی شارپ، به همراه NET Framework 4.5. در سال 2012 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio 2012/2013 قابل استفاده بود. از جمله ویژگی‌های سی شارپ 5 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Async features
  2. Caller information
  3. و...

در ادامه مقاله سی شارپ چیست؟ به سراغ سایر نسخه‌های سی شارپ می‌رویم.

C# 6.0

ویژگی C# 6.0 چیست؟ نسخه 6 سی شارپ، به همراه NET Framework 4.6. اولین بار در سال 2013 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio 2013/2015 قابل استفاده بود. از جمله ویژگی‌های سی شارپ 6 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Expression Bodied Methods
  2. Auto-property initializer
  3. nameof Expression
  4. Primary constructor
  5. Await in catch block
  6. Exception Filter
  7. String Interpolation
  8. و...

C# 7.0

ویژگی C# 7.0 چیست؟ در نسخه 7 سی شارپ، انقلاب اساسی صورت گرفت و به همراه NET Core 2.0. در سال 2017 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio 2017 قابل استفاده بود. از جمله ویژگی‌های سی شارپ 7 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. out variables
  2. Tuples
  3. Discards
  4. Pattern Matching
  5. Local functions
  6. Generalized async return types
  7. و...

C# 8.0

ویژگی C# 8.0 چیست؟ نسخه 8 سی شارپ، به همراه NET Core 3.0. اولین بار در سال 2019 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio 2019 قابل استفاده بود. از جمله ویژگی‌های سی شارپ 8 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Readonly members
  2. Default interface methods
  3. Using declarations
  4. Static local functions
  5. Disposable ref structs
  6. Nullable reference types
  7. و...

C# 9.0

ویژگی C# 9.0 چیست؟ نسخه 9 سی شارپ، به همراه NET 5.0. در سال 2019 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio 2019 قابل استفاده بود. از جمله ویژگی‌های سی شارپ 9 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Records
  2. Init-only properties
  3. Top-level statements
  4. Init accessors and readonly fields
  5. With-expressions
  6. Value-based equality
  7. و...

C# 10.0

ویژگی C# 10.0 چیست؟ نسخه 8 سی شارپ، به همراه NET 6.0. اولین بار در سال 2022 معرفی شد و در نرم‌افزار Visual Studio 2022 قابل استفاده است. از جمله ویژگی‌های سی شارپ 10 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Record structs
  2. Global using directives
  3. File-scoped namespace declaration
  4. Extended Proptery Patterns
  5. Null Parameter Checking
  6. Constant interpolated strings
  7. و...

پسوند فایل‌های #C چیست؟

در قسمت‌های قبلی دانستیم که #C چیست و چه کاربردی دارد؟ در این قسمت پسوند فایل‌های سی شارپ را بررسی می‌کنیم. هر فایل در کامپیوتر، یک پسوند دارد و سی شارپ نیز از این قاعده مستثنی نیست.  پسوند فایل‌های سی شارپ چیست؟ پسوند فایل‌های سی شارپ، cs. است.

بهترین نرم‌افزار برای توسعه و اجرای برنامه‌های سی شارپ چیست؟

هر زبان برنامه نویسی برای توسعه و اجرا، نیاز به ابزار و نرم‌افزارهای خاصی است. بهترین نرم‌افزار برای سی شارپ، محیط توسعه یکپارچه (IDE) ویژوال استودیو (Visual Studio) است. این نرم‌افزار به دلیل امکانات زیاد کمی سنگین است و نیازمنابع سخت‌افزاری زیادی دارد.

اگر سیستم سخت‌افزاری شما ضعیف است، بهتر است از کد ادیتور VS Code استفاده کنید که با نصب افزونه‌های مناسب، امکانات زیادی را برای برنامه نویسی سی شارپ فراهم می‌کند.

نمونه کد سی شارپ

در این قسمت از مقاله سی شارپ چیست؟ یک نمونه کد ساده #C را بررسی می‌کنیم. کد زیر، چاپ Hello World با زبان برنامه نویسی #C است:

namespace HelloWorld
{
    class Hello {         
        static void Main(string[] args)
        {
            System.Console.WriteLine("Hello World!");
        }
    }
}

خروجی کد بالا به‌صورت زیر است:

Hello World!

ویژگی‌های سی شارپ چیست؟

در ادامه مقاله سی شارپ چیست؟ به ویژگی‌های زبان برنامه نویسی سی شارپ می‌پردازیم:

  1. سی شارپ یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است.
  2. سی شارپ یک زبان کامپایلری است.
  3. زبان برنامه نویسی سی شارپ همه منظوره است.
  4. زبان برنامه نویسی سی شارپ کراس پلتفرم (Cross-platform) است و می‌تواند در همه پلتفرم‌ها اجرا شود.
  5. زبان سی شارپ به‌صورت منبع باز (Open Source) و رایگان است.
  6. سی شارپ از شیءگرایی پشتیبانی می‌کند.
  7. زبان #C توسط مایکروسافت توسعه داده می‌شود و به همین دلیل سازگاری خوبی با ویندوز دارد.
  8. و...

مزایای زبان سی شارپ چیست؟

در این قسمت از مقاله سی شارپ چیست، به مزایای زبان برنامه نویسی سی شارپ می‌پردازیم:

  1. سطح بالا بودن زبان سی شارپ، باعث شده است که به زبان انگلیسی نزدیک باشد و یادگیری آن آسان شود.
  2. سی شارپ به دلیل کامپایلری بودن، سرعت بیشتری از زبان‌های مفسری مانند PHP و Python دارد.
  3. منبع باز بودن زبان برنامه نویسی سی شارپ باعث شده است که برنامه نویسان زیادی آن را توسعه دهند و امنیت آن را افزایش دهند.
  4. جامعه برنامه نویسان #C در دنیا زیاد است و هرگونه مشکلی داشته باشید، می‌توانید از طریق پرسش و پاسخ، اشکالات خود را برطرف کنید.
  5. سازگاری سی شارپ با ویندوز باعث شده است که برنامه‌های کاربردی متنوع و قدرتمندی توسط این زبان ساخت.
  6. و...

معایب زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟

هر زبان برنامه نویسی، علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد و زبان برنامه نویسی سی شارپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله معایب برنامه نویسی با سی شارپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سی شارپ در حوزه موبایل و هوش مصنوعی زیاد قدرتمند نیست.
  2. سی شارپ از نظر قدرت کامپایل و سرعت، نسبت به سی پلاس پلاس ضعیف‌تر است.
  3. زبان #C به دلیل یکپارچگی که با Net. دارد، امکان استفاده در محیط‌های خارج از آن را ندارد.
  4. و...

بهترین فریمورک سی شارپ چیست؟

فریمورک‌های سی شارپ

در ادامه مقاله سی شارپ چیست، به معرفی بهترین فریمورک‌های سی شارپ می‌پردازیم:

  1. NET Framework.
  2. NET Core.
  3. Selenium
  4. ADO.NET
  5. Moq
  6. Mono
  7. Accord.NET
  8. ASP.NET AJAX
  9. Windows Presentation Foundation
  10. و...

تفاوت سی پلاس پلاس (++C) با سی شارپ (#C) چیست؟

در این قسمت از مقاله سی شارپ چیست؟ به سراغ تفاوت ++C با #C می‌رویم:

تفاوت سی پلاس پلاس با سی شارپ
++C #C
++C یک زبان سطح میانی است. #C یک زبان سطح بالا است.
زبان ++C به کد دستگاه کامپایل می‌شود. زبان #C به CLR (زبان مشترک زمان اجرا)، که توسط JIT در ASP.NET تفسیر شده است کامپایل می‌شود.
سرعت اجرای برنامه در ++C زیاد است. سرعت اجرای برنامه در #C نسبت به ++C پایین است.
زبان ++C از وراثت متعدد پشتیبانی می‌کند. زبان #C از وراثت چندگانه پشتیبانی نمی‌کند.
در زبان سی پلاس پلاس، مدیریت حافظه به‌صورت دستی است. در زبان سی شارپ، مدیریت حافظه به‌صورت خودکار است.
زبان ++C به دلیل سطح میانی بودن، پیچیده و سخت است. زبان #C به دلیل سطح بالا بودن، به زبان انسانی نزدیک است و یادگیری آن آسان است.

سوالات متداول درباره زبان برنامه نویسی سی شارپ

در ادامه مقاله سی شارپ چیست، به سوالات متداول درباره زبان برنامه نویسی سی شارپ، پاسخ می‌دهیم:

بازار کار زبان برنامه نویسی سی شارپ در ایران و جهان چگونه است؟

بازار کار سی شارپ در ایران و جهان، بسیار خوب است. اگر یک سر به سایت‌های کاریابی و فریلنسری در زمینه برنامه نویسی بزنید، آگهی‌های استخدامی سی شارپ را مشاهده خواهید کرد.

درآمد برنامه نویسان سی شارپ چقدر است؟

درآمد برنامه نویسان سی شارپ، متغیر است و بستگی به جونیور و سنیور بودن فرد دارد.

اما به‌طور کلی، درآمد ماهانه برنامه نویسان سی شارپ در ایران از 7 میلیون تا 50 میلیون متغیر است. درآمد سالانه برنامه نویسان سی شارپ در آمریکا نیز تا 160 هزار دلار می‌رسد.

یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ سخت است؟

خیر. یادگیری سی شارپ سخت نیست. زبان سی شارپ به دلیل سطح بالا بودن، به زبان انسان نزدیک است و پیچیدگی خاصی ندارد. اگر به‌طور مستمر زمان بگذارید و با انگیره کار کنید، یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ آسان است.

یادگیری سی شارپ چقدر طول می‌کشد؟

در ادامه مقاله سی شارپ چیست، باید ببینیم مدت زمان یادگیری سی شارپ چقدر است؟ مدت زمان یادگیری سی شارپ، بستگی به تلاش و هوش فرد دارد. اما اگر روزانه 4 ساعت وقت بگذارید، می‌توانید در مدت زمان 6 ماه به سطح قابل قبولی از مهارت سی شارپ برسید.

پیش‌نیاز یادگیری زبان سی شارپ چیست؟

به‌طور کلی، یادگیری سی شارپ نیاز به پیش‌نیاز خاصی ندارد. اما اگر می‌خواهید سی شارپ را به قصد برنامه نویسی وب یاد بگیرید، بهتر است CSS ،HTML و جاوا اسکریپت را بلد باشید.

بهترین سایت برای یادگیری سی شارپ چیست؟

برای یادگیری سی شارپ به‌صورت متنی، می‌توانید از دو سایت زیر استفاده کنید:

سایت https://www.w3schools.com/cs/index.php: اگر تازه می‌خواهید سی شارپ را شروع کنید، این سایت به‌صورت پایه‌ای و متنی زبان برنامه نویسی سی شارپ را به شما یاد می‌دهد.

مستندات سی شارپ: اگر می‌خواهید زبان سی شارپ را به‌صورت کامل و حرفه‌ای یاد بگیرید، بهتر است از Document (مستندات) خود مایکروسافت برای یادگیری سی شارپ استفاده کنید.

بهترین دوره برای آموزش برنامه نویسی سی شارپ چیست؟

بهترین دوره برای آموزش سی شارپ به‌صورت ویدئویی، دوره‌های Udemy و Coursera است. در یوتیوب نیز می‌توانید آموزش برنامه نویسی سی شارپ را به‌صورت رایگان یاد بگیرید.

NET. چه ارتباطی با #C دارد؟

NET. (دات‌نت) یک کتابخانه از صدها کتابخانه موجود است. دات نت همزمان با سی شارپ (#C) به جهان معرفی شد. زبان‌های مختلفی از کتابخانه NET. استفاده می‌کنند که مهمترین آن‌ها زبان برنامه نویسی سی شارپ است.

جمع‌بندی

سی شارپ چیست؟ در این مقاله، کاربرد زبان برنامه نویسی سی شارپ را بررسی کردیم. در ادامه به تاریخچه سی‌شارپ، مزایا و معایب سی شارپ و مقایسه #C با ++C رسیدیم. در انتهای مقاله نیز، بازار کار سی شارپ، درآمد برنامه نویسان سی شارپ، پیش‌نیاز یادگیری سی شارپ، دلایل یادگیری سی شارپ و بهترین سایت‌های آموزش برنامه نویسی سی شارپ را معرفی کردیم. به‌طور کلی C Sharp، یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی در حوزه دسکتاپ و وب محسوب می‌شود. اگر سوالی در مورد مقاله «#C چیست و چه کاربردی دارد؟» برای شما مبهم است، لطفا در قسمت نظرات بیان کنید.