برنامه نویسی چیست؟ اکثر ما در زندگی روزمره، واژه «برنامه نویسی» را شنیده‌ایم. اما واقعا نمی‌دانیم که برنامه نویسی چیست؟ همه ما روزانه با برنامه‌هایی که توسط برنامه نویس نوشته شده است، سروکار داریم اما شاید متوجه نشده باشیم که کاربرد برنامه نویسی چیست؟ برنامه نویسی باعث آسان‌تر شدن کارها می‌شود. بدون برنامه نویسی زندگی لذت‌بخش معنی نخواهد داشت. در این مقاله ار دولوپر شو به تعریف برنامه نویسی خواهیم پرداخت.

موضوعاتی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • زبان برنامه نویسی چیست؟
  • برنامه چیست؟
  • برنامه نویسی چیست؟
  • برنامه نویس کیست؟
  • وظیفه برنامه نویس چیست؟
  • محیط توسعه برنامه نویسی چیست؟
  • کاربرد برنامه نویسی چیست؟
  • چگونه برنامه نویس شویم؟

زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی چیست؟

قبل از اینکه به سوال «برنامه نویسی چیست؟» بپردازیم اول باید به سوال «زبان برنامه نویسی چیست؟» بپردازیم. بگذارید با یک مثال ساده‌تر شروع کنیم. تصور کنید که شما در کشور ایران و در شهر تهران زندگی می‌کنید. تصمیم گرفته‌اید که با دوست خود به پارک بروید و با او صحبت کنید. پیش نیاز صحبت کردن این است که زبان همدیگر را بلد باشید. زبان تعامل بین دو انسان در شهر تهران، «فارسی» است. اگر در کشور انگلستان بودید، زبان مشترک بین شما و دوستتان، «انگلیسی» بود. پس با یک شخصی که در انگلستان است نمی‌تواند با «زبان فارسی» تعامل کنید.

در دنیای کامپیوتر نیز به همین شکل است. پس در سوال زبان برنامه نویسی چیست؟ باید بگوییم که «زبان برنامه نویسی»، تعامل بین انسان و کامپیوتر است. کامپیوترها زبان فارسی یا زبان انگلیسی را متوجه نمی‌شوند. اگر بخواهید با کامپیوتر صحبت کنید باید «زبان برنامه نویسی» را بلد باشید.

برای مثال: زبان‌های برنامه نویسی JavaScript ،PHP ،Java ،Python ،C# ،C++ ،C و... مانند زبان‌های فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و... هستند. اما کاربرد این زبان‌ها، تعامل بین انسان و کامپیوتر است. یعنی اگر بخواهید با کامپیوتر صحبت کنید و با آن برنامه بنویسید، باید حداقل یکی زبان‌های برنامه نویسی را بلد باشید.

برنامه چیست؟

در قسمت بالا گفتیم که برای نوشتن یک «برنامه» در کامپیوتر باید «زبان برنامه نویسی» بلد باشید. اما شاید سوال کنید که برنامه چیست؟ همه‌ی اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی (تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و...)، نرم‌افزارها، بازی‌ها و هر آن چیزی که در گوشی موبایل شما نصب شده است، همگی یک «برنامه» هستند و با «زبان برنامه نویسی موبایل» ساخته شده‌اند. همچنین همه‌ی نرم‌افزارهای کامپیوتر مانند: آفیس، فتوشاپ، ماشین‌حساب، مروگرهای اینترنت، بازی‌های کامپیوتری و... نیز یک «برنامه» هستند که توسط «زبان برنامه نویسی دسکتاپ (ویندوز)» ساخته شده‌اند.

اکنون که با سوال زبان برنامه نویسی چیست؟ و برنامه چیست؟ آشنا شده‌ایم، در ادامه مقاله ببینیم اصلا معنی برنامه نویسی چیست؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

کدهای برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی عبارت است از تبدیل زبان انسان به زبان ماشین (کامپیوتر). یعنی نوشتن دستورات در قالب کد (Code) که برای کامپیوتر قابل فهم باشد. کامپیوتر‌ها زبان‌ انسان‌ها را درک نمی‌کنند. آنها تمامی اطلاعات را به صورت اعداد صفر و یک می‌بینند. یک برنامه نویس به کمک یک «زبان برنامه نویسی» دستورات خود را به یک کامپیوتر منتقل می‌کند. این دستورات به کدهای ۰ و ۱ تبدیل می‌شوند و کامپیوتر آنها را درک کرده و پردازش می‌کند و در نهایت خروجی این کدها به یک «برنامه کاربردی» تبدیل می‌شوند.

برنامه نویس کیست؟

برنامه نویس کسی است که در قالب همین کدهای قابل فهم برای کامپیوتر، برنامه‌های کاربردی موبایل، کامپیوتر، سایت، فروشگاه اینترنتی و... طراحی می‌کند. یعنی همه‌ی برنامه‌هایی که به طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، توسط یک یا چندین برنامه نویس ساخته شده است.

وظیفه برنامه نویس چیست؟

یک برنامه نویس، توسط یک زبان برنامه نویسی در کامپیوتر، می‌تواند برنامه بسازد، امکانات آن را توسعه دهد و خطاهای برنامه را رفع کند. در حقیقت هدف برنامه نویس این است که مشکلات زندگی انسان‌ها، سازمان‌ها، اداره‌ها، شرکت‌ها و... را با نوشتن برنامه به وسیله یک زبان برنامه نویسی، آسان کند.

محیط توسعه برنامه نویسی چیست؟

محیط توسعه برنامه نویسی، یک نرم‌افزاری است که برنامه نویس در آن برنامه نویسی می‌کند و با نوشتن کدهای کامپیوتری، یک برنامه کاربردی می‌سازد. اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم، برای نوشتن یک نامه اداری، نیاز داریم از محیط Word استفاده کنیم. برای نوشتن برنامه نیز باید از محیط IDE یا Code Editor استفاده کنیم.

کاربرد برنامه نویسی چیست؟

یک اپلیکیشن موبایلی مانند تاکسی اسنپ، یک سایت فروشگاهی مانند دیجی‌کالا، نرم‌افزار فتوشاپ، آفیس و تمام برنامه‌های موجود گوشی موبایل‌تان (پیامک، دوربین، تقویم، ساعت، گالری، پخش ویدئو، تلگرام اینستاگرام و...) همان کدهایی هستند که یک «برنامه نویس»، توسط یک «زبان برنامه نویسی» آن‌ها را خلق کرده و ما از آن‌ها را استفاده می‌کنیم و در حقیقت اجرا کننده آن کدها یا برنامه‌ها هستیم.

با برنامه نویسی زندگی آسان و لذت بخش می‌شود، برای مثال: وب‌سایت فروشگاهی دیجی‌کالا را در نظر بگیرید. قبل از دیجی‌کالا مجبور بودیم به‌صورت حضوری به مراکز فروشگاهی برویم و از آنجا خرید کنیم. برنامه نویسان، دیجی‌کالا را نوشتند تا در زمان، هزینه‌های رفت‌وآمد و... صرفه‌جویی کنند.

اپلیکیشن تاکسی‌یاب اسنپ، در جهت بهبود حمل‌ونقل و سریع‌تر پیدا شدن تاکسی توسط برنامه نویسان نوشته شده است تا کارهای روزمره ما آسان‌تر شوند.

پیامرسان‌های تلگرام و واتساپ یا شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز محصول همین برنامه نویسی است. در گذشته و در نبود این برنامه‌ها مجبور بودیم به جای نوشتن پیام یا ارسال فایل، مسافت طولانی را به‌صورت حضوری طی کنیم. با وجود این برنامه‌ها در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی شد.

دستگاه خودپرداز بانک (ATM) نیز توسط برنامه نویس، نوشته شده است. برنامه ATM به این صورت است که وقتی کارت خود را وارد آن می‌کنیم، از ما رمز عبور می‌خواهد، در حقیقت برنامه نویسی آن به این صورت است که وقتی کارت وارد شد، رمز عبور بخواهد و در صورتی که شخص رمز را صحیح وارد کرده باشد، اجازه استفاده از مراحل بعدی را صادر می‌کند و در صورت نادرست بودن رمز، خطای «رمز اشتباه است» بدهد.

تمام نرم‌افزارهای حسابداری، اداری، بانکی، اتوماسیون و... با زبان‌های برنامه نویسی نوشته شده است. در حقیقت با زبان برنامه نویسی، می‌توانید هر برنامه‌ای که در ذهنتان دارید را بنویسید.

چگونه برنامه نویس شویم؟

احتمالا بعد از خواندن این مقاله شاید به شغل برنامه نویسی علاقه‌مند شده باشید و بخواهید به یک برنامه نویس تبدیل شوید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم مقالات مرتبط با برنامه نویسی را مطالعه کنید.

جمع‌بندی:

در این مقاله با سوالاتی نظیر «برنامه نویسی چیست؟» «کاربرد برنامه نویسی چیست؟» «زبان برنامه نویسی چیست؟» آشنا شدیم و  متوجه شدیم که یک برنامه نویس با استفاده از یک زبان برنامه نویسی، می‌تواند هر برنامه‌ و ایده‌ای که در ذهنش دارد را برنامه نویسی کند. امیدواریم که این مقاله مورد رضایت شما واقع شده باشد. اگر هرگونه سوال و یا ابهامی در مورد مفهوم برنامه نویسی دارید، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهیم.