انواع دامنه‌های سایت کدام‌اند؟ بدون شک انتخاب پسوند مناسب برای دامنه برای هر کسب‌وکاری ضروری است. پسوندهای دامنه کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال: پسوند com. کاربرد متفاوتی از پسوندهای net. و org. و... دارند. در این مقاله، انواع دامنه و پسوندهای آن را لیست می‌کنیم و کاربرد انواع دامنه‌ها را بررسی می‌کنیم.

موضوعات زیر را در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • اجزای اصلی نام دامنه (Domain Name)
  • پسوند دامنه چیست؟ (Domain Extension)
  • انواع دامنه بر اساس پسوند و کاربردهای آن
  • سوالات متداول درباره انواع دامنه

در مقاله زیر در مورد اینکه دامنه چیست؟ به‌طور مفصل صحبت کرده‌ایم و تاریخچه دامنه و تفاوت آن با IP و URL را بررسی کرده‌ایم. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد دامنه بدانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

اجزای اصلی نام دامنه (Domain Name)

اجزای اصلی نام دامنه به دو بخش زیر تقسیم می‌شوند:

  1. دامنه سطح دوم یا SLD مخفف Second-Level Domain: در نام دامنه developersho.com عبارت developersho یک SLD یا دامنه سطح دوم است.
  2. دامنه سطح بالا یا TLD مخفف Top-Level Domain: در نام دامنه developersho.com عبارت com. یک TLD یا دامنه سطح بالا است.

ساختار نام دامنه

پسوند دامنه چیست؟ (Domain Extension)

به دامنه‌های سطح بالا یا TLD که مخفف کلمات Top-Level Domain است، پسوند دامنه (Domain Extension) نیز می‌گویند. در مثال developersho.com به com. دامنه سطح بالا (TLD) یا پسوند دامنه می‌گویند.

لیست پسوندهای دامنه

انواع دامنه بر اساس پسوند و کاربردهای آن

به طور کلی، انواع پسوندهای دامنه به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. پسوندهای عمومی (Generic Top-Level Domains)
  2. پسوندهای اختصاصی (Sponsored Top-Level Domains)
  3. پسوندهای ملی (Country Code Top-Level Domains)

اما تفاوت هر کدام از پسوندهای دامنه چیست؟ در ادامه این مقاله به بررسی انواع دامنه‌های سایت بر اساس پسوند آن‌ها می‌پردازیم:

پسوندهای عمومی (Generic Top-Level Domains)

دامنه با پسوندهای عمومی، متداول‌ترین و قدیمی‌ترین پسوندها می‌باشند. برای ثبت این پسوندهای دامنه هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و عموم مردم می‌توانند آن‌ها را ثبت کنند.

پسوند com. مخفف «Commercial» به معنی «تجاری» است. از این پسوند معمولا سایت‌های تجاری و بنگاهی استفاده می‌کنند. com. معروف‌ترین نوع پسوند است.

پسوند net. مخفف «Network» به معنی «شبکه» است. معمولا سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و شبکه از آن استفاده می‌کنند.

پسوند org. مخفف «Organizations» به معنی «سازمان» است. از این دامنه معمولا موسسات و سازمان‌های غیرانتفاعی استفاده می‌کنند.

پسوند info. مخفف «Information» به معنی «اطلاعات» است. از این پسوند دامنه، معمولا سایت‌های اطلاع‌رسانی مانند اطلاع از خبر یا اطلاع‌رسانی فروش محصولات استفاده می‌کنند.

پسوند biz. مخفف «Business» به معنی «تجارت» است. سایت‌های تجارت الکترونیک و خرید و فروش معمولا از این پسوند دامنه استفاده می‌کنند.

پسوند pro. مخفف «Professional» به معنی «حرفه‌ای» است. افراد حرفه‌ای مانند برنامه نویسان، دانشمندان کامپیوتر، دانشمندان فیزیک، حسابداران، حقوقدانان و... از این پسوند دامنه استفاده می‌کنند.

پسوند name. به معنی «نام» است. اشخاص حقیقی معمولا از این پسوند برای سایت‌های خودشان استفاده می‌کنند.

پسوند mobi. مخفف «mobile» به معنی «موبایل» است. معمولا سایت‌های فروش موبایل، تبلت و... از این نوع دامنه استفاده می‌کنند.

توجه: در پسوندهای عمومی، با اینکه هر پسوند برای اهداف خاصی به وجود آمده است، اما امروزه می‌توان از این پسوندها در اهداف دیگری نیز استفاده کرد. برای مثال: دامنه com. فقط برای سایت‌های تجاری نیست و سایت‌های دیگر نیز از آن استفاده می‌کنند. از دامنه‌های دیگر مانند net - .org - .info. و... نیز می‌توان در هر حیطه‌ای استفاده کرد.

پسوندهای اختصاصی (Sponsored Top-Level Domains)

ثبت دامنه با پسوندهای اختصاصی، محدودیت‌ها و قوانین خاصی دارد. افراد یا سازمان‌هایی با مجوز فعالیت‌های خاص می‌توانند از این نوع پسوندهای دامنه استفاده کنند.

پسوند travel. به معنی «مسافرت» است. شرکت‌ها و سازمان‌های مسافرتی مجازند از این نوع دامنه استفاده می‌کنند.

پسوند edu. مخفف «Education» به معنی «تحصیلات» است. سازمان‌ها و مراکز علمی و آموزشی از این پسوند دامنه استفاده می‌کنند.

پسوند int. مخفف «International» به معنی «بین‌المللی» است. موسسات بین‌المللی رسمی مجاز هستند از این پسوند دامنه استفاده می‌کنند.

پسوند tv. مخفف «Tuvalu» تووالو کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است. به دلیل شباهت آن به Television، شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای مجازند از این دامنه استفاده می‌کنند.

پسوند gov. مخفف «Government» به معنی «دولت» است. نهادها و سازمان‌های دولتی مجاز به استفاده از این پسوند دامنه می‌باشند.

پسوندهای ملی (Country Code Top-Level Domains)

هر کشوری دامنه‌های ملی مربوط به خودش را دارد. دامنه ملی هر کشور متفاوت است و فقط اهالی آن کشور مجاز به ثبت دامنه آن کشور می‌باشند.

پسوند دامنه‌های ملی کشور ایران

پسوند ir. مخفف «Iran» برای دامنه ملی ایران است. هر شخص حقیقی و حقوقی در ایران، می‌تواند این دامنه را بدون محدودیت ثبت نماید.
پسوند co.ir. این دامنه مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و غیردولتی در ایران می‌باشد.
پسوند ac.ir. این دامنه مختص وزارت علوم، بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب و موسسات آموزش عالی می‌باشد. افراد حقیقی نمی‌توانند این دامنه را ثبت کنند و باید مجوز مربوطه ارائه شود.
پسوند sch.ir. این دامنه مختص مدارس، موسسات آموزشی که مجوز وزارت آموزش و پرورش را دارد می‌باشد. برای ثبت این دامنه، ارائه مدارک مربوطه و درخواست کتبی الزامی است.
پسوند net.ir. این دامنه مخصوص شرکت‌های خدمات شبکه و ISPها در ایران بوده و برای ثبت آن، کپی مجوز ISP الزامی می‌باشد.
پسوند gov.ir. این پسوند دامنه مختص بخش‌های دولتی مانند وزارتخانه‌ها، سازمان‌های زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضایی ایران است. برای ثبت آن مدارک مربوطه این سازمان‌ها الزامی است.
پسوند org.ir. این پسوند برای انجمن‌های علمی، سازمان‌های غیرانتفاعی رسمی و موسسات بین‌المللی ثبتشده است و ارائه مدارک مربوطه برای ثبت دامنه الزامی است.
پسوند id.ir. این پسوند دامنه مخصوص اشخاص حقیقی است که تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارند. ارائه مدارک از جمله کارت ملی و شناسنامه و... برای ثبت دامنه ضروری است.

پسوند دامنه کشورهای مختلف

هر کشوری دامنه مربوط به خودش را دارد. حدود 251 کشور با پسوند دامنه‌های مختلف داریم. در جدول زیر، انواع پسوند دامنه برای چند کشور معروف را لیست کرده‌ایم. هر شخص برای ثبت این دامنه‌ها، باید هویت و مدارک مربوط به آن کشور را داشته باشد:

آمریکا us.  انگلیس uk.
آلمان de. فرانسه fr.
اسپانیا es. ایتالیا it.
هلند in. هند nl.
سوئیس ch. سوئد se.
کانادا ca. ژاپن jp.
کره جنوبی kr. چین cn.
استرالیا au. عراق iq.
افغانستان af. ترکیه tr.
آذربایجان az. اتحادیه اروپا eu.
مالزی my. یونان gr.
امارات عربی ae. مصر eg.
بلژیک be. دانمارک dk.
برزیل br. آرژانتین ar.
کویت kw. اکراین ua.

سوالات متداول درباره انواع دامنه

در قسمت‌های بالا با انواع پسوندهای دامنه آشنا شدیم. در این بخش سوالاتی که ممکن است درباره انواع دامنه‌ها به ذهن کاربران برسد را پاسخ داده‌ایم.

معروف‌ترین پسوندهای دامنه سطح بالا کدام‌اند؟

  1. com. برای سایت‌های تجاری
  2. org. برای موسسات و سازمان‌های غیرانتفاعی
  3. net. برای سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات شبکه و اینترنت
  4. info. برای سایت‌های اطلاع‌رسانی
  5. biz. برای سایت‌های تجارت الکترونیک و خرید و فروش

پسوند دامنه بر رتبه سئو تاثیرگذار است؟

بله، پسوند سایت تا حدودی می‌تواند فعالیت سایت شما را مشخص کند و بر رتبه سایت شما تاثیر بگذارد ولی تاثیر خیلی زیادی ندارد.

دامنه را چند ساله می‌توان خرید؟

خرید و تمدید دامنه معمولا از 1 سال شروع می‌شود و حداکثر تا 10 سال می‌توان آن را خریداری کرد.

بعد از پایان مهلت تمدید دامنه، استفاده از دامنه امکان‌پذیر است؟

معمولا 1 هفته مانده به پایان تمدید دامنه، ایمیلی برای شما ارسال می‌شود که باید دامنه را تمدید کنید. اگر دامنه را تمدید نکنید، به محض اتمام زمان تمدید، دامنه غیرفعال شده و قابل استفاده نخواهد بود. اما دامنه را شخص دیگر نمی‌تواند خریداری کند.

دامنه‌های بین‌المللی بعد از اتمام تمدید، یک دوره 45 روزه به مالک دامنه فرصت داده می‌شود که دامنه مود را تمدید کند. اگر در این دوره نیز پرداخت انجام نشود، دامنه به حالت قفل در آمده و دوباره 30 روز فرصت داده می‌شود که مالک آن، دامنه را با جریمه‌ای مازاد بر هزینه تمدید آن پرداخت کند.

اگر در این زمان نیز تمدید نکند، یک دوره 5 الی 7 روزه ایجاد شده و در این دوره مالک سایت نیز نمی‌تواند دامنه را تمدید کند. بعد از این دوره هر شخص دیگری می‌تواند این دامنه را با قیمت اصلی خود خریداری کند.

برای دامنه‌های ir. نیز بعد از اتمام مهلت تمدید، دامنه غیرفعال شده و 30 روز برای تمدید مجدد آن فرصت داده می‌شود و در صورت عدم پرداخت، 30 روز دیگر فرصت داده می‌شود که مازاد بر هزینه دامنه، جریمه آن نیز پرداخت شود. در صورت عدم پرداخت در این بازه زمانی، دامنه آزاد شده و هر شخص دیگری می‌تواند آن را خریداری نماید.

قیمت انواع پسوندهای دامنه چقدر است؟

قیمت ثابتی برای دامنه‌ها وجود ندارد و بستگی به سایت ثبت کننده دارد. اما اگر حدودی 10 دامنه را در سال 2023 در نظر بگیریم:

  1. قیمت دامنه ir. سالانه حدود 16,000 تومان است.
  2. قیمت دامنه com. سالانه حدود 500,000 تومان است.
  3. قیمت دامنه net. سالانه حدود 549,000 هزار تومان است.
  4. قیمت دامنه org. سالانه حدود 549,000 تومان است.
  5. قیمت دامنه info. سالانه حدود 880,000 تومان است.
  6. قیمت دامنه biz. سالانه حدود 825,000 تومان است.
  7. قیمت دامنه shop. سالانه حدود 275,000 تومان است.
  8. قیمت دامنه top. سالانه حدود 165,000 تومان است.
  9. قیمت دامنه art. سالانه حدود 330,000 تومان است.
  10. قیمت دامنه site. سالانه حدود 165,000 تومان است.

پسوند دامنه ir. با org ، .net ، .com. و... چه تفاوتی دارد؟

به‌طور کلی دامنه ملی ایران با دامنه‌های جهانی هیچ فرقی از لحاظ کاربرد ندارند. هر محتوایی در داخل هر دامنه‌ای می‌توان قرار داد. اما دامنه‌های ir در بعضی سایت‌ها تحریم‌اند و نمی‌توان از خدمات آن استفاده کرد. برای مثال: گوگل ادز یا تبلیغات گوگل دامنه ir. را تحریم کرده و نمی‌توان در گوگل تبلیغات کرد.

در ضمن قیمت دامنه‌های بین‌المللی به دلیل قیمت دلار، گران‌تر از دامنه ir. هستند.

آیا برای هر سایت می‌توان چندین پسوند دامنه خریداری کرد؟

بله. برای مثال می‌توان برای سایت خود هم دامنه com. و هم دامنه ir. خریداری کرد. اما سایت شما بخاطر سئو، باید روی یک دامنه باشد. پیشنهاد ما این است که برای سایت خود یک دامنه com. و یک دامنه ir. خریداری کنید و سایت خود را روی دامنه com. قرار دهید و دامنه ir. را به com. ریدایرکت کنید.

در این صورت وقتی دامنه ir. سایت شما را وارد کنند به دامنه com. منتقل خواهند شد. همچنین برای جلوگیری از سوء استفاده دیگران، بهتر است هر دو دامنه خریداری شود که فرد دیگری از نام شما با پسوند دیگر سوء استفاده نکند.

آیا پسوند دامنه قابل تغییر است؟

خود دامنه قابل تغییر نیست. اما می‌توان یک دامنه دیگر خریداری کرد و تمامی صفحات دامنه فعلی را به دامنه جدید با ریدایرکت 301 منتقل کرد تا سئوی سایت آسیب نبیند. اما بهتر است در همان ابتدا نام بهتری برای دامنه خود انتخاب کنید که در آینده آن را تغییر ندهید.

چگونه دامنه ir. را ثبت کنیم؟

برای خرید دامنه‌های ir. به سایت ایرنیک یا نمایندگی‌های مربوط به ایرنیک مراجعه کنید و ثبت دامنه را انجام دهید. اگر سایتی نمایندگی ایرنیک نباشد، به هیچ عنوان دامنه را از آن خریداری نکنید چون ممکن است مالکیت دامنه را بعد از معروف شدن آن، به نام خود ثبت کند.

لیست نمایندگی‌های سایت ایرنیک

چگونه دامنه بین‌المللی را ثبت کنیم؟

می‌توانید به نمایندگی‌های معتبر ICANN مانند Joker.com و... مراجعه کنید و ثبت نام را با سایت‌های واسط به‌صورت دلاری خرید کنید یا از سایت‌های ایرانی که نمایندگی Joker.com یا سایر نمایندگی‌های مربوط به ICANN هستند خریداری کنید. برای مثال سایت asanrayan.com هم نمایندگی ایرنیک است و هم نمایندگی Joker.com

جمع‌بندی

در این مقاله، انواع دامنه و پسوندهای آن را بررسی کردیم. سپس کاربرد هر دامنه را بیان کردیم. در نهایت نحوه خرید و تمدید دامنه و قوانین مربوط به خرید و تمدید دامنه را بررسی کردیم. اگر هرگونه سوال و ابهامی در مورد انواع دامنه‌ها وجود داشت، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.